נתניהו: "גם המשרפות באושוויץ לא הופצצו מחשש לנקמה"

ראש הממשלה איזכר בכנס איפא"ק את המכתב המפורסם של הקונגרס היהודי העולמי למשרד המלחמה בוושינגטון ובו בקשה שבעלות הברית יפציצו את אושוויץ ■ נתניהו לאובמה: ישראל טרם החליטה לתקוף את איראן

פריט המידע המשמעותי ביותר שדלף מהפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנערכה אמש בבית הלבן, היה הבהרתו של רה"מ לנשיא, שישראל לא קיבלה החלטה לתקוף את איראן. הבהרה הזו עשתה כותרות ראשיות בישראל ובאמצעי תקשורת רבים בארה"ב. אבל, על סמך התבטאויות נתניהו בוושינגטון, לרבות נאום שנשא לפנות בוקר (ג') בוועידת אייפא"ק, אפשר לקבוע במידה רבה של ודאות שרה"מ בא לארה"ב כדי להכשיר את הקרקע המדינית להתקפה ישראלית על מתקנים גרעיניים באיראן.

הנאום הבוקר, באירוע הגאלה המסורתי של הוועידה, היה למעשה כתב אישום נוקב נגד משטר האייתאללות, ותחזית קודרת על ההתנהלות הגלובלית של טהראן אם אכן תצליח לפתח נשק גרעיני. רה"מ השווה את איראן ב-2012 לגרמניה הנאצית בשנות ה-40 במאה שעברה ואת מליצי היושר שלה עתה לממשל האמריקני לפני 70 שנה שסירב להפציץ את אושוויץ.

"יש פרשנים שרוצים שתאמינו, שמניעת נשק גרעיני מאיראן תניע את האייתאללות לאמץ דפוסי התנהלות נוקמניים יותר מאלה שמנחים עתה את טהרן", הכריז רה"מ. "על שולחני יש חילופי מכתבים בין הקונגרס היהודי העולמי בארה"ב לבין משרד המלחמה (כיום משרד ההגנה) בושינגטון ב-1944".

נתניהו איזכר את המכתב המפורסם של הארגון היהודי למשרד המלחמה בוושינגטון ובו בקשה שבעלות הברית יפציצו את המשרפות באושוויץ. רה"מ הקריא כמעט במלואה את תשובתו של עוזר שר המלחמה דאז, ג'ון מקלוי: "...לאחר בדיקה של בקשתכם, מתברר שיהיה אפשר להוציא אל הפועל מבצע כזה רק ע"י הסטת כמות ניכרת של מטוסים שיש להם חשיבות חיונית להצלחת המשימה של כוחותינו, שעסוקים עתה בפעילות מבצעית מכרעת במקומות אחרים. בכל מקרה, התועלת (של הפצצת המשרפות) תהיה מפוקפקת עד כדי כך שאין בה כדי להצדיק את השימוש בכוחותינו. מעבר לכך, יש רבים שסוברים שמבצע כזה, גם אם הוא היה מעשי, היה מניע את הגרמנים לפעולות נוקמניות עוד יותר".

"2012 אינה 1944"

"באמת? פעולות יותר נוקמניות מהשואה?" - שאל רה"מ. "ובכן, 2012 אינה 1944, ממשלת ארה"ב היום שונה מממשלת ארה"ב דאז וגם העם היהודי השתנה. לעם היהודי יש כיום מדינה משלו, שמשימתה היא להגן על היהודים ולהבטיח את עתידם".

לכן, הכריז נתניהו, כאשר מדובר בדמנו, אנו חייבים להיות אדונים לגורלנו... ישראל חייבת ליהנות מיכולת להגן על עצמה מפני כל איום.

"מנהיגים אחראיים אינם יכולים להמר על עתיד מדינתם; אני מבטיח לכם שכראש ממשלה לעולם אהמר על ביטחונה של ישראל", אמר נתניהו. "... לרוע המזל, התכנית הגרעינית של איראן מוסיפה להתקדם חרף הסנקציות והלחצים הכבדים. המתנו שהדיפלומטיה תפעל את פעולתה, שהסנקציות יצליחו, אבל איננו יכולים להרשות לעצמנו להמתין עוד זמן רב. לעולם לא אתיר לעם לחיות בצל הכחדה".

ברמז לביקורתו של אובמה בנאומו שלו באייפא"ק, שלשום, שיש יותר מדי דיבורים בלתי אחראים על מלחמה, ואלה גורמים לעלית במחירי הנפט, אמר נתניהו: "כל יום אני קורא בעיתון על קווים אדומים, על מה שישראל החליטה לעשות או מה היא יכולה לעשות. לא אדבר על כך. לעולם איני מדבר על כך. אבל אני רוצה להבהיר מדוע אסור להתיר לאיראן לפתח נשק גרעיני. אובמה התחייב למנוע זאת הוא הכריז שכל האופציות מונחות על השולחן".

