הבורסה בת"א מפגרת אחר העולם

השוק שלנו "מנבא" בהתנהגותו משהו שאמור להתקיים בחו"ל, אבל טרם קרה

לעתים מייחסים לשוקי ההון ובמיוחד לשוק המניות רגשות אנושיות של אופוריה ודיכאון, אבל גם תכונות של נבואה, וחוכמה יתרה. זו האנשה מכלילה כמובן, וכמהות ההכללות, מסתבר שהאנשה הזו נכונה רק חלק מן הזמן, למרות שלאור השנים אני מצאתי בזה הרבה אמת.

אם נחשוב על זה לרגע, נבין מיד שה"שוק" מייצג לא רק את מה שאנו כבר יודעים על דברים כמו מאקרו כלכלה, מצב החברות וכו'.... אלא, ובעיקר, את מה שאנו כמשקיעים, וכסוחרים, מצפים שיקרה. השוק הוא מכונת ציפיות, ועל כך מבוססים מנגנוני התראה רבים.

אם הקורה בפועל אינו כמו שמצופה על פי האנליזות השונות, עלינו תמיד לקבל את המציאות על פני מה ש"אמור" לקרות. סקירה זו עוסקת במצב כזה, בו אנו צופים בסטייה משמעותית בין המצופה מן השוק המקומי שלנו, ובין מה שמתקיים בו בפועל.

לפניכם גרף יומי (הנתונים נכונים לסוף השבוע שעבר, אבל זה איננו משנה לגבי הנאמר כאן), המשלב שני מדדי מניות: המדד האמריקאי העיקרי, מדד S&P500 (המאגד את 500 המניות בעלות השווי הגדול ביותר) והמדד המקומי שלנו, ת"א 25:

משה שלום סטיה
 משה שלום סטיה

בגרף זה אנו רואים בפועל את מה שאנו מרגישים, זה זמן רב, ללא הצגה גרפית של המצב: השוק שלנו מפגר בהרבה אחר חברו האמריקני. לא אחדש לכם הרבה אם אומר שהוא מפגר לא רק כלפי מדד זה, אלא גם מול רוב מדדי העולם.

הגרף פשוט ממחיש זאת בצורה ויזואלית, וזאת בצורה די חותכת. מה הגורם לכך? תחילה קצת היסטוריה: אזכיר לכם כאן שהשוק שלנו נחשב לאחד השווקים היותר אטרקטיביים בזמנים הטובים, ושהוא יצר תחתית מקדימה (סוף 2008), לעומת אחיו האמריקני (מרץ 2009), כאשר שניהם התהפכו מעלה.

הסיבה העיקרית לתפיסה החיובית הזו נעוצה כמובן בשם הטוב שלנו בתחום ההיי-טק, ובנתוני המאקרו הכלכלה הטובים הרבה יותר ממדינות מפותחות רבות. בתחומי הגירעון, האבטלה, והצמיחה הרשמיים, אנו מציגים כלכלה בריאה ומקבלים שדרוג מחברות הדירוג.

אז מה יצר את המהפך ההתנהגותי, שאנו חוזים זו כעת? אקשר זאת לפתיחת דבריי, ואומר שהשוק שלנו "מנבא" בהתנהגותו משהו שאמור להתקיים בחו"ל, אבל איננו עושה זאת עדיין, עקב מדיניות חסרת הרסן של הדפסת הכסף, יש מאין, המתקיימת שם.

גם פה וגם שם, קיימת החרפה בגורמים מזיקים לשוקי המניות בכלל:

- אווירה של חוסר וודאות מוחלטת אצל המשקיעים הפרטיים, וחלק נכבד של המוסדיים.

- דיון פומבי בסוגיה האיראנית (בארץ ובחו"ל).

- רגולציה מחניקה, והולכת, לגבי התהליכים האדמיניסטרטיביים, והרווחיות של העיסוק בשוק ההון.

