הרוחות סוערות ביוון למרות החילוץ: "זקוקה לתוכנית מרשל"

נשיא בנק ההשקעות באירופה (EIB) קרא לגיבוש תוכנית מרשל ליוון כדי לבנות מחדש את הכלכלה היוונית ■ הפגנות ביוון בעקבות תוכנית הקיצוצים הרחבה

יוון אומנם הצליחה להשיג את אישור שרי האוצר של אירופה וחבילת חילוץ ולהימנע מחדלות פירעון לעת עתה, אך הסערה ביוון רחוקה מלהסתיים ואולי רק מתחילה. היום צפויות להתקיים הפגנות ענק במדינה וזעם האזרחים על הקיצוצים הנרחבים שיאלצו לספוג עלול להתפרץ באופן אלים.

באתונה החלו בהיערכות לקראת ההפגנות, חבורות צעירים החלו ביידוי אבנים וכוחות אבטחה מכתרים את מבנה הפרלמנט.

נשיא בנק ההשקעות באירופה (EIB) קרא לגיבוש תוכנית מרשל ליוון כדי לבנות מחדש את הכלכלה היוונית וציין כי הבנק יספק ליוון 2 מיליארד אירו השנה בהלוואות, כך דיווח היום העיתון הגרמני" Handelsblatt". נשיא הבנק סבור כי יוון זקוקה לאותה תוכנית שגיבשה ארה"ב אחרי מלחמת העולם הראשונה כדי לשקם את מדינות אירופה החבולות.

לאחר אישור החילוץ, מתחילים להתעורר ספקות, כאשר לא ברור באיזו מידה חבילת החילוץ תסייע ליוון בטווח הארוך על רקע הרפורמות הקשות והקיצוצים במדינה. מנהל קרן הגידור דניס גרטמן הצטרף אתמול לפסימייים ואמר כי העסקה שהושגה עם הנושים תחזיק רק עד הבחירות במדינה. גרטמן טוען כי התנאים לעסקה, במיוחד אלה המכוונים להקטנת יחס החוב-תוצר של יוון ל-120.5% עד 2020 וצעדי הצנע שנכפו עליה, לא יתגשמו. "כל מה שהרשויות הצליחו לעשות זה לדחות את חדלות הפרעון בכמה שבועות, או כמה חודשים לכל היותר", כך לפי גרטמן. "יוון תגיע לחדלות פרעון, אך לא בעת כהונתה של הממשלה הנוכחית".