הבורסה סגרה בנמוך היומי; מדד הבנקים צנח בכ-3.2%

הבוקר נרשמה פקיעה שלילית על מדד המעו"ף לחודש פברואר ברמה של 1109.01 ■ ירידות חדות במניות שטראוס, פרטנר ושותפויות "תמר"

המסחר בבורסה בת"א נסגר היום (ה') בירידות שערים, זאת בהמשך לסנטימנט השלילי בוול סטריט אמש ולמרות מגמה מעורבת באירופה. מייד לאחר פתיחת המסחר פורסמה פקיעת האופציות על המדדים; הפקיעה על מדד המעו"ף הייתה שלילית ברמה של 1109.01 נקודות והפקיעה על מדד הבנקים ברמה של 974.68 נקודות. הזירה הבינלאומית המשיכה למקד את תשומת לב המשקיעים בבורסה, כאשר הסוגייה האיראנית מוסיפה להטריד ולהשפיע על מחיר הנפט, כמו כן הורדה תחזיות הצמיחה של כלכלת אירופה על ידי הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי.

כאמור, היום התקיימה פקיעת האופציות על המעו"ף, זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון התייחס היום לפקיעה השלילית ואמר: "הפקיעה העידה על מה שהתרחש כאן חודש שלם; הסיפור בפקיעה של היום הינו, חוסר העניין של הגופים הגדולים, סחרני היום ומכונות המסחר", הבהיר פניני.

הכלכלן הבכיר שלמה מעוז התייחס אתמול בכנס באוניברסיטת ת"א למוסדיים, "יש בעיה אצל המוסדיים ברמת המאקרו, אבל הם כן ימשיכו להעניק אשראי נוסף, בניגוד לבנקים, וגם לאחר מחיקת חובות למשקיעים ו'תספורות' גדולות". לדבריו, "מי שיגיד שהמוסדיים לא צריכים להמשיך להעניק אשראי לחברה גדולה או לטייקון גדול שהולך להסדר חוב שכולל 'תספורת', צריך להבין שמציאות כזו לא קיימת בעולם המוסדיים".

עוד אמר מעוז בהתייחסו למוסדיים כי "הם צריכים להביא פרנסה לאנשים - איפה הם ישימו את הכסף שלהם, באג"ח ממשלתיות שבהן התשואה היא חצי אחוז ל-5 שנים? הרצון להצלחה דוחף את המוסדיים לנכסים מסוכנים יותר ויותר - ואז מחכים להם הטייקונים והם יכולים לעשות איתם מה שהם רוצים".

הנציבות האירופית יוצאת היום במסר חריף ומבטאת את החששות מפני הידרדרות נוספת של אירופה למיתון, "כלכלת גוש האירו תתכווץ ב-2012", כך מסרו בנציבות האירופית בדוח שפורסם פנימי. מדוח הנציבות האירופית עולה כי כלכלת גוש האירו תתכווץ ב-0.3% השנה לעומת צפי לצמיחה של 0.5% ב-2012. עוד על פי הדוח, כלכלת האיחוד האירופי המורכבת מ-27 מדינות שאחראית לחמישית מהתפוקה העולמית, לא תצמח בכלל השנה. (לסיפור המלא)

ירידות חדות בבנקים

פרטנר המשיכה לרכז עניין לאחר שפרסמה אתמול את התוצאות כספיות חלקיות לשנת 2011 והזהירה מפני ירידת ערך נכסים לא מוחשיים. החברה דיווחה על צניחה של 24% בהכנסות משירותים במגזר הנייד ב-2011 ל-4.2 מיליארד שקל, הכנסות אלה צנחו ב-28% לכ-1 מיליארד שקל ברבעון הרביעי. גם ההכנסות ממכירת מכשירים התכווצו והסתכמו ב-294 מיליון שקל ברבעון לעומת כ-323 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2010. בשנת 2011 כולה הסתכמו ההכנסות בסעיף זה ב-1.748 מיליארד שקל לעומת 987 מיליון שקל ב-2010.

במניות הבנקים נרשמו ירידות חדות. נציין את פועלים ולאומי .

קבוצת אידיבי אחזקות של נוחי דנקנר ריכזה עניין לאחר שיצאה אתמול בהנפקה ובה נרשמו ביקושים ערים בהיקף 286 מיליון שקל - הרבה מעבר לסכום הגיוס המבוקש, כשחלק גדול מהביקושים הגיעו ממשקיעים זרים. היום צפוי להתקיים השלב הציבורי בהנפקה, שבו הקבוצה צפויה להשלים את הגיוס. לפי הצעת המדף, נרשמו ביקושים ערים להנפקה אתמול ובשלב המוסדי השתתפו גופים מרכזיים בשוק ההון, תאגידים ומשקיעים זרים מובילים. בעלי השליטה בחברה הזרימו אתמול סף של 62 מיליון שקל: נוחי דנקנר התחייב לרכישת 42 אלף יחידות במחיר של 240 שקל האחת, אותה כמות התחייבו לרכוש משפחת מנור ומשפחת לבנת.

טאואר המשיכה לרכז עניין לקראת השלב המוסדי של ההנפקת אג"ח להמרה היום, ולאחר המלצה של "תשואת יתר" מאופנהיימר אתמול והותרת מחיר היעד למניה על 1.5 דולרים - 85% מעל מחיר השוק.

כיל ריכזה עניין בעקבות סקירה שהוציאו בבית ההשקעות ברקליס קפיטל כשהם מצמידים לחברה המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 60 שקל למניה - המשקף פרמיה של 40% על מחיר המניה כיום (43 שקל). בברקליס בוחנים את התנודתיות במניית כיל ביחס למתחרותיה בתחום האשלג ומציינים כי המניה צנחה ב-29% בשנת 2011 - לעומת ירידה של 9% בלבד במניית פוטאש (היצרנית הקנדית) וירידה של כ-12% במניית אורלקלי (Uralkali הרוסית).

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]