"כהונה נוספת של אובמה - ערובה למלחמה גרעינית עם איראן"

בעימות טלוויזוני נוסף, התחרו שלושה מתוך ארבעת המתמודדים הרפובליקניים על הנשיאות מי ניצי יותר בסוגיית איראן ■ סנטורום: "הנשיא הזה חייב ללכת" ■ סקרים: אובמה גובר על כל אחד מהארבעה לו הבחירות היו נערכות עתה

שלושה מתוך ארבעת המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות התחרו אמש (ד') , בעימות טלוויזיוני נוסף, מי מביניהם ניצי יותר בסוגיית איראן. בעיית ההתחמשות הגרעינית של משטר האייתאללות לא עמדה בראש האג'נדה של העימות, אבל היא סיפקה לריק סנטורום ומיט רומני, המתמודדים המובילים, וניוט גינגריץ', שמנסה להדביק אותם, הזדמנות מצוינת לתקוף את "חולשתו" של ברק אובמה, הנשיא המכהן שעמו יתמודד אחד מהם בנובמבר. רון פול, המתמודד הרביעי, עשה כל מה שביכולתו לשכנע את הקהל שאין בכלל שום הוכחה שלאיראן יש נשק גרעיני ולכן אין לצאת למלחמה נגדה. הוא זכה בקריאות בוז.

העימות, בעיר מסה, לא הרחק מפיניקס, אריוזנה, נערך שישה ימים לפני שני סבבים חדשים של הבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית, באריזונה ובמישיגן. בשתי המדינות מסתמן מירוץ צמוד מאוד בין סנטורום, נוצרי אדוק ופופוליסט חברתי, לבין רומני, איש עסקים עשיר ומושל מסצ'וסטס לשעבר, שלא מצליח לשכנע בוחרים ימניים במפלגה שהוא שמרני דיו. ב-6 במארס יערכו הבחירות המקדימות ב-10 מדינות, במקבץ שידוע כסופר-טיוזדיי. העימות אמש, ה-20 במספר, ההי האחרון לפני סבבים אלה.

סוגיית איראן היתה הקלה ביותר מבחינתם של סנטורום, רומני וגינגריץ'. את השקפותיהם הניציות בשאלה זו הם השמיעו בעבר, והתחרות ביניהם היתה, בעצם, מי יניף קורנס כבד יותר על ראשו של אובמה. נראה שרומני יצא מנצח לפי אמת מידה זו.

לדבריו, בחירתו של אובמה לתקופת כהונה נוספת תהיה ערובה למלחמה גרעינית עם איראן. "איננו יכולים להתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר רומני. "אם יעשו זאת, העולם ישתנה, מעל ראשה של ארה"ב ירחף סיכון וביום מן הימים יעשה שימוש בנשק גרעיני".

"אם אהיה נשיא, זה לא יקרה", הכריז רומני. "אם נשוב ונבחר בברק אובמה, זה יקרה". הוא לא טרח להזכיר, ולו במשפט אחד, את עניבת החנק של הסנקציות שאובמה מוסיף להדק מסביב לצווארה של איראן.

רומני התבקש להגיב על האפשרות שעימות עם איראן יביא לזינוק חד במחירי הנפט. תשובתו: "מחיר הבנזין מחוויר בהשוואה לאפשרות שאחמדיניג'אד חמוש בנשק גרעיני". הוא טען, שאיראן תוכל לתת נשקים גרעיניים לחמאס ולחיזבאללה ואלה יוכלו להביאם לאמריקה הלטינית, שער כניסה לארה"ב. אבל, לדבריו, אובמה מתנגד לפעולה צבאית, אמריקנית או ישראלית.

גינגריץ' עשה צעד אחד קדימה ורמז שאם יהיה נשיא הוא יורה להפציץ את איראן כדי לשלול ממנה נשק גרעיני. "אני מאמין שיש רגעים שבהם צריך להנחית מתקפת מנע", אמר גינגריץ'. "יש התחייבות מוסרית מוחלטת להגן על חיי העם", אם מנהיג "מטורף" מחזיק בנשק גרעיני.

אם ראש ממשלת ישראל יטלפן לבית הלבן ויודיע על דאגה קיומית מהנשק הגרעיני שבידי איראן, הוא, גינגריץ', לא ימנע מישראל לעשות מה שעליה לעשות, אמר המתמודד.

סנטורום הכריז, שיש לשלוח "מסר ברור מאוד" לאיראן לגבי החומרה שבה רואה העם בארה"ב את האפשרות שאיראן תפתח נשק גרעיני. הוא מתח ביקורת קשה על אובמה ועל סגנו, ג'ו ביידן, שמפנים עורף לבעלות ברית ומתרפסים לפני אויבים.

"כאשר פרצה המהפכה הירוקה (באיראן), כאשר הסתמנה עליה בכוחות הפרו-דמוקרטיים שם, לא עשתה ארה"ב דבר, לא היה לנו שום דבר להציע להם", אמר סנטורום. לדבריו, אובמה תמך ב"רדיקלים" במצרים נגד "הידיד שלנו" (מובארק), אך כאשר המפגינים באיראן צאו לרחובות נגד המשטר, ממשל אובמה לא עשה דבר כדי לעזור להם.

"הנשיא הזה חייב ללכת", אמר סנטורום. רומני, גינגריץ' וסנטורום היו תמימי דעים שיש לעזור למורדים בסוריה, אך איש מהם לא הציע דרך או תכנית לעשות זאת, למעט אזכור מעורפל של העברת נשק למורדים באמצעות בעלות ברית של ארה"ב באזור.

המתמודדים, למעט אולי פול הבדלן, והקהל, אהבו את הדיון על איראן. אבל הם זזו במושביהם באי נוחות כאשר המנחה העלה את סוגיית ההפלות. הקהל הרפובליקני הגיב בקריאות בוז על עצם העלאת השאלה. העימות הועבר בשידור כל-ארצי ואפילו הבוחרים הרפובליקניים השמרניים ביותר מבינים שההתנגדות הפנטית להפלות תכשיל את המועמד הרפבוליקני בבחירות לנשיאות, בנובמבר. את הכביסה המלוכלכת הזו הם מעדיפים לשמור בבית האידיאולוגי שלהם.

ואכן סקרים חדשים מראים, שלו היו הבחירות לנשיאות נערכות עתה, היה אובמה גובר על כל אחד מארבעת המתמודדים הרפובליקניים. לפי סקר של סוכנות אסושייטד פרס ו-GFK, בהתמודדות של אובמה מול רומני, היה אובמה מקבל 51% ורומני - 43%. מול סנטורום, היה אובמה זוכה ב-52% וסנטורום ב-43%. הנשיא היה גובר בנקל גם גינגריץ' ופול, לפי הסקר.