הדולר זינק ב-1.2% ל-3.8 שקלים, שיא של מעל חודשיים

האירו זינק ב-1.28% ל-5.09 שקלים ■ היום יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש מארס - קונצנזוס מוחלט להותרת הריבית ללא שינוי על 2.5%

השקל נחלש היום (ב') כאשר הדולר זינק ב-1.25% ל-3.805 שקלים, בעוד האירו מזנק ב-1.28% ל-5.094 שקלים. נציין כי הפעם האחרונה ששערו היציג של הדולר נקבע ברמת ה-3.8 שקלים הייתה באמצע דצמבר אשתקד.

הסיבה המרכזית להתחזקותו של הדולר נובעת מירידות השערים החריפות שנרשמו אתמול בבורסה, כאשר משקיעים זרים מממשים מניות בשקלים, ממירים לדולרים וגורמים לעלייה בשער המטבע האמריקני. כמו כן, המשך המתיחות מול איראן תורמת לעליית הדולר, שכן משקיעים זרים מקטינים סיכון מבחינתם, וממירים השקעות שקליות לדולריות.

אלי בן דוד, כלכלן ואנליסט ראשי ב-USG capital, מציין היום כי "אני מעריך כי ההתחזקות בדולר האמריקאי אל מול המטבע המקומי יימשך, על רקע המשך תסיסה גיאו-פוליטית עם איראן אשר עלולה להצית את האזור".

האירו נדחף מעלה, בין היתר, ברקע פגישת מנהיגי מדינות ה-G20 שהחלה במוצ"ש במקסיקו סיטי כדי לדון במצב הכלכלה העולמית ובפרט בכלכלה הדועכת של גוש האירו הגיעו להסכמות עקרוניות לגבי חבילת חילוץ רחבה עבור אירופה, שהיקפה נאמד בכ-2 טריליון דולר. זאת, לאחר שגרמניה הסירה את התנגדותה ממהלך שכזה.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, צפויה להותיר היום אחה"צ את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 2.5% גם בחודש מארס, כך מעריכים כלל האנליסטים הבכירים בשוק הון, ללא יוצא מן הכלל, לפי סקר "בלומברג" (כל 24 הכלכלנים הצביעו על אי שינוי). הוועדה הפחיתה את הריבית בחודש האחרון ב-0.25%, בפעם הרביעית ב-12 החודשים האחרונים.

רוב הנתונים הרלוונטיים החדשים לצורך ההחלטה המוניטרית הקרובה אכן תומכים בצורך בעצירה בתהליך הפחתת הריבית. מדד ינואר הפתיע לרע כאשר נותר ללא שינוי לעומת הצפי בשוק לירידה, סעיף הדיור (שכירות) שב לעלות אחרי כמה חודשים של ירידה והחודש חל זינוק חד בציפיות לאינפלציה לרמה 2.5% לעומת 1.7% בלבד באוקטובר 2011 (עלייה של 0.8% תוך חמישה חודשים בלבד), נתון שצריך להתחיל להדאיג את בנק ישראל.