על אף הלוואות ה-ECB אירופה ננעלה בירידות שערים

במסגרת תוכנית הנזילות (LTRO) הבנקים באירופה משכו כ-529 מיליארד אירו באמצעות הלואוות בריבית נמוכה מהבנק המרכזי של אירופה ■ מדד המחירים לצרכן של גוש האירו עלה ב-1.5% בפברואר - מתחת לצפי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים, כאשר סנטימנט שלילי בארה"ב שהגיע בעקבות נאומו של נגיד ה'פד', בן ברננקי, העביר את הבורסות לירידות. תשומת לב רבה הייתה נתונה היום לבנק המרכזי האירופי (ECB) שהזרים לבנקים באירופה כ-529 מיליארד אירו, במסגרת הסבב השני של תוכנית הגברת הנזילות למערכת הבנקאית בגוש האירו (LTRO). בסבב הראשון הוזרמו לבנקים הלוואות בהיקף של כ-500 מיליארד אירו באמצעות הלוואות ל-3 שנים ובריבית נמוכה של 1%. בזירת המאקרו, מדד המחירים לצרכן של גוש האירו עלה עלהב-1.5% - מתחת לצפי, והאבטלה בגרמניה מסרבת להראות שיפור.

כיוון השווקים הושפע רבות בתחילת היום מהבנק המרכזי האירופי (ECB) שהחל את חלקה השני של התוכנית להגברת הנזילות (LTRO) של המערכת הבנקאית בגוש האירו. מטרתה של התוכנית היא להזרים לבנקים באירופה "כסף זול" באמצעות הלוואות בריבית נמוכה ולטווחים קצרים שהוא מעניק להם.

בסבב הנוכחי של התוכנית הבנק המרכזי האירופי מלווה עוד 529 מיליארד אירו ל-800 בנקים המסחריים באירופה בהלוואות של עד 3 שנים במסגרת מכרז ה-LTRO שנערך היום (ד'), במטרה להקל את מצוקת האשראי נוכח משבר החובות. המכרז, שזכה בארה"ב לכינוי "LTRO 2.0", עורר ביקושים רבים יותר מהמכרז הקודם; אנליסטים לפני המכרז העריכו כי הבנק המרכזי ילווה לבנקים בין 200 מיליארד אירו לטריליון אירו. (לסיפור המלא)

אכזבה בגרמניה על רקע פרסום נתון שיעור הבלתי מעוסקים במשק לחודש פברואר, שנותר ללא שינוי, לאחר שהאנליסטים צפו ירידה של כ-5,000 איש בשיעור הבלתי מועסקים. בחודש הקודם הנתון הפתיע לטובה לאחר שהצביע על ירידה של כ-35 אלף בשיעור הבלתי מועסקים.

בהמשך פורסם גם מדד המחירים לצרכן של גוש האירו שעלה ב-1.5% לעומת האנליסטים שצפו עלייה של 1.8%.

גם הנתונים מזירת המאקרו בארה"ב השפיעו על הסנטימנט החיובי בתחילת היום, לאחר שהאומדן השני לצמיחה בארה"ב ברבעון הרביעי עלה מעל לצפי - 3%. זאת, לאחר שהאומדן המקורי עמד על 2.8%.

אולם סנטימנט שלילי התחיל לחלחל לשווקים בארה"ב ובאירופה לאחר שברננקי נאם בפני הסנאט בארה"ב: "חשוב מאד שנעקוב ונעריך את המידע העתיד להתפרסם, בכדי לאמוד על קצב התאוששות הכלכלה", אמר ברננקי, שציין כי למרות השיפור בנתוני האבטלה - שירדה לרמה של 8.3% בחודש ינואר 2012 (לאחר שהייתה בשיא של עד 9% במהלך שנת 2011) - הוא עדיין רואה בנתונים "רמזים מעורבים" באשר למצב הכלכלה. מנגד, ברננקי ציין מספר פעמים במהלך נאומו בסנאט כי השיפור בנתוני התעסוקה, מרמזים על "צפי לכלכלה טובה יותר בארה"ב, בהמשך". באשר להמשך השנה, ציין ברננקי כי מרבית חברי ה'פד' צופים המשך ירידה (איטית אמנם) ברמה האבטלה, יחד עם צמיחה בהתאם לתחזיות המוקדמות.

אופטימיות באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה חיובית, כאשר המדדים המרכזיים רשמו עליות נאות שביטאו את הסנטימנט החיובי בשווקים. זאת, לאחר סגירה חיובית קלה בוול סטריט אתמול ועל רקע פרסום נתוני מאקרו כלכלה חיוביים.

בורסות אסיה נכנסו למעשה בחזרה להגדרה של שוק שורי לאחר שרשמו עלייה של כ-21% מהשפל שנרשם בחודש אוקטובר 2011 (כניסה לשוק שורי מוגדרת כעלייה של 20% מהשפל).

"הסנטימנט זז מפסימיזם קיצוני לאופטימיות", אמר לבלומברג Nader Naeimi, מנהל השקעות בכיר ב-AMP Capital Investors מסידני, המנהלת קרוב לכ-100 מיליארד דולר. "המצב באירופה הולך ומשתפר תודות לפעילות הבנק המרכזי של גוש האירו".

מחיר הנפט שומר על יציבות בימים האחרונים, לאחר הראלי של השבועות האחרונים, ומתייצב סביב 107 דולר לחבית.

בזירת המאקרו פורסם היום כי תפוקת התעשייה ביפן גדלה ב-2% בינואר בהשוואה לדצמבר ובדרום קוריאה נרשם גידול של 3.3%. שני הנתונים היו מעל תחזיות הכלכלנים.[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]