בעיה: למדינות אופ"ק יכולת מוגבלת להגדיל תפוקת הנפט

לא רק איראן אשמה בנסיקת מחירי הנפט: ניתוחים שפרסמו בימים האחרונים פרשנים לשוק הנפט מצביעים על "אשמים" נוספים בזינוק במחירים

הזינוק האחרון במחירי הנפט מחולל שמות בכיסו של צרכן הדלק הישראלי. מחיר של חבית מסוג ברנט חצה את קו ה-120 דולר, וחבית נפט מסוג טקסס נמכרת בשוק האמריקני תמורת 109 דולר. המחירים האלה עדיין רחוקים מהשיא שנרשם באמצע 2008 - 147 דולר לחבית - אבל בעוד שהשיא הקודם הוסבר בבועה ספקולטיבית שהתפוצצה ברעש גדול והביאה לקריסת מחיר הנפט לאזור ה-40 דולר לחבית, נדמה כי הפעם מדובר במחיר "אמיתי", שנוצר כתוצאה ממחסור זמני בנפט.

הציבור בישראל ובמקומות אחרים שומע שוב ושוב שהפעם האיראנים אשמים במשבר. מדינות אירופה החליטו לצמצם את רכישות הנפט מאיראן ב-30%, ואיראן הקדימה והודיעה כי תפסיק לייצא להן נפט. בינתיים, גוברים החששות למתקפה ישראלית-אמריקנית על רקע האצת תוכנית הגרעין האיראנית.

אין ספק כי לאיראן, אחת מחמש מפיקות הנפט הגדולות בעולם, משקל רב בעליית המחירים, אבל היא איננה האשמה היחידה. ניתוחים שפרסמו בימים האחרונים פרשנים לשוק הנפט מצביעים על "אשמים" נוספים בזינוק במחירים.

ההשפעה של המפיקות הקטנות

למשל, שלוש אשמות קטנות הן סוריה, סודן ותימן - שלוש מדינות שמתחוללת בהן כיום מלחמת אזרחים והן סובלות ממהומות וחוסר יציבות.

פנימית. נכון, מדובר בשלוש מפיקות נפט קטנות יחסית, שמדדות הרחק מאחורי מעצמת הנפט האיראנית מבחינת היקף הרזרבות ויכולת ההפקה, ועם זאת, הכמות המצטברת שבה הפחיתו השלוש את תפוקת הנפט שלהן גרעה מהשוק העולמי כמיליון חביות ליום (כ-450 אלף חביות פחות ביום מסודן, וכ-250 אלף פחות מתימן ומסוריה). מדובר בכמות משמעותית אם מביאים בחשבון שתפוקתן הכוללת של מדינות קרטל הנפט אופ"ק עומדת על כ-30 מיליון חביות ביום.

המקור השני לצרות הוא גידול קטן ואולי מפתיע שנרשם בביקוש העולמי לנפט. כידוע, הביקוש לנפט צונח בעתות משבר כלכלי, אלא שמתחילת השנה גדלו הביקושים העולמיים לנפט בכמה מאות אלפי חביות ביום. תחזיות הביקושים של המערב מתקשות לנבא מה תהיה צריכת הנפט בסין, הנחשבת יבואנית הנפט הגדולה ביותר כיום.

וכאן אנו מגיעים לבעיה השלישית והחמורה מכולן. באנגלית מכנים אותה Spare capacity - מונח המתאר את היכולת של מפיקות הנפט להגדיל את תפוקתן בהתראה קצרה או אפילו מיידית. ניתוח הנתון הזה מגלה שיכולת ההפקה העולמית מתוחה כיום כמעט עד קצה גבול היכולת. ערב הסעודית היא המדינה היחידה בעולם שמסוגלת הגדיל את תפוקת הנפט באופן משמעותי (ראו גרף), אם כי היכולת האמיתית נמוכה כנראה בהרבה מהיכולת המוצהרת.

ליכולת המוגבלת של מדינות אופ"ק ושאר המפיקות להגדיל את תפוקת הנפט שלהן בטווח הקצר יש תוצאה כלכלית ברורה ומוחשית - כל גידול קטן בביקוש או כל פגיעה קטנה בהיצע שולחת את מחירי הנפט הרחק לשמים.

השינוי בביקושים העולמיים לנפט
 השינוי בביקושים העולמיים לנפט