אירופה ננעלה בירידות; המשקיעים חששו ממחירי הנפט

העלייה במחירי הנפט מגבירה את החששות לכניסה מחודשת למיתון עולמי כשמדינות אירופה החלשות הן שייפגעו בצורה הקשה ביותר ■ דריכות לקראת סבב ההלוואות השני של הבנק המרכזי ביום רביעי

המסחר באירופהנחתם היום (ב') בירידות שערים, זאת בהמשך למגמה שהתאפיינה בשוקי העולם ובכללם גם באסיה. בזירה האירופית המשקיעים מגיבים לחדשות לפיהן שרי האוצר של מדינות ה-G20 הצליחו להגיע אתמול על הסכמה עקרונית לתוכנית חילוץ עבור אירופה שתאושר במסגרת הפגישה שלהם אתמול במקסיקו, כמו כן היום תוכנית החילוץ השנייה של יוון אושרה בבית הנבחרים הגרמני - מה שהוביל להתמתנות בבורסות אירופה. יחד עם זאת, המשקיעים חוששים גם מהמצב הגיאו-פוליטי במזרח התיכון שגורם למחירי הנפט להאמיר ולגרור את הכלכלה הגלובלית למיתון.

כאמור, מחיר הנפט הוא זה שהשפיע על המסחר בבורסות ברחבי העולם ובמיוחד על המסחר באירופה, בעקבות החששות שהמשך העלייה במחיר תוביל לפגיעה משמעותית במאמצי החילוץ של אירופה. חלק מהאנליסטים חוששים שהמשך העלייה במחיר הנפט עלולה להוביל למיתון עולמי ושהקורבנות הראשונים יהיו המדינות החלשות כלכלית באירופה כמו יוון, איטליה, ספרד ופורטוגל.

המחיר של חבית הנפט הגיע ביום שישי במהלך הסמחר לרמה של 109.17, והאנליסטים מעריכים שרמת מחירים של 150 דולר לחבית הינה רמה ריאלית לחלוטין. הסיבה העיקרית לעלייה במחיר הנפט נובע מהסנקציות האמריקאיות ואמברגו הנפט האירופי על הנפט האיראני. השילוב בין עלייה בביקוש לנפט, במיוחד מצד מדינות מזרח אסיה ויפן בראשן, לבין הירידה בתפוקה העולמית גורמים למחסור בנפט וזה מה שמוביל לעלייה במחיר הנפט.

בנושא אחרי, פסגת שרי האוצר של מדינות ה-G20 ננעלה אתמול במקסיקו. הבשורה העיקרית שיצאה מהפסגה הינה הסכמה על מתן חילוץ ליבשת האירופית, חרף התנגדות ארצות הברית ומספר מדינות אחרות, וזאת בכפוף להגברת "חומת האש" של אירופה להתמודדות עם המשבר. שרי האוצר החליטו לדחות את אישור התוכנית עד לפסגה הבאה שתתקיים באפריל.

שר האוצר האמריקני טימות'י גייתנר אמר שהפעולות של אירופה עד עכשיו לטיפול במשבר החוב מנעו קטסטרופה כלכלית אבל יש צורך בפעולות נוספות כמו הגדלת "חומת האש" על מנת להימנע מהתפשטות משבר החוב למדינות נוספות.

"פתרון בר קיימא מצריך תקופה ממשוכת של רפורמות כלכליות יחד עם "חומת אש" שתתמוך ברפורמות הללו", אמר גייתנר במסיבת עיתנואים עם נעילת פסגת שרי האוצר.

הבנק המרכזי האירופי יצא ביום רביעי בסבב נוסף של מתן הלוואות לטווח ארוך (3 שנים) בריבית אפסית לבנקים האירופאיים. על פי הערכות האנליסטים, גם בסבב הזה הצפי הוא למתן הלוואות בהיקף של כחצי טריליון אירו. נזכיר שבחודש דצמבר השיק הבנק המרכזי את תוכנית הלוואות וזכתה להצלחה גדולה מצד הבנקים והייתה אחת הסיבות להקלה במשבר באירופה.

ממשלת איטליה הצליחה לגייס כ-12.25 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח לטווח קצר והצליחה להוריד את התשואות על אגרות החוב שלה ל-6 חודשים לרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2010, תוך שהיא רושמת ביקושים גבוהים במיוחד.

הממשלה הצליחה לגייס 8.75 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-6 חודשים, ורשמה תשואה ממוצעת של 1.2% לעומת תשואה של 1.97% בהנפקה הקודמת. בנוסף, הממשלה גייסה 3.5 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח עם מועד פקיעה בדצמבר 2012 ורשמה תשואה ממוצעת של 1.29%.

אסיה ננעלה בירידות

בורסות אסיה ננעלה הבוקר בירידות שערים, למעט שנגחאי כאשר מצד אחד נתוטני מאקרו מעודדים בארה"ב תומכים ומצד השני המשקיעים ניצבים מול עליית מחיר הנפט וחוששים מפגיעה בצריכה הפרטית - בדרום קוריאה נרשמות ירידות שערים על רקע עליית מחיר הנפט. בבורסת יפן נרשמות עליות על רקע רמת השפל בה נסחר הין, המטבע היפני, מדובר בשפל של 9 חודשים מול הדולר. מחיר הנפט מאמיר ל-109.49 דולר לחבית במסחר באסיה.

על פי הערכות, מחירי הנפט המאמירים עלולים לדחוף את האינפלציה בדרום קוריאה, יבואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, מעל ליעד שהגדירה הממשלה במדינה, בנוסף לעליית מחירי הנפט גם משבר החוב באירופה וחבילת החילוץ ביוון שהתקבלה בפקפוק רב בקרב במשקיעים בעולם, מוסיפים להכביד.

יצואניות הגדולות ביפן מרכזות עניין על רקע הספקולציה כי הין החלש חיאיץ את הרווחים מעבר לים, נציין את Sony Corp , יצואנית מוצרי האלקטרוניקה הגדולה ביפן.