שוק המט"ח: השקל המשיך להתחזק מול הדולר והאירו

האירו ננעל בשער יציג של 5.062 שקלים, והדולר ביציג של 3.766 שקלים ■ בזירת המט"ח העולמית האירו נסחר סביב 1.344 אירו לדולר ■ הבנק המרכזי האירופי החל היום את הסבב השני של הגברת הנזילות הבנקאית

המסחר במט"ח ננעל היום (ד') בהתחזקות של השקל מול המטבעות המרכזיים, כאשר הדולר ננעל בשער יציג של 3.766 שקלים והאירו ננעל בשער יציג של 5.062 שקלים.

בזירת המט"ח העולמית נסחר הדולר ביציבות מול האירו סביב הרמה של 1.344 אירו ומל הין הדולר נחלש מעט ונסחר סביב 80.45 ין.

"בזירת המט"ח התנודתיות בשיאה. הדולר האמריקני התחזק לאורך היום מול מרבית המטבעות בעולם, אך לאחר הנעילה החיובית בוול סטריט, מחק את כל הרווחים אשר צבר במהלך היממה האחרונה. האירו עושה את דרכו אל עבר 1.35, הדולר האוסטרלי נסחר מעל 1.08 והפאונד מנסה לפרוץ את אזור ההתנגדות הניצבת באזור 1.59, בדרך לרמת ההתנגדות הפסיכולוגית של 1.60 דולר לפאונד", מציינים בחדר המסחר של ATRADE.

נזכיר כי הן הרמה המקומית והן ברמה העולמית מחיר הנפט עומד במרכז העניינים. לאחר שהגיע לרמות שיא שלא נראו 9 חודשים כאשר זינק למחיר של 109 דולר לחבית לפני מספר ימים, אמש ירד מחירו לרמה של 107 דולר לחבית. המחירים האלה עדיין רחוקים מהשיא שנרשם באמצע 2008 - 147 דולר לחבית - אבל בעוד שהשיא הקודם הוסבר בבועה ספקולטיבית שהתפוצצה ברעש גדול והביאה לקריסת מחיר הנפט לאזור ה-40 דולר לחבית, נדמה כי הפעם מדובר במחיר "אמיתי", שנוצר כתוצאה ממחסור זמני בנפט.

כאמור, החלטתה של הוועדה המוניטארית בבנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, מוקדם יותר השבוע לגבי השארת גובה הריבית במשק ברמה של 2.5% בחודש מארס, עדיין משפיעה על המשק המקומי וגורמת למשקיעים רבים לרכוש יותר דולר. בהודעה על המדיניות המוניטארית מציינים בבנק ישראל כי הציפיות לאינפלציה של הגורמים השונים לטווחים של שנה ומעלה נמצאות בתוך יעד האינפלציה

בזירה האירופית, אמש דווח כי הבנק המרכזי של יוון צפוי לקבל מימון חירום מהבנק המרכזי האירופי, לאחר שסוכנות הדירוג S&P הורידה מוקדם מהצפוי את דירוגה של המדינה ל"חדלות פרעון סלקטיבית", מה שמונע מהבנקים במדינה ללוות כסף בתמורה לאג"ח ממשלתי. התכונית היא שיוון תקבל תמיכה בשווי 35 מיליארד אירו מקרן החילוץ האירופית (EFSF), על מנת לגבות הלוואות הבנק המרכזי מול אג"ח ממשלתיות יווניות.

ה-ECB מזרים עוד 529 מיליארד אירו

עוד באירופה, הבנק המרכזי האירופי מלווה עוד 529 מיליארד אירו ל-800 בנקים המסחריים באירופה בהלוואות של עד 3 שנים במסגרת מכרז ה-LTRO שנערך היום (ד'), במטרה להקל את מצוקת האשראי נוכח משבר החובות. המכרז, שזכה בארה"ב לכינוי "LTRO 2.0", עורר ביקושים רבים יותר מהמכרז הקודם; אנליסטים לפני המכרז העריכו כי הבנק המרכזי ילווה לבנקים בין 200 מיליארד אירו לטריליון אירו.

בארה"ב, המדדים הכלכליים ממשיכים להצביע על כך שהכלכלה החזקה בעולם ממשיכה להתאושש. כך למשל, מדד אמון הצרכנים לחודש פברואר היכה את התחזיות אמש, כשזינק לרמה של 70.8 נקודות, זאת לאחר שהאנליסטים צפו קריאה של 64.5 נק' בלבד, לעומת 61.1 נק' בחודש ינואר. מדובר ברמתו הגבוהה ביותר מזה שנה.

בתוך כך, גולת הכותרת בנתוני המאקרו בארה"ב תהיה היום, כאשר יפורסמו נתוני ההוצאות וההכנסות של האמריקנים. מהם, ניתן יהיה לגזור את שיעור הצריכה הפרטית, שהיא כאמור אחד מעמודי התווך של הכלכלה האמריקנית.