"ישראל לארה"ב: לא נודיע מראש על התקפה באיראן"

הסיבה: להפחית את הסיכון שארה"ב תיראה כאחראית להתקפה הישראלית ■ סיבה נוספת: תסכול מהבית הלבן

ישראל הבהירה לארה"ב שאין בכוונתה להודיע לה מראש על התקפת מנע על מתקנים גרעיניים באיראן. ההבהרה הישראלית נמסרה לאמריקנים בסדרת שיחות פרטיות עם בכירי ממשל שביקרו באחרונה בישראל. כך מסרה לפנות בוקר (ג') סוכנות "אסושייטד פרס". המידע מיוחס לאיש מודיעין אמריקני בעל מידע על אותן שיחות. א.פ. מציינת, שההחלטה הישראלית צפויה ליצור אווירה מתוחה בשיחות רה"מ, בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ועם מחוקקים אמריקניים. נתניהו מגיע לוושינגטון ב-4 במארס.

נתניהו ושר הביטחון, אהוד ברק, העבירו את ההבהרה הישראלית לפקידים רמי דרג בממשל, לרבת יו"ר המטות המשולבים שלך צבא ארה"ב, מרטין דמפסי; היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, תומאס דונילון; ראש מערך המודיעין הלאומי, ג'יימס קלאפר ומחוקקים בכירים. כל אלה ניסו לצמצם את פער האימון בין ירושלים לוושינגטון לגבי הדרכים לטיפול במשבר איראן.

גורמים ישראליים רשמיים אמרו, שאם ישראל אכן תחליט להנחית מהלומה צבאית על איראן, היא לא תדווח על כך לאמריקנים כדי להפחית את הסיכון שארה"ב תיראה כאחראית להתקפה הישראלית.

סיבה נוספת: תסכולה של ישראל מהבית הלבן. התסכול גבר במיוחד לאחר פגישותיו של דונילון בירושלים, בשבוע שעבר. התבטאויותו שכנעו את ישראל שהאמריקנים לא ינקטו פעולה נגד איראן לבדם ואף לא יתמכו בפעולה צבאית ישראלית. ישראל הגיעה אפוא למסקנה שהיא תצטרך לנקוט פעולה חד-צדדית ונתניהו יבהיר זאת בשיחותיו בוושינגטון. ברק הגיע לבירת ארה"ב אמש והוא ייפגש עם בכירים בממשל, לרבות דונילון, שר ההגנה ליאון פאנטה, סגן הנשיא ג'ו ביידן, ראשי מערכת המודיעין האמריקנית ומחוקקים.

מזה חודשים מנסה ממשל אובמה לשכנע את ישראל שהתקפה על איראן תחולל עיכוב זמני בלבד במימוש התכנית הגרעינית של איראן. א.פ. מציינת, שהבית הלבן, הפנטגון, מערך המודיעין הלאומי של ארה"ב ושגרירות ישראל בוושינגטון נמנעו מתגובה.

ציר בית-הנבחרים מייק רוג'רס, רפובליקן ממישיגן וחבר בוועדת המודיעין של הבית, שוחח באחרונה עם מנהיגים ישראלים בירושלים, יחד עם מחוקקים אחרים ופקידי ממשל. הוא אמר אתמול (ב') בראיון ל-CNN: "קיבלתי תחושה שלישראל יש כוונת רציניות ביותר לתקוף לבדה מטרות גרעיניות באיראן. לפי החישובים של ישראל, לממשל אין כוונות רציניות לפעולה צבאית ממשית נגד איראן גם אם היא תתקדם בתכניתה הגרעינית".

"הישראלים מאמינים שיהיה עליהם לקבל החלטה (לגבי איראן) לבדם, בהתחשב בעמדה הנוכחית של ארה"ב", אמר רוג'רס.

במאמץ למנוע פעולה חד-צדדית של ישראל, מנסים גורמי מודיעין ונציגי הכוחות המיוחדים של ארה"ב להוסיף ולקיים דו-שיח עם ישראל, למרות המבוי הסתום שאילו נקלעו השיחות בדרגים הגבוהים. לפי א.פ., מעלים האמריקנים באזני הישראלים אופציות שונות, לרבות מתן היתר לישראל להשתמש בבסיסים צבאיים אמריקניים באזור להנחתת מהלומות על איראן, ובלבד שישראל תיתן לארה"ב התרעה בעוד מועד.

בכל אופן, שיתף הפעולה המודיעיני בין שתי המדינות בנושאים אזוריים השתפר, לפי הידיעה. כך, למשל, מספקת ישראל לארה"ב מידע על סוריה, לאחר שארה"ב סגרה את שגרירותה בדמשק.