אירופה ננעלה בירידות; נתוני המאקרו אכזבו את המשקיעים

מדד מנהלי הרכש בגרמניה בתחום השירות והייצור רשמו בחודש פברואר ירידה מפתיעה ■ מנגד המדדים בצרפת עלו ■ הבנקים באירופה נוטים להסכים להשתתף בהחלפת האג"ח עם ממשל יוון

המסחר באירופה נחתם היום (ד') בירידות שערים כשעדיין נראה כי המשקיעים הגיבו בססנות ובחשש לחבילת החילוץ שאושרה ליוון אתמול לפנות בוקר. סוכנות דירוג האשראי פיץ' הורידה את דירוג האשראי של יוון. היום התפרסמו מספר נתוני מאקרו משמעותיים מכיוונם של הכלכלות הגדולות בגוש האירו: גרמניה, צרפת ואיטליה שגורמות לירידה בשווקים.

"מתן חבילת הסיוע ליוון משאיר את המשקיעים בתחושה שההנהגה לא השלימה את העבודה כמו שצריך, ויש חשש שיוון לא תצליח לעמוד ביעדי תוכנית החילוץ", אומר ג'ון פלסרד מנהל בית השקעות לואיס קפיטל מרקטס.

הבנקים הגדולים ברחבי אירופה נוטים להסכים להשתתף בעסקת החלפת האג"ח של ממשלת יוון וזאת מכיוון שהם בעצם כבר ביצעו מחיקות של ההחזקות שלהם בחוב היווני, ובכך יעזרו ליוון להימנע ממצב של פשיטת רגל. מהלך שכזה גם יעזור לבנקים לצמצם בקצת את ההפסדים שנגרמו להם בעקבות המחיקות בגלל ההטבות שהממשלה היוונית מתכוונת להציע למגזר הפרטי על מנת שיחתמו על העסקה.

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה על הורדת דירוג האשראי של יוון לרמה של C מרמה של CCC. בסוכנות טוענים שהעסקה עם המגזר הפרטי תוביל לפשיטת רגל מבוקרת ולא יותר, זה לא יציל את יוון.

ממשלת ספרד תבקש בשבוע הבא מהאיחוד האירופי להעלות את יעד הגירעון שלה לשנת 2012 למעל ל-5% מהתוצר המקומי הגולמי, כך עולה מדיווח של העיתון "אל-פייס" שפורסם היום. על פי הדיווח בעוד 10 ימים יבקשו ראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי ושר האוצר שלו לואיס דה-גווידוס, מהאיחוד האירופי להעלות את היעד מהיעד המקורי שעמד על 4.4% מכיוון שזה יפגע קשות בתהליכי הצמיחה של הכלכלה הספרדית.

הבנק המרכזי האירופי צפוי להשיק בסוף החודש עוד סיבוב של הלוואות ארוכות טווח עם ריבית נמוכה לבנקים במהלך שנועד להזרים כספים לשוק כמו גם למנוע אפשרות של חדלות פרעון של אחד הבנקים. בבנק מצפים שזה יהיה הסיבוב האחרון ושהממשלות של המדינות יקחו בחזרה את המושכות בעניין שמירה על מערכת הבנקאות שלהן. הבנק צופה גם לעלייה ניכרת בהיקף ההלוואות שינתנו לבנקים המתבסס על דברים שאמרו מספר בכירים במערכת הבנקאות האירופית במהלך הפורום הכלכלי בדאבוס שנערך לפני כשלושה שבועות.

המשבר עדיין כאן

בגזרת המאקרו, היום פורסמו נתונים מעודדים מצד צרפת, מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר הצביע על עלייה ראשונה מזה שישה חודשים כשרשם עליה לרמה של 2.6% מהמדד הקודם בחודש דצמבר שהיה 2.5%. מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור לחודש פברואר חזר לרשום נתון המצביע על צמיחה כשעלה לרמה של 50.2 נקודות לעומת נתון קודם של 48.5נקודות. מנגד המדד בתחום השירותים רשם ירידה לרמה של 50.3 נקודות לעומת נתון קודם של 52.3 נקודות.

