וול סטריט ננעלה בירידות; המאקרו ומחירי הנפט העיבו

נתון מכירות הבתים הקיימים לינואר אומנם עלה ב-4.3% אך עמד מתחת לתחזיות ■ אנליסט: "חשש כבד מפני הפגיעה בצריכה הפרטית בעקבות עליית מחירי הסחורות והאנרגיה" ■ סוכנות הדירוג פיץ' חתכה את דירוג האשראי של יוון

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בירידות שערים. נראה כי המשקיעים לא הצליחו לשמר את המומנטום החיובי שהוביל את המדדים המרכזיים לשיאים, זאת מאחר ונתוני המאקרו האירופים והמתיחות בין איראן למדינות המערב העיבו על השווקים. בסיום המסחר מדד הדאו גו'נס נותר גם היום מתחת לרמה הפסיכולוגית של 13,000 נקודות ומדד הנאסד"ק ירד בכ-0.5%. בזירת המאקרו המקומית פורסם נתון מכירות בתים קיימים שאומנם עלה ב-4.3% בינואר אך עמד מתחת לתחזיות שצפו מכירות של 4.7 מיליון בתים קיימים.מחירי האנרגיה והסחורות המשיכו לעמוד במרכז העניינים ולהגביר את חששות המשקיעים. מחיר הנפט נותר מעל 105 דולר ומחיר הזהב עלה ב-1.2%.

נזכיר כי עד כה השנה מדד ה-S&P 500 עלה ב-8.5%, מדד הדאו ג'ונס זינק 6.5% ומדד הנאסד"ק הוסיף לערכו 13.9% מתחילת השנה אך נראה כי רצף העליות נקטע בימים האחרונים והמדדים לא מצליחים לשמור על המומנטום.

כאמור, מדד הדאו ג'ונס נגע אתמול ברמת 13,000 נק', טל כהנוביץ' מכלל פיננסים סיפק היום הסבר לעלייה במדד הדאו ג'ונס אתמול שנגע אתמול בשיא של 4 שנים, "המדד בקושי עלה אתמול ואם עלה זה רק בעקבות מניות האנרגיה שהושפעו מעליית מחיר הנפט. הדאו ג'ונס הציג אתמול ההתאוששות של כמעט 3 שנים בה הוא כמעט הכפיל את ערכו", ציין כהנוביץ'. עוד הוסיף כי למרות שהדאו חזר לאותה רמה, הוא היום זול יותר במונחים של מכפילי הרווח, המכפיל היום 13.3 לעומת מכפיל של 21.7 באמצע המשבר ומכפיל של 87 ב-2008.

האווירה השלילית באירופה השפיעה היום גם על המסחר בניו-יורק. באירופה, פורסם כי מדד מנהלי הרכש המשולב ירד מ-50.5 נק' ל-49.7 נק', זאת לאחר שגם מדד מנהלי הרכש בגרמניה הוסיף לסנטימנט השלילי לאחר שרשם בחודש פברואר ירידה לרמה של 50.1 נקודות לעומת 51 נקודות בחודש הקודם כשהצפי עמד על עלייה לרמה של 51.5. רצף של נתוני מאקרו באירופה גררו את המדדים לירידות שערים, בהמשך לאווירה השלילית שנרשמה אתמול לאחר שהתעוררו חששות וספקות אמיתיים מחבילת החילוץ ביוון ועל רקע הערכות בשוק כי בכל זאת יוון תיאלץ לצאת מגוש האירו.

משרד האוצר האמריקני גייס היום 35 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח ל-5 שנים, כאשר הביקושים היו נמוכים, באופן יחסי, עניין שהקפיץ את הריביות לרמה של 0.9% - שיא של שלושה חודשים. בנקים ומוסדות פיננסים זרים רכשו כ-41% מהאג"ח שהונפק ואילו משקיעים מקומיים רכשו כ-12% מהאג"ח. יחד עם זאת, לאחר ההנפקה התשואות על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ירדו בשלושה נקודות בסיס לרמה של 2.03%.