- ולאחרונה, הפיכת בעלי ההון (המכונים אצלנו "טייקונים" ובחו"ל פשוט "עשירים") למושא של רדיפה פוליטית. גם בחו"ל וגם בארץ נדרש מן הקבוצה הזו לתרום יותר, במיסיהם, אבל עיקר המלחמה בהם היא על ידי הגבלת יכולת השליטה שלהם על עסקיהם.

אבהיר מיד: אין כאן הערכה ערכית של מעשיהם של עשירים אלו בעבר ובהווה, אלא רק הערכה לגבי מה שנעשה למגזר זה של החברה, וההשפעה שיש מכך על שוק ההון.

תוסיפו לכך את החלשת השווקים שמייצאים אליהם (בעיקר לאירופה), ותקבלו את המתכון למה שאנו רואים, כרגע, כסטייה שלילית בין הבורסה שלנו, ואלו של חו"ל.

כאמור, אצלנו אין את בן ברננקי, או מריו דראגי, על מנת לאזן את התהליכים הקשים האלו ולכן, אצלנו, זה קורה עכשיו.

כאשר גיבורי ההזרמה יפסיקו, או יגרמו להם להפסיק, לבצע את מדיניותם, מה שאנו רואים עכשיו כאן, יקרה גם שם, ובמהירות גדולה יותר. בכך, ת"א 25 עושה את הבלתי אפשרי לכאורה, ומנבא את העתיד של שווקי המניות כולם.

ועכשיו לעדכון מדד S&P500:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

למרבה הפלא, אפילו בעיני, תבנית היתד עדיין בתוקף.

כל תנועה מעלה נוספת המאיימת ביציאה מן התבנית, מייד נתקלת בתנועת מחיר, ביום המחרת, המחזירה את המדד לתוך המסגרת (1 סגול בגרף).

זה מדהים, ומפחיד באותה מידה. מדהים כי לא ראיתי דבר כזה, מאז שאני מסתכל על גרפים, ותאמינו לי שראיתי כבר די הרבה בימיי. זה מפחיד, כי אם התבנית הזו אכן תוכח כנכונה בסופו של דבר, המשמעות של כך היא, שכל מה שאתם רואים כיום מושג, ילך לאיבוד.

אזכיר כאן שאישור תבנית יתד, על ידי שבירת הגבול התחתון שלה, מצביע על בסיס התבנית כיעד התנועה.

בחזית האינדיקאטורים אין ממש חדש. ב-MACD ממשיך להתקיים מצב של קניות יתר היסטורי של ממש, וזאת כאשר אין כמעט היסטוגרמה. מצב זה מצביע על כך, שאין כמעט תנודתיות בכוח התנועה, וזו כבר נגזרת שנייה של חיוב, המובעת באינדיקאטור זה.

ב-CMF, לעומת זאת, אנו רואים פעם שנייה מאז, תחילת פברואר, בירידה מסוימת של כמות הכסף הנכנס למדד זה (2 סגול).

זה שלילי, אבל לא מספיק כדי לקבוע עמדה שונה, ואפילו להביע דאגה אמיתית.

לסיכום לגבי המדד אומר כך:

די מדהים לראות את החיוב המתמשך, במצב זה של קניות יתר ואופוריה גדולים, כאשר כל התנועה ממשיכיה להיות כלואה בתבנית דובית לכאורה. ולמרות אותו חיוב, עדיין אין חציה של השיא של מאי, ולכן עדיין ניתן לראות את כל המשתקף כאן, כתיקון טכני מאוד עמוק.

מי שמשקיע (או סוחר) על פי המגמה, עדיין לא קיבל סימן כלשהו לשינוי שלילי, אבל לדעתי כדאי שיתחיל לחשוב על מה יהיו הגורמים, שבהם הוא יתחיל לממש לפחות חלק מן הרווחים שנעשו עד כה.

משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.