המסחר באירופה נחתם בעליות; המשקיעים התעודדו מיוון

יוון שאיימה היום כי לא תשלם בחזרה את חובותיה לבעלי האג"ח שלא ישתתפו בתוכנית חילופי האיגרות ■ נראה כי הלחץ עבד ולקראת סיום המסחר הודיעו כ-58% ממחזיקי החוב היווני כי ישתתפו בעסקה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים, מה שנראה כהתאוששות לעומת ירידות חדות שנרשמו אתמול כאשר משבר החוב ביוון חזר להעיב במידה רבה על השווקים וגרר גם את וול סטריט לירידות. סקטור הבנקים ומניות הכרייה מובילים את העליות היום באירופה. לקראת סיום המסחר הודיעו כ-58% ממחזיקי החוב היווני כי הם מוכנים להשתתף בעסקת חילופי האג"ח.

המשבר ביוון חזר אתמול להעיב על הבורסות ביבשת כאשר גברו הערכות שיוון לא תצליח להתמודד עם תנאי העסקה עם הסקטור הפרטי ותיאלץ להיגרר לחדלות פירעון. היום מאיימת ממשלת יוון על בעלי האג"ח כי מי שלא ירצה לבצע את ההחלפה שעליה הוסכם יאלץ בכל זאת לעשות זאת. ממשלת יוון מאיימת כי לא תשלם בחזרה את חובותיה לבעלי איגרות החוב שלא ישתתפו בתוכנית חילופי האיגרות מחר - תוכנית, במסגרתה יחליפו בעלי האג"ח היווניות את האיגרות אשר ברשותם באג"ח חדשות, תוך ספיגת "תספורת" של 53.5% על החוב הממשלתי להם.

נציין כי תוכנית החילוץ של יוון בהיקף כולל של 130 מיליארד אירו מותנית בעסקה עם בעלי האג"ח הפרטיים. ממשלת יוון מקווה כי תזכה לשיעור השתתפות "התנדבותי" של יותר מ-75% מהנושים כדי להבטיח את קבלת הסיוע החיצוני.

ממשלת גרמניה תנסה להעביר היום בפרלמנט המקומי את האישרור לאמנה התקציבית שנקבעה על ידי האיחוד האירופי בפסגה בבריסל לפני כשבוע. הקנצלרית, אנגלה מרקל, צריכה לזכות ברוב של שני שליש ותזדקק לשם כך לתמיכת האופוזיציה.

עוד בעניין גרמניה - נתון ההזמנות ממפעלים ירד בחודש ינואר במפתיע ב-2.7% לעומת דצמבר, אז גדלו ההזמנות ב-1.7%. הצפי היה לעלייה של 0.6%. בהשוואה לשנה שעברה, נפלו ההזמנות בשיעור חד הרבה יותר - 4.9%.

הבנק השני בגודלו בצרפת Societe Generale SA, הודיע כי ישתתף בהחלפת האג"ח ביוון על רקע האיום של ממשלת יוון כי תחייב את הנושים להשתתף בתוכנית ההחלפה. כמו כן, ההודעה לפיה 58% ממחזיקי האג"ח היווניות הודיעו לקראת סיום המסחר באירופה כי הם מוכנים להשתתף בעסקה.

Admiral Group Plc עלתה בשיעור חד בעקבות פרסום דוחות כספיים לאחר שהיכתה את התחזיות המוקדמות.

אדידס רשמה ירידות שעירים בעקבות הורדת תחזית הצמיחה ל-2012.

אסיה ננעלה בירידות

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום (ד') בירידות שערים מזה היום השלישי ברציפות, רצף הירידות הארוך ביותר מאז תחילת שנת 2012. זאת, כאשר שטף חדשות שליליות מגיעות מכיוון אירופה, וביניהן