לעומת הנתונים המפתיעים לטובה בצרפת, בגרמניה עדיין ניכרו סימני המשבר על הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו. מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור רשם בחודש פברואר ירידה לרמה של 50.1 נקודות לעומת 51 נקודות בחודש הקודם כשהצפי היה דווקא לעליה לרמה של 51.5. גם המדד בתחום השירותים רשם ירידה ל-52.6 נקודות מנתון קודם של 53.7 נקודות כשגם במקרה הזה הצפי היה לעליה קלה ל-53.9 נקודות.

גם מדד מנהלי הרכש הכללי באירופה לא מבשר טובות. המדד המשוקלל חצה את מחסום ה-50 נקודות כלפי מטה מה שמצביע על התכווצות בפעילות. המדד לחודש פברואר רשם 49.7 נקודות לעומת נתון קודם של 50.4 נקודות כשהצפי היה לעליה ל-50.5 נקודות.

המדד בתחום הייצור רשם עלייה פחות מהמצופה כשעלה לרמה של 49.0 נקודות מרמה קודמת של 48.8 נקודות. בתחום השירותים המדד רשם ירידה לרמה של 49.4 נקודות מרמה קודמת של 50.4 נקודות כשהצפי היה לעלייה ל-50.6 נקודות.

באנגליה פורסמו היום הפרוטוקלים של של ישיבת הוועדה המוניטראית של הבנק המרכזי האנגלי ומהם עולה שההחלטה על הותרת הריבית על כנה התקבלה פה אחד. בעניין תוכנית הבנק לרכשית אג"ח 7 חברים מתוך 9 החברים שהשתתפו בישיבה הצביעו בעד הגברת רכישת האג"ח מצד הבנק ב-50 מיליארד ליש"ט בעוד שני החברים הנותרים תמכו בהעלאה בהיקף של 75 מיליארד ליש"ט.

המסחר באסיה ננעל בעליות

יום המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים. זאת, לאחר סגירה מעורבת בוול סטריט אתמול ובשעה שהחוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על ירידות קלות.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ג') במגמה מעורבת, לאחר שמוקדם יותר במהלך המסחר הגיע מדד הדאו ג'ונס מרחק נגיעה מרמת ה-13,000 נקודות, שיא שלא נרשם מאז 2008. זאת ברקע לאישור תוכנית החילוץ השנייה של יוון על ידי שרי החוץ שנפגשו בבריסל. כלכלנים רבים חלוקים בדעתם לגבי הצלחתה של תוכנית זו ומטילים ספק בכך שיוון ואירופה יוכלו להיחלץ מהמשבר.

במקביל לאירופה, השווקים הגיבו אתמול גם לאירועים בזירה הבינלאומית, כאשר בראשן המתיחות המזרח-תיכונית שהקפיצה את מחיר הנפט ב-2.5% ל-105.84 דולר לחבית והגבירה את חשש המשקיעים.

בסין התפרסם היום הסקר המקדים של HSBC בנוגע לפעילות התעשייה בחודש בפברואר לקראת פרסום מדד מנהלי הרכש (PMI) בשבוע הבא. הסקר של HSBC מצביע על רמה של 49.7 נקודות לעומת 48.8 נקודות בינואר. שיפור, אבל עדיין נמוך מרמת 50 הנקודות המצביעה על התרחבות.

מניות יצרניות כלי הרכב רושמות עליות חדות בטוקיו על רקע החלשות הין היפני. נציין את טויוטה וניסאן.

מניית עליבאבא מזנקת ב-42% לאחר שחזרה להסחר היום, בעקבות אישור החברה האם של עליבאבא כי בכוונתה להפוך את החברה לפרטית.