מחיר הנפט המאמיר ממשיך לרכז עניין בוול סטריט ולהטריד את המשקיעים, "חשש כבד מפני הפגיעה בצריכה הפרטית בעקבות עליית מחירי הסחורות והאנרגיה", אמר אנליסט אנרגיה. מחיר הנפט עלה השבוע לרמה של 105 דולר לחבית כאשר המתיחות באיראן ממשיכה ללבות את החרדה סביב מחיר הנפט.

זירת המאקרו דלילה היום, כאשר בשעה 17:00 פורסם נתון אחד של מכירות בתים קיימים לחודש ינואר. מכירות הבתים לחודש ינואר עלו ב-4.3% לרמה של 4.57 מיליון - הרמה הגבוהה ביותר מאז מאי 2010. יחד עם זאת, הנתון היה מתחת לתחזיות שצפו כי המכירות יטפסו לרמה של 4.7 מיליון בתים.

פרטנר במוקד אחרי הדוחות החלקיים

פרטנר עמדה במוקד, לאחר שפרסמה היום תוצאות כספיות חלקיות לשנת 2011 ומזהירה מפני ירידת ערך נכסים לא מוחשיים. החברה דיווחה על צניחה של 24% בהכנסות משירותים במגזר הנייד ב-2011 ל-4.2 מיליארד שקל, הכנסות אלה צנחו ב-28% לכ-1 מיליארד שקל ברבעון הרביעי. גם ההכנסות ממכירת מכשירים התכווצו והסתכמו ב-294 מיליון שקל ברבעון לעומת כ-323 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2010. בשנת 2011 כולה הסתכמו ההכנסות בסעיף זה ב-1.748 מיליארד שקל לעומת 987 מיליון שקל ב-2010.

טבע ריכזה עניין, לאחר שדיווחה כי מיילן, אחת המתחרות של טבע בשוק התרופות, צופה כי תשיק גרסה גנרית לתרופת הקופקסון של טבע לטיפול בטרשת נפוצה כבר במהלך החצי השני של 2013. כך עולה מדוחות החברה שפורסמו אמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט. החברה מציינת עוד כי פסיקת בית המשפט בארה"ב בנוגע להגנת הפטנט על הקופקסון צפויה בתקופה הקרובה.

סיטיגרופ הבנק ניצב בפני מחיקה בהיקף של כמה מיליארדי דולרים על השקעתה במיזם המיזוג סמית' ברני עם מורגן סטנלי ברוקראז' - כך מדווח היום ה"וול סטריט ג'ורנל". הקרן הוקמה בשנת 2009 ולמורגן סטנלי יש כעת את הזכות לרכוש מניות את סיטיגרופ בקרן האמורה כבר באביב הקרוב, מורגן סטנלי צפוי להיות בעל השליטה במיזם ב-2014. סיטיגרופ תיאלץ לספוג ככל הנראה מחיקה בהיקף של 2.5 מיליארד דולר על המכירה - 1.8 מיליארד דולר אחרי ניכוי מס, כך על פי הדיווח.

חברת המחשוב דל אכזבה את המשקיעים, זאת לאחר שלא הצליחה לעקוף את התחזיות, כאשר פרסמה אמש את דוחותיה הכספיים בתום המסחר. בשורת הרווח החברה דיווחה על 43 סנט למניה, לעומת הרבעון השלישי, אז דיווחה על רווח נקי של 893 מיליון דולר, או 49 סנט למניה. ברבעון הרביעי בשנה שעברה דיווחה החברה על רווח של 48 סנט למניה.

היום בזירת המדווחות נציין את ענקית המחשבים HP שתפרסם את דוחותיה לאחר המסחר, כאשר קונצנזוס האנליסטים עומד על 87 סנט למניה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]