ננר: "ת"א 100 יצנח 20% ל-850 נקודות עד 24 באוגוסט"

צ'ארלס ננר, "חזאי השווקים" המוערך בארה"ב: "כמו שאתה יודע שאם אעזוב כוס קפה באוויר היא תיפול, כך אני בטוח שהתחזיות שלי יתממשו" ■ ראיון בלעדי

"שום דבר לא מתרחש במקרה. אנחנו יכולים לדעת מה קורה בכל מקום - בשוק ההון, במט"ח ובשוק הסחורות. בזמן שעבדתי בגולדמן זאקס, לפני שפתחתי את החברה שלי, עשיתי בשיטה הזו תשואה שנתית של 40%". את ההצהרה הזו מספק בראיון בלעדי ל"גלובס" פרופ' צ'ארלס ננר, יו"ר ונשיא חברת המחקר Charles Nenner, המייעצת לקרנות גידור, בנקים, בתי השקעות ולקוחות פרטיים.

ננר, יהודי-דתי ממוצא הולנדי המתגורר בארה"ב, פיתח אלגוריתם שנועד לנבא שערי מניות, מט"ח, סחורות ואפילו את המלחמות הבאות. כיהודי מאמין, הוא סבור שהיעדר הבחירה החופשית הוא מוטיב שמאפשר לחזות מראש אירועים - שכן אלו אינם בהכרח תלויים בהיגיון או בפסיכולוגיה של הפרט. התיאוריה שלו מבוססת על מודלים מתמטיים, ומאפשרת לאתר תבניות "התנהגותיות" באובייקטים שונים, ומכאן להעריך כיצד יתנהגו אותם אובייקטים בעתיד.

למרות שהוא לא מוכר למשקיע הישראלי הממוצע, בארה"ב ננר הוא אורח מבוקש בתוכניות כלכליות מובילות ב-CNBC, בלומברג ופוקס. לפני שהקים את חברת ייעוץ ההשקעות שלו, ננר עבד כאמור בגולדמן זאקס, אשר נמנה על לקוחותיו גם כיום, יחד עם דויטשה בנק ומורגן סטנלי.

ננר מחזיק ברזומה לא מעט הצלחות. בין היתר, בקיץ 2006 טען כי מדד הדאו ג'ונס יגיע לשיא בסביבות 14,500 נקודות, ובאוקטובר 2007 הזהיר שהשוק בארה"ב מתקרב לשיא. אחרי משבר המשכנתאות, בפברואר 2009, העריך שהשווקים עומדים בפני ראלי שייקח את מדד S&P 500 קרוב לרמה של 1,000 נקודות. מנגד, לא כל תחזיותיו התממשו, בלשון המעטה. כך, בדצמבר 2008 העריך בראיון לאתר כלכלי ישראלי, שמחירי הדיור בישראל צפויים לרדת ב-30%-40% כבר ב-2009.

בישראל ננר לא רק שאינו מוכר, הוא אף זוכה לא פעם לביקורת, לעתים צינית, למודל שבנה ולתחזיותיו. "בישראל צריכים להפנים, שהמחקר שלי הוא מסוג שונה. אף אחד לא מנסה לחזות את השווקים באופן מדויק כמוני", הוא מסביר, "כולם בישראל תמיד אובר-חכמים. אתם מקשיבים לרוביני - אז למה אתם לא מנסים להקשיב גם לי?"

- מדוע חשוב לך לקבל את ההכרה הזו בישראל?

"אמנם יש לי עסק, אבל אני בסך-הכול רוצה לעזור למדינת ישראל, ודרך אחת לעשות זאת היא לעזור לכלכלה שלה".

- אין כאן עניין של כסף?

"זה לא העניין המרכזי. ישראל היא שוק יחסית קטן, ואנו פעילים בארה"ב, אירופה וסין. העניין הוא שישראלים לא מוכנים שמישהו מבחוץ ילמד אותם, ואני כבר קרוב לאבד את סבלנותי להסביר עצמי לאנשים כאן".

הכול עניין של מחזורים

ננר מציג את המודל שלו בביטחון רב, ודוחה כל ניסיון שלנו להטיל ספק באמיתות המוחלטת שלו. בהפגנתיות הוא מרים מולנו את כוס הקפה שבידו, ומסביר: "כמו שאתה יודע שאם אעזוב את הכוס הזו באוויר, היא תיפול, כך אני יודע שהשיטה שלי עובדת".

ננר מנסה למעשה לאתר חוקיות בתופעות שנחשבות כיום כאוטיות, כמו מפולות בבורסה או פיגועים. מבחינה מדעית, הוא משווה את תגליתו להישגים דוגמת חוק הכבידה של ניוטון או תורת היחסות של איינשטיין - ששפכו בזמנו אור על חוקיות קיימת, שעד אז לא פוענחה.

- לפי המודל שלך, מהי התחזית לשוק בטווח הקרוב?

"השוק ימשיך לרדת בטווח קרוב - סוף פברואר תחילת מארס, בארץ ובחו"ל. מדד S&P 500 יעלה לרמה של 1,449 נקודות, ומשם יירד. באשר למט"ח, השקל יתחזק בשבועות הקרובים מול הדולר, ואז יעבור למגמת ירידה".

ננר מספק את הגרף המצורף, אשר מבוסס על המודל שפיתח על מדד ת"א-100 . הוא סבור כי המדד יירד בחודשים הקרובים - ירידה שתימשך עד 24 באוגוסט, ומציין כי הוא עלול אף להגיע לנקודת שפל של 850 נקודות, המהווה צניחה של כ-20% ביחס לשערו הנוכחי.

ני"ע ישראלי שמעניין את ננר הוא מניית טבע , לגביה הוא מגלה לא מעט אופטימיות, וטוען כי מגמת העליות שבה היא נמצאת עתה, תימשך בשבועות הקרובים. "רק מחיר נעילה של מתחת ל-42 דולר יהווה סימן למכירה", הוא מציין.

"תמיד מוצאים הסברים להתרחשויות - אם טבע תפרסם דיווח חיובי והיא תעלה, התקשורת תכתוב שהשוק מגיב לדיווח; מנגד, אם היא תרד, תכתבו שביצועיה הגיעו לשיא, ולכן מכאן שהשוק מתמחר שהיא יכולה רק לרדת", מסביר ננר בחיוך, ומוסיף: "אבל בעצם, זה הכול עניין של מחזורים, אם אנו נמצאים במחזור שלילי, ההתרחשויות בשוק יובילו לירידות, ולהפך. העניין הוא, שכולם חכמים מספיק כדי להבין את השיטה שלי, אבל לא מסוגלים לקבל אותה רגשית, שניתן למעשה לחזות הכול מראש".

- ומה לגבי מלחמות?

"אם השוק לא זז במקרה, אז גם המלחמות לא מתרחשות במקרה. אני מעריך שתהיה מלחמה גדולה בסוף 2012 או תחילת 2013. זה לא אומר שהיא תתפרץ מיד, אבל אם נביט אחורה בעוד 10 שנים מהיום, נוכל לומר בוודאות שהיא התחילה בתקופה הזו".

צ'ארלס ננר

■ תפקיד: יו"ר ונשיא חברת המחקר Charles Nenner

■ גיל: 60

■ מגורים: מיאמי, פלורידה, ארה"ב

■ השכלה: בוגר Maimonides College ו-Amsterdam Medical College

■ עוד משהו: נוהג לספר כי ניבא את ניצחונו של בנימין נתניהו ב-1996, אך איש לא האזין לתחזיותיו

תא 100 לפי ננר
 תא 100 לפי ננר