"לישראל יש בדיוק אותה מדיניות", הוסיף רה"מ. "אנו נחושים למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. כל האופציות שלנו על השולחן, וכמו אצל האמריקנים, ריסון איראן אחרי שתשיג נשק גרעיני אינו בכלל אופציה".

רה"מ הזכיר במופגן שנחגוג בקרוב את חג הפורים והעלה את מר גורלו של המן הרשע, ואת גבורתה של המלכה אסתר. בפגישתו עם אובמה, מסר לו נתניהו מתנת פורים - מגילת אסתר. אנשי פמלייתו סרבו להתייחס לשאלה אם המן הרשע עלה בפגישה בבית הלבן.

בנאום, שם ראש הממשלה ללעג את טענת איראן שמאמציה הגרעינייים מיועדים לייצור איזוטופים רפואיים ואת מליצי היושר שלה במערב שמסרבים להכיר בעובדה שטהראן שוקדת על פיתוח נשק גרעיני. האם לשם ייצור איזוטופים רפואיים חופרת איראן בונקרים תת-קרקעיים, מייצרת טילים ומוכנה לספוג סנקציות? מה שמהלך כברווז, נראה כברווז ומגעגע כברווז, זה ברווז, אך במקרה של איראן מדובר בברווז גרעיני. הגיע הזמן שהעולם יכנה את הברווז האיראני ברווז גרעיני, אמר נתניהו.

הוא מנה אחת לאחת את הסיבות מדוע הסכמה לנשק גרעיני באיראן תהיה אסון גלובלי. משטר האייתאללות הפר כל חוק בינלאומי, כל נורמה בינלאומית. הוא השתלט על שגרירויות, חטף אנשים, תלה הומוסקסואלים, רגם למוות נשים. טהראן מושיטה סיוע לבאשר אסד לטבוח אלפי אזרחים סוריים, ואחראית למות אלפי אמריקנים בפיגועי טרור ובאמצעות אספקת נשק לכוחות המורדים באפגניסטאן.

מדברים על המחיר של בלימת איראן, אמר רה"מ. בואו נדבר על המחיר של אי עשיית שום צעד. העולם יהיו נתון לאיומי סחיטה גרעינית של ארגוני טרור כחמאס וחיזבאללה. אולי הסיוט הגדול ביותר יהיה יכולתה של איראן להטמין פצצות גרעיניות במזדוות או באוניות ולהעביר אותן לכל מקום בעולם.

למען ביטחונו, למען כולנו, אסור לנו להניח לאיראן לפתח נשק גרעיני, הכריז נתניהו.

נתניהו לאובמה: טרם קיבלנו החלטה על תקיפה

גם בפגישתו עם אובמה הציג רה"מ עמדה ישראלית ברורה: יש החלטה איראנית מסודרת להשמיד את מדינת ישראל. ההערכה הישראלית היא, שהלחצים על איראן אכן גוברים, אך הזמן הולך וקצר.

לאובמה הובהר כיצד רואה ישראל את האיום האיראני: כל מה שאנו רואים, בכל מישור ובכל דרך, הוא חתירה איראנית להשמדת ישראל. לא מדובר רק בתעמולה אלא במעיין רעיל שתכליתו לשים קץ למדינת היהודים.

ועם זאת, הבהיר נתניהו לאובמה שלא התקבלה כל החלטה לתקוף את איראן. נעשה מאמץ לצייר כאילו כבר התקבלה החלטה כזו, אך לא כך הדבר. מה שנאמר לאובמה הוא, שלישראל יש זכות לקבל כל החלטה שנועדה להגן על עצמה. נודע, שדיון על כך היה מרכזה של הפגישה.

ההתבטאות היחידה של נתניהו בשיחה עם כתבים היתה: "ההישג הגדול של ישראל הוא שעלה בידה לשכנע את העולם שאיראן היא מוקד סכנה גלובלי. העמדה הישראלית התקבלה בהבנה בשיחתי עם אובמה".

ההערכות בושינגטון הן, שבסופו של דבר, בין אם אובמה קיבל בהבנה את דברי נתניהו ובין אם לאו, כל צד התבצר בעמדתו. אובמה סירב לזוז מקביעתו שיש עדיין חלון הזדמנות להתיר לסנקציות לעשות את פעולתן. נתניהו חזר והדגיש שהזמן הולך וקצר וישראל היא שתחליט מתי וכיצד לתקוף. נודע עם זאת, שרה"מ לא העלה שום בקשה שארה"ב תפרט קווים אדומים.