אופטימיות גוברת ביחס למתן חבילת הסיוע השנייה ליוון

(עדכון) - מרקל, מונטי ופפדמוס ערכו היום שיחת ועידה, בה הביעו בטחון כי בפגישת שרי האוצר של גוש האירו ביום שני תושג הסכמה לגבי מתן חבילת הסיוע השנייה ליוון

שרי האוצר של גוש האירו ייפגשו ביום שני, לאחר שיערכו שיחת וידאו ביום ראשון, וצפויים לאשר את חבילת הסיוע השנייה ליוון, כך לפי דיווחים המצטטים את ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי.

על פי הדיווחים, מונטי, אנגלה מרקל ולוקאס פפדמוס ערכו היום (ו') שיחת ועידה בה הביעו בטחון כי בפגישת שרי האוצר תושג הסכמה לגבי מתן חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד אירו.

דוברה של אנגלה מרקל אמר היום כי ישנה אופטימיות ששרי האוצר "ימצאו פתרון לשאלות שנותרו פתוחות" בפגישתם. השאלות הללו הן מה שעיכב עד כה את חבילת החילוץ: האם הממשלה הבאה ביוון תהיה מחוייבת לרפורמות במדינה? האם יוון תגיע להסדר חוב עם נושיה מהמגזר הפרטי? כיצד יקטן יחס החוב-תוצר היווני בשנים הקרובות?

אם תקבל סוף סוף יוון את החבילה היא תתקרב להסדר חוב שיציל אותה מחדלות פרעון, אולם בזה לא יסתיימו צרותיה - היא מחוייבת להגיע להסדר עם נושיה מהמגזר הפרטי. הדיונים בין נציגי הממשלה לנציגי הנושים התפוצצו כבר מספר פעמים ולא חודשו מאז, כאשר על פי המתווה המסתמן תהיה "תספורת" של כ-70% על החוב היווני.

כדי להמנע ממצב בו מחזיקי אג"ח לא יסכימו למתווה המתוכנן של החלפת האג"ח במסגרת הסדר החוב, הממשלה היוונית עובדת על חקיקה במסגרתה היא תוכל להכריח משקיעים להשתתף בהסדר. כך מדווח "בלומרג" על פי שני מקורות בכירים מגוש האירו.

בתוך כך, הבנק המרכזי האירופי מבצע פעולת החלפה של האג"ח היווניות בהן הוא מחזיק לאג"ח חדשות, על מנת לא להיפגע ממהלך של הסדר חוב עתידי שיתבצע במדינה. על פי מקורות, הבנק מחזיק בכ-50 מיליארד אירו באג"ח ממשלתיות יווניות, והוא ישלים את הפעולה עד יום שני הקרוב.

על אך הבטחון בקרב מנהיגי היבשת לגבי מתן חבילת הסיוע, ישנה התנגדות בקרב המדינות החזקות כלכלית בגוש האירו, כגון גרמניה והולנד, להעברת הסיוע כרגע. בימים האחרונים נשמעות טענות כי אין בטחון שהממשלה הבאה ביוון תהיה מחוייבת לצעדי הצנע והרפורמות שהועברו לאחרונה במדינה. בחודש אפריל, כזכור, אמורות להתקיים בחירות כלליות במסגרתן תבחר ממשלה שתחליף את ממשלת המעבר הנוכחית.

ראש ממשלת צרפת, פרנסואה פילון, תמך היום בצד היווני כשאמר כי "מדינות אירופה חייבות לעשות כל דבר אפשרי על מנת לעזור ליוון להמנע מחדלות פרעון, על אף החששות שיוון היא לא לווה אמינה".

בתוך כך, נודע כי בכירים באיחוד האירופי בוחנים את האפשרות להיעזר במימון מהבנק המרכזי האירופי, בכדי להוריד את עלויות ההלוואות שינתנו ליוון במסגרת תוכנית החילוץ השנייה שלה - כך דיווחו אתמול שני גורמים המקורבים לנושא, לסוכנות "בלומברג". זאת, במסגרת הדיונים באיחוד בדבר אישורה של תוכנית החילוץ השנייה ליוון.