נעילה מעורבת בוול סטריט על רקע אופטימיות לגבי יוון

אנגלה מרקל, מריו מונטי ולוקאס פפדמוס אופטימיים לגבי פגישתם של שרי האוצר של גוש האירו ביום שני, בה יחליטו לגבי גורל חבילת הסיוע השנייה ליוון ■ מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% עקב עליית מחירי הדלק ■ הנפט במחירו הגבוה מאז מאי

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, כאשר מדד הדאו מתקרב לרף ה-13,000 נקודות. עיקר תשומת לב המשקיעים היום הייתה נתונה לחדשות מכיוון יוון וחבילת הסיוע שאמורה להינתן לה, כאשר ישנה אופטימיות לגבי פגישתם של שרי האוצר של גוש האירו ביום שני. בזירת המאקרו התפרסמו היום מדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.2%, ומדד האינדיקטורים המובילים, אשר עלה בפעם הרביעית ברציפות. הנפט ננעל היום במחיר גבוה במיוחד - 103.24 דולר לחבית.

"השוק מהמר שלא הולך לקרות מצב של חדלות פרעון בלתי מוסדרת ביוון, אבל עדיין יש זהירות במבט לעתיד", אמר ניק רייך, אנליסט מקליבלנד.

בעניין יוון, ממשיכים חילוקי הדיעות בין יוון עצמה לשאר אירופה, ובין מדינות בתוך אירופה, כאשר ממשלת יוון העבירה את הרפורמות והקיצוצים שנדרשו ממנה כדי לקבל את חבילת החילוץ, אולם שרי האוצר של גוש האירו עדיין אינם בטוחים שהממשלה הבאה ביוון תהיה מחוייבת לאותם צעדים. עיקר הלחץ מגיע מכיוון המדינות בעלות דירוג האשראי המושלם, כגון גרמניה, אשר חוששות שמעמדן ייפגע אם יוון לא תצליח לצאת מהמשבר בו היא נמצאת על אף הכספים הרבים שיוזרמו אליה.

מריו מונטי, אנגלה מרקל ולוקאס פפדמוס ערכו היום שיחת ועידה בה הביעו בטחון כי בפגישת שרי האוצר ביום שני תושג הסכמה לגבי מתן חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו.

הבנק המרכזי האירופי מבצע פעולת החלפה של האג"ח היווניות בהן הוא מחזיק לאג"ח חדשות, על מנת לא להיפגע ממהלך של הסדר חוב עתידי שיתבצע במדינה. על פי מקורות, הבנק מחזיק בכ-50 מיליארד אירו באג"ח ממשלתיות יווניות, והוא ישלים את הפעולה עד יום שני הקרוב.

ביום שני הקרוב צפויים להיפגש גם שרי האוצר של גוש האירו על מנת לדון בהעברת חבילת החילוץ המדוברת. עם זאת, המדינות החזקות כלכלית בגוש האירו, כגון גרמניה והולנד, מתנגדות להעברת הסיוע כרגע, וטוענות כי אין בטחון שהממשלה הבאה ביוון תהיה מחוייבת לצעדי הצנע והרפורמות שהועברו לאחרונה במדינה. ראש ממשלת צרפת, פרנסואה פילון, תמך היום בצד היווני כשאמר כי "מדינות אירופה חייבות לעשות כל דבר אפשרי על מנת לעזור ליוון להמנע מחדלות פרעון, על אף החששות שיוון היא לא לווה אמינה".

ובארה"ב, הקונגרס העביר היום הצעת חוק להארכת הטבות המס עד סוף 2012 כמו גם למניעת קיצוצים בשכר לרופאים. הצעת החוק, שתעבור לסנאט מאוחר יותר, תפחית בהדרגה את המשך המקסימלי של הטבות למובטלים מ-99 שבועות ל-73 שבועות. אם ההצעה לא הייתה עוברת המס היה עולה ל-6.2% בחודש מארס. כיום המס על שכר העובדים עומד על היקף של 4.2%. בחודש דצמבר הצליח הנשיא אובמה להשיג הארכה של חודשיים להטבות המס, לאחר שהרפובליקנים והדמוקרטים הגיעו ביניהם להסכמה בנושא, אחרי מחלוקת ארוכה.

מאקרו: מדד המחירים לצרכן עלה

בזירת המאקרו התפרסם מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש ינואר שעלה ב-0.2%, לעומת הצפי לעלייה של 0.3%, לאחר קיפאון בחודש הקודם. מדד הליבה, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה, עלה מעט מעל הצפי, ב-0.2% גם הוא.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין כי "בעקבות הנתונים החדשים, אין שינוי בקצב האינפלציה בארצות הברית ולא נחוץ שינוי במדיניות המוניטארית המרחיבה הכוללת. התרחיש המיוחל על ידי ה'פד', התאוששות כלכלית - תעסוקתית ללא לחצי מחירים, נמצא עד כה במסלול. ה'פד' ישתדל לשדר אמינות בקשר לעמידה ביעד האינפלציה שלו - 2% - ולכן אם לחצי המחירים יחלחלו למדדי המחירים לצרכן, הוא יתחיל לאותת על עליית ריבית ויסתום את הגולל על תכנית הרכישות השלישית (QE3). להערכתנו, הסתברותו של תרחיש מעין זה תגדל, בחודשים הבאים".

עוד התפרסם מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים לחודש ינואר, אשר עלה בפעם הרביעית ברציפות, ב-0.4%, מעט פחות מהצפי - 0.5%. זאת, לאחר עלייה מעודכנת של 0.5% בדצמבר. "העלייה הרביעית הרצופה במדד מסמנת חוזק יחסי בכל המרכיבים שלו, ומצביעה על תנאים כלכליים חיוביים יותר בתחילת 2012", אמר האנליסט אטאמן אוזילדירים.

הנפט עלה היום בכ-1% וננעל במחירו הגבוה מאז חודש מאי - 103.24 דולר לחבית.

מניות במוקד

טאואר המשיכה לעניין, לאחר שאתמול סיכמה את הרבעון הרביעי של 2011 ואת השנה כולה עם עלייה של 29% במכירות הרבעוניות ל-174.6 מיליון דולר לעומת הרבעון הרביעי של 2010.הרווח הנקי ברבעון הרביעי על בסיס non-GAAP הסתכם ב-34 מיליון דולר, אך על בסיס GAAP נרשם הפסד של 17 מיליון דולר או 5 סנט למניה, בהשוואה לרווח של 2 מיליון דולר על בסיס GAAP ברבעון הקודם.

גם ג'נרל מוטורס פרסמה אתמול את תוצאותיה לרבעון האחרון ולשנה כולה, כאשר בשורה העליונה היא שברה שיא עם הכנסות של 105 מיליארד דולר - עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה החברה דיווחה על עלייה של 62% ברווח ל-7.6 מיליארד בשנת 2011.

הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל דיווח אתמול גם הוא על תוצאותיו הפיננסיות, כשהוא מציג צניחה של 90% ברווח - הרווח הנקי של הבנק נפל ל-100 מיליון אירו (130.66 מיליון דולר), נמוך בהרבה מתחזית האנליסטים - שציפו לרווח נקי של 190 מיליון אירו (247 מיליון דולר). כמו כן, מדובר בירידה חדה משמעותית ביחס לרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד, על סך 482 מיליון אירו (627.3 מיליון דולר). הכנסות הבנק הסתכמו בכ-6.01 מיליארד אירו - ירידה של 12.4% לעומת ההכנסות אשתקד.