אירופה ננעלה בעליות שערים לאור סנטימנט חיובי בארה"ב

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הצליחה לאשר בפרלמנט הגרמני את חבילת הסיוע ליוון ■ בבנק המרכזי האירופי דוחים את הדרישות של ה-G20 ■ הצלחה בהנפקת האג"ח של איטליה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים לאחר פרסום נתוני המאקרו בארה"ב: מדד אמון הצרכנים עלה לשיא של שנה, בעוד הזמנת המוצרים ברי קיימא רשם את הירידה החדה ביותר מזה 3 שנים, אולם לא השפיע על הנעילה החיובית. אתמול הצליחה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להעביר בפרלמנט את חבילת הסיוע השנייה ליוון למרות התנגדות ממספר חברים בקואליציה שלה. הבנק המרכזי האירופי ממשיך את ההכנסות שלו לקראת סבב נוסף של הלוואות לבנקים באירופה שיצא לפועל מחר. ממשלת איטליה הצליחה לגייס 6.25 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-5 ו-10 שנים, התשואות בעקבות ההנפקה ירדו לרמתן הנמוכה מזה חודשים. היום פורסמו מספר נתוני מאקרו משמעותיים מכיוון היבשת האירופית.

קנצלרית גרמניה צלחה אתמול משוכה בדמות אישור תוכנית חבילת הסיוע השנייה ליוון שהיקפה מוערך בכ-130 מיליארד אירו. למרות שהצפי היה שההצבעה תעבור בצורה חלקה, מה שמשך את רוב תשומת הלב היה כמה חברי פרלמנט מהקואליציה של מרקל יתנגדו לאישור התוכנית. ההצבעה עברה בבית התחתון בפרלמנט הגרמני ברוב של 496 חברים בעד ההצעה לעומת 90 מתנגדים, בינהם 17 חברים מהקואליציה של מרקל ו-5 נמנעו.

"אני חושבת שהסיכונים גדולים לאין שיעור", אמר מרקל לפני ההצבעה כשהתייחסה לאפשרות של התפרקות של האיחוד האירופי. "אני צריכה וחייבת לקחת סיכונים, אבל השבועה שלי מונעת ממני לצאת להרפתקאות פרועות".

זמן קצר לאחר אישור התוכנית בגרמניה הודיעה סוכנות דירוג האשראי S&P על הורדת דירוג האשראי של יוון לרמה של SD כלומר "חדלות פרעון חלקית" מרמה של CC עבור החוב לטווח ארוך ו-C לחוב לטווח הקצר. למרות הורדת הדירוג, הודיע שר האוצר היווני איוונגילוס ווניזילוס על כך שלהורדת הדירוג לא תהיה כל השפעה על סקטור הבנקים במדינה.

הבנק המרכזי האירופי צפוי להשיק מחר את הסבב השני של מתן הלוואות לטווח ארוך, בריבית כמעט אפסית, לבנקים האירופאים, במהלך שנועד לטפל בבעיית הנזילות של הבנקים האירופאים ובכך להימנע מקריסת אחד מהם. על פי אסטרטג של הבנק הצרפתי BNP Paribas, מהלך שכזה יכול להוביל להתחזקות האירו אל מול הדולר והוא עשוי להגיע לרמות של 1.4 אל מול הדולר, עלייה של כ-4.5% מהרמה הנוכחית שלו שעומדת על 1.343 דולר.

"התחושה שלנו אומרת שאם אכן הבנק המרכזי יתן הלוואות בהיקף של 500 מיליארד אירו, כפי שצפוי, או יותר, אנחנו צופים שבחצי השני של השנה האירו יתחזק על חשבון הדולר", אמר ריי אטרל, אסטרטג פורקס בבנק הצרפתי, בראיון לרשת CNBC. "צריך לזכור שהדולר עדיין נחשב למטבע חלש יחסית, ואני לא רואה שזה ישתנה בקרוב".

בתוך כך, איוולד נווטני, חבר בכיר במועצת המנהלים של הבנק המרכזי דחה את הדרישות בצורך להגדלת "חומת האש" של אירופה שנועדה למנוע את התפשטות משבר החוב באירופה למדינות נוספות, זאת לאחר ששרי האוצר של מדינות ה-G20 שהתכנסו במקסיקו במהלך סוף השבוע האחרון, דרשו להגדיל את אותה חומה בתמורה להזרמת כספים נוספים לאירופה שיעזרו לה לטפל במשבר החוב שלה.

הממשלה האיטלקית גייסה 3.75 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים ורשמה תשואה ממוצעת של 5.50%, התשואה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2011, ורשמה ביקושים של פי 1.4 מההיצע. בנוסף גייסה הממשלה 2.5 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-5 שנים וגם בהנפקה הזאת התשואה הממוצעת רשמה ירידה לרמה הנמוכה ביותר מאז מאי. בהנפקה הזאת נרשם ביקוש של פי 1.41 מההיצע.

בתחום המאקרו, הנציבות האירופית הודיעה היום על כך שמדד הסנטימנט הכלכלי לחודש פברואר עלה מעל לתחזיות ונקבע על רמה של 94.4 נקודות לעומת 93.4 נקודות שנרשמו בחודש ינואר, כשהצפי עמד על עלייה לרמה של 94.0 נקודות. גם מדד אמון התעשייה רשם עלייה בחודש פברואר ל-(5.8-) נקודות מרמה קודמת של (7-) נקודות.

לעומת זאת, מדד אמון נותני השירותים ירד בחודש פברואר ל-(0.9-) נקודות לעומת (0.7-) בחודש ינואר. מדד אמון הקמעונאים עלה בפברואר ל-(14.3-) לעומת (15.5-) בינואר. גם מדד סקטור הבנייה עלה בחודש פברואר ל-(24.5-) נקודות לעומת (28.1-) בחודש הקודם. מדד אמון הצרכנים בגוש האירו עלה בחודש פברואר ל-(20.3-) לעומת (20.7-) בחודש הקודם.

עליות באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום (ג') בעליות שערים, לאחר שאתמול הסתיים המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. החוזים העתידיים על מדדי ניו-יורק מאותתים שהמסחר צפוי להפתח היום ביציבות.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול כאמור, במגמה מעורבת, זאת כאשר ברקע המשקיעים הגיבו לשני מוקדים מרכזיים. מצד אחד, משבר החוב האירופי עדיין גורם לחשש רב בקרב המשקיעים, זאת לאחר שמנהיגי גוש האירו ניסו לגייס ממדינות ה-G20 כספים נוספים שיסיעו למדינות השקועות בחובות להיחלץ מהמשבר. במוקד השני עמדו המדדים הכלכליים של ארה"ב המוכיחים כי כלכלתה נמצאת במגמת שיפור. כך למשל נתון הבתים הנמצאים בתהליך מכירה שפורסם אתמול עלה ב-2% בינואר - מעל התחזיות.

"מחיר הנפט ירדו אתמול וממשיכים לרדת היום וזה משפר את הסנטימנט בשווקים שכן המשך עליית הנפט צפויה לפגוע במגזרים נרחבים בכלכלה העולמית וגם בכלכלות רבות במזרח אסיה", אמר לאתר מארקטווטץ' Peter Lai, מנהל בחברת DBS Vickers בהונג-קונג. "בסך הכל עדיין לא רואים כיוון ברור בשווקים".

מניית HSBC מאבדת גובה על רקע אכזבה מתוצאות הבנק שפורסמו אתמול לאחר סיום המסחר באסיה. שאר מניות הבנקים המרכזיות הנסחרות בהונג-קונג רושמות עליות שערים של יותר מ-1%.