המסחר באירופה נחתם בעליות למרות המאקרו השלילי

שרי האוצר של האיחוד האירופי התכנסו היום בבריסל על מנת לדון ב"חומת האש" של האיחוד ■ מיד אחריה ייפגשו ראשי המדינות לפסגה בה ידונו בתוכנית החילוץ היוונית

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים, זאת בניגוד למגמה שנרשמה בשוקי העולם אתמול, וזאת למרות השקת הסבב השני של ההלוואות לטווח ארוך מצד הבנק המרכזי האירופי. ההודעה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, שלפיה לא צפויה עוד תוכנית להקלה כמותית גררה את וול סטריט לירידת שערים למרות נתוני המאקרו הטובים שפורסמו אתמול. היום, יצאו ממשלות ספרד וצרפת בהנפקות אג"ח שמהוות מבחן ראשון לשווקים לאחר השקת תוכנית ההלוואות. בזירת המאקרו, פורסם היום מדד מנהלי הרכש באירופה בתחום הייצור והוא הצביע על המשך ההתכווצות בפעילות

הבנק המרכזי האירופי השלים אתמול את הסבב השני של תוכנית ההלוואות שהשיק בחודש דצמבר, ובמסגרתה סיפק הבנק כ-529 מיליארד אירו, בריבית של 1%, לכ-800 בנקים ברחבי אירופה, במהלך שנועד לעזור לבנקים ולכלכלה האירופית להתמודד עם בעיית הנזילות.

למרות זאת, היום נודע שיש מספר בכירים בבנק המרכזי שלא מרוצים מהשקת הסבב השני וטענו שהיה מיותר. עיתון גרמני בפרנקפורט חשף מכתב ששלח יו"ר הבנק המרכזי הגרמני, יינס וויידמן, שמכהן גם חבר במועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי, ליו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי ובו הוא מוחה על תוכנית ההלוואות של הבנק וטען שזו לא הדרך לטפל במשבר החוב ביבשת.

הממשלה הספרדית גייסה 4.5 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב לטווח קצר. הממשלה גייסה 1.06 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח לשנתיים ורשמה תשואה ממוצעת של 2.069% ועם יחס ביקוש-היצע של פי 2.8. הממשלה גייסה 1.91 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-3 שנים עם תשואה ממוצעת של 2.617%, כשהתשואה הקודמת עמדה על 3.332% בהנפקה דומה שהייתה לפני כשבועיים, בהנפקה הזאת יחס הביקוש- היצע עמד על פי 2.4

בצרפת, הממשלה הצליחה לגייס 7.99 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב לטווחים ארוכים, ובכך עמדה ביעד שהציבה לפני ההנפקה שעמד על 8 מיליארד אירו. הממשלה הצרפתית גייסה 3.92 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים ורשמה תשואה ממוצעת של 2.91. הממשלה בצרפת הנפיקה אג"ח נוספות עם מועדי פקיעה של חמש, שבע ו-14 שנה.

שרי האוצר של האיחוד האירופי ייפגשו היום בבריסל במטרה לדון בהגברת "חומת האש" של האיחוד האירופי שנועדה למנוע את התפשטות משבר החוב. אחרי הפגישה תחל פגישה של ראשי המדינות של האיחוד האירופי ובה תסוכם סופית תוכנית החילוץ השנייה ליוון בהיקף של 130 מיליארד אירו.

בתוך כך, אישר הפרלמנט היווני אתמול עוד תוכנית קיצוצים בהיקף של 3.2 מיליארד אירו בהמשך לגל הקיצוצים שעובר על המדינה כדי לעמוד בתנאי תוכנית החילוץ למדינה. ראש הממשלה היווני לוקאס פפדימוס דחה את הקריאות למינוי נציג של האיחוד האירופי שישגיח על הפעולות וההחלטות הכלכליות במדינה.

