בורסות אירופה סגרו בעליות קלות לאחר נתוני המאקרו

יוון החלה היום בהחלפת אגרות החוב הממשלתיות המוחזקות על ידי הסקטור הפרטי ותקטין את חובה ב-100 מיליארד אירו ■ כלכלת בריטניה התכווצה ברבעון הרביעי ב-0.2%

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ו') בעליות שערים קלות. זאת, לאחר פרסום נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב ונתונים פחות טובים בבריטניה ולאחר סנטימנט חיובי בשוקי אסיה.

כלכלת בריטניה התכווצה ברבעון הרביעי ב-0.2% לעומת הרבעון השלישי. נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, מרווין קינג, לא מוסיף אופימיות, ואומר כי "ההתאוששות תהיה איטית ולא ודאית". התמ"ג ברבעון ירד בהתאם לציפיות. ההשקעות העסקיות ירדו ב-5.6% - הכי הרבה מאז הרבעון הראשון של 2011.

בנקים גדולים ובינוניים ברחבי גוש האירו צפויים לפנות לבנק המרכזי של הגוש (ECB) בשבוע הבא (ב-29 בפברואר) בבקשה לסיוע בהיקף של כ-470 מיליארד אירו. כך על פי סקר שנערך בקרב 28 כלכלנים ביבשת על ידי בלומברג. מדובר אמנם בסכום נמוך יותר מהסכומים שהוזרמו לבנקים ב-21 בדצמבר 2011 אולם הסיוע יוסיף עוד כ-300 מיליארד אירו למערכת הפיננסים, על פי הערכות.

לאחר שעברה את מסכת הייסורים של הרפורמות, צעדי הצנע, חבילת הסיוע וחתימת ההסכם עם נושיה, יוון החלה היום בהחלפת האג"ח שלה שנמצאות באחזקת הסקטור הפרטי, עליהן הם ייספגו "תספורת" נומינלית של 53.5%, אולם במציאות יהיה מדובר בפגיעה של כ-70%. כתוצאה מהמהלך יקטן חובה של יוון ב-100 מיליארד אירו.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, דחה אתמול את הביקורת על הבנק המרכזי על כך שהשיג תנאים טובים יותר מהסקטור הפרטי באשר להחלפת האג"ח היווניות. לטענתו, האחזקות של הבנק המרכזי באג"ח יווניות קטנות יחסית. "האג"ח נקנו מסיבות מוניטריות", אמר דראגי. "לכן יש התעניינות של הציבור. מה שיותר חשוב זה שבסופו של דבר מדובר בכסף של משלמי המסים. זה מחובתנו להגן על נכסי משלמי המסים".

הבנק המרכזי הוציא כ-38 מיליארד אירו על אג"ח יווניות בשוק המשני, אג"ח להן שווי של כ-50 מיליארד אירו. הבנק הסכים להעביר את הרווחים לממשלה היוונית בשלוש השנים הקרובות, אולם סרב לקבל על עצמו הפסדים דומים לאלה של הסקטור הפרטי.

בהתייחסו לקבלה הצוננת של השווקים את חבילת הסיוע ליוון, אמר דראגי: "גם אני הייתי מופתע שלא הייתה התרוממות רוח לאחר אישור החבילה, וזה בוודאי אומר שהשווקים מחכים לראות את היישום של הרפורמות. קשה להגיד אם המשבר נגמר".

אתמול הודיעה הנציבות האירופית שהיא מעריכה שכלכלת גוש האירו תתכווץ ב-0.3% בשנת 2012, לעומת תחזית קודמת שדיברה על צמיחה של 0.5%. הכלכלה של האיחוד האירופי לא צפויה להציג שום צמיחה במהלך שנת 2012.

הבנק הבריטי Lloyds ריכז עניין רב לאחר שפרסם כי הפסיד ברבעון הרביעי של 2011 5.5 מיליארד דולר. הבנק, המוחזק בשיעור של 40% על ידי המדינה, ציין כי התחזית לעתיד נראית "מאתגרת".

נעילה חיובית באסיה

המסחר באסיה ננעל היום בעליות שערים, כאשר הוא מושפע מהעליות בוול סטריט אמש עקב נתוני מאקרו חיוביים ומצליח להתחמק מהסנטימנט השלילי אמש באירופה בשל הצפי לכניסה למיתון ומחירי הנפט המאמירים.

"השווקים באסיה התנהלו באופן די טוב בשבועות האחרונים", אמרה האנליסטים קוניטה האנג. "קשה להיכנס לשווקים ברמות האלה, ומניות האנרגיה מקבלות מעט תמיכה".

אתמול הודיעה ממשלת יפן שהיא תעניק כ-50 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית, לאור בקשת יו"ר הקרן כריסטין לגארד ממדינות ה-G20 לתרום למאמצי הקרן לעזור לאירופה לצאת ממשבר החוב. גורמים בממשלה היפנית עדיין טוענים שהסכום שהם מוכנים לתרום לא סופי. "יפן עדיין בוחנת את הסכום שהיא מתכוונת להעביר לקרן", אמר גורם במשרד האוצר היפני. "אבל בכל מקרה לא נצליח להגיע להסכמה בעניין לפני פגישת שרי האוצר של מדינות ה-G20 בסוף השבוע במקסיקו".

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]