אירופה ננעלה בירידות; "האיחוד האירופי ייכנס בקרוב למיתון"

הנציבות האירופית חתכה היום את תחזית הצמיחה לשנת 2012 ■ ממשלת יפן הודיעה שהיא מתכוונת להעביר עד 50 מיליארד אירו לקרן המטבע לסיוע לאירופה ■ ■ מדד סנטמנט העסקים בגרמניה היכה את התחזיות

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') בירידות, זאת בהמשך למגמה השלילית שהייתה בשווקים האירופאים אתמול ונמשכה גם בוול סטריט. הודעתה של הנציבות האירופית שגוש האירו יכנס למיתון עוד בהמשך השנה העיבה על המסחר והגיברה חשש המשקיעים. ממשלת יפן הודיעה הבוקר שהיא מוכנה לתרום עד כ-50 מיליארד דולר דרך קרן המטבע הבינלאומית למאמצים להצלת אירופה ממשבר החוב.

ממשלת יפן הודיעה שהיא תעניק כ-50 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית, לאור בקשת יו"ר הקרן כריסטין לגארד ממדינות ה-G20 לתרום למאמצי הקרן לעזור לאירופה לצאת ממשבר החוב. גורמים בממשלה היפנית עדיין טוענים שהסכום שהם מוכנים לתרום עדיין לא סופי.

"יפן עדיין בוחנת את הסכום שהיא מתכוונת להעביר לקרן", אמר גורם במשרד האוצר היפני. "אבל בכל מקרה לא נצליח להגיע להסכמה בעניין לפני פגישת שרי האוצר של מדינות ה-G20 בסוף השבוע במקסיקו".

שר האוצר היפני אמר במהלך השבוע שמדינות ה-G20 עדיין מוכנים לספק חילוץ לאירופה דרך קרן המטבע. השר מתייחס לקואליציה שמתגבשת בין המדינות החברות בראשות ארצות הברית שמתנגדות להעברת כספים לאירופה בטענה שאירופה צריכה לחלץ את עצמה בכוחות שלה ולא להסתמך על סיוע חיצוני.

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה אתמול על הורדת דירוג האשראי של יוון בשתי דרגות מ-CCC לרמה של C. בסוכנות מזהירים מכך שלמרות חבילת הסיוע אושרה למדינה בתחילת השבוע יוון נמצאת בדרך הבטוחה לחדלות פרעון. בסוכנות הודיעו גם שהאג"ח שיושפעו מהעסקה עם המגזר הפרטי יקבלו דירוג אשראי של D.

הנציבות האירופית הודיעה היום שהיא מעריכה שכלכלת גוש האירו תתכווץ ב-0.3% בשנת 2012, לעומת תחזית קודמת שדיברה על צמיחה של 0.5%. הכלכלה של האיחוד האירופי בכלל לא צפויה להציג שום צמיחה במהלך שנת 2012.

נתוני מאקרו מעורבים; גרמניה עדיין דוהרת

היום פורסם שמדד סנטימנט העסקים בגרמניה רשם את העליה הרביעית ברציפות בחודש פברואר. המדד היכה את התחזיות ועלה בחודש פברואר לרמה של 109.6 נקודות כשבחודש שעבר המדד עלה לרמה של 108.6 נקודות. התחזיות על פי רויטרס דיברו על עלייה קלה לרמה של 108.8 נקודות.

הנתון שפורסם היום בגרמניה מנוגד לנתונים שפורסמו אתמול בגוש האירו. אתמול פורסם מדד מנהלי הרכש של גוש האירו המדד חצה את מחסום ה-50 נקודות כלפי מטה מה שמצביע על התכווצות בפעילות. המדד לחודש פברואר רשם 49.7 נקודות לעומת נתון קודם של 50.4 נקודות כשהצפי היה לעליה ל-50.5 נקודות. המדד בתחום הייצור רשם עלייה פחות מהמצופה כשעלה לרמה של 49.0 נקודות מרמה קודמת של 48.8 נקודות כשהצפי היה לעלייה לרמה של 49.4 נקודות. בתחום השירותים המדד רשם ירידה לרמה של 49.4 נקודות מרמה קודמת של 50.4 נקודות כשהצפי היה לעלייה ל-50.6 נקודות.

המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה ננעל הבוקר במגמה מעורבת, מדד הניקיי ביפן רושם עלייה קלה ואילו מדד ההנג סאנג בסין נופל כ-1%. מלבד בורסת יפן ירידות שערים מאפיינות את המסחר בכל בורסות היבשת, וזאת בהמשך לירידות שערים בוול סטריט אמש.

כאמור, סנטימנט שלילי בוול סטריט אמש משפיע הבוקר גם על בורסות אסיה, נתוני מאקרו לא מוצלחים באירופה וחוסר שביעות רצון מהסוגייה היוונית, מלבים את חששות המשקיעים גם בניו-יורק. בנוסף גם המתיחות עם איראן שמכבידה על מחיר הנפט וגורמת לו לנסוק מעלה מטרידה גם היא את המשקיעים מפני אפשרות של פגיעה בצריכה הפרטית.

נתוני המאקרו שפורסמו אתמול באירופה משפיעים גם על המסחר באסיה, "מדובר בנתונים מאכזבים ומצביעים על מיתון באיזור", אמר אנליסט ברקליס קפיטל.

מניות הבנקים באסיה מובילות לירידות, נציין את HSBC Holdings Plc ואת Agricultural Bank of China