בתחום המאקרו, רמת האבטלה בגוש האירו עלתה ל-10.7% בחודש ינואר לעומת רמה של 10.6% בחודש דצמבר, כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באירופה. מדובר ברמת האבטלה הגבוהה ביותר בגוש האירו מאז שנת איחוד המטבע ב-1999. התחזיות המוקדמות עמדו על עלייה של 185 אלף מובטלים בחודש ינואר ל-16.925 מיליון מובטלים.

מוקדם יותר היום פורסם מדד מנהלי הרכש באירופה לחודש פברואר ממנו עולה שמגמת ההתכווצות בפעילו בגוש האירו נמשכת אולם בקצב מתון יותר. המדד עלה לרמה של 49 נקודות מרמה קודמת של 48.8 נקודות בינואר, כך שהמדד עדיין לא חצה את רף ה-50 נקודות שמפריד בין צמיחה להתכווצות. על פי התפלגות המדד, בגרמניה, אוסטריה והולנד המדד הצביע על צמיחה. גם המדד בצרפת עלה לרמתו הגבוהה ביותר מזה 7 חודשים לרמה של 50 נקודות. מנגד באיטליה ואירלנד המדד עדיין הצביע על התכווצות אבל בקצב מתון יותר, ואילו ביוון המדד רשם את רמתו הנמוכה ביותר אי פעם עם 37.7 נקודות.

בארה"ב, יושב ראש הפדרל ריזרב אכזב אתמול את השווקים כשבמסגרת דברים שנשא בוועדת התקציב של הקונגרס הוא טען שכרגע אין צורך בהשקת תוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3). בעקבות דבריו של ברננקי המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו בירידות שערים למרות נתוני המאקרו הטובים שפורסמו אתמול בארצות הברית.

מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה בארצות הברית לשבוע שהסתיים ב-25.2 עמד על 351 אלף, אותה רמה זה השבוע השלישי ברציפות לאחר שהצפי היה לעלייה לרמה של 355 אלף תביעות. גם בשבועיים האחרונים שבהן נרשמו ירידה במספר התביעות, התחזיות דיברו על עלייה במספר התביעות, ולבסוף התחזיות לא התממשו. גם מספר התביעות המתמשכות לדמי אבטלה ירד ב-20 אלף לעומת צפי לעלייה. הנתונים הללו פורסמו לפני פתיחת המסחר בוול סטריט בשעה 15:30 שעון ישראל.

אסיה יורדת

בורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות שערים על רקע נתוני מאקרו בסין ועל רקע נאומו של יו"ר ה'פד' אמש שהוביל לירידה בוול סטריט. גם ההחלטה שהתקבלה בצפון קואריאה מרכזת עניין ומעודדת את המדדים בדרום קוריאה. בסין פורסם היום מדד מנהלי הרכש שעלה קלות ל-51 נק' בחודש פברואר לעומת 50.5 נק' בחודש הקודם. הנתון המקדים של בנק HSBC העוקב אחר מדד מנהלי הרכש בסין הראה כי המדד עלה באופן מתון ביחס לנתון הממשלתי, הבנק הצביע על עלייה לרמה של 50 נק' לעומת 48.8 נק' בחודש הקודם.

כאמור, נתוני המאקרו בסין במוקד; למרות העלייה הקלה במדד מנהלי הרכש בסין עדיין מדובר בנתונים חלשים שגוררים את המדדים בסין לירידות.

ביפן לעומת זאת, נרשמות עליות על רקע חולשת הין שמעודדת את שוק המניות. נאומו של ברננקי אמש בארה"ב גרם לעלייה במטבע האמריקני לעומת הין, התחזקות הדולר מול המטבע היפני הביאה לעלייה במניות היצואניות הגדולות ביפן.

הבורסה בדרום קוריאה עולה היום בשיעור גבוה של 1.3% על רקע ההחלטה בקוריאה הצפונית להשעות לפי שעה את תוכנית הגרעין במדינה בעקבות הסכם עם ארה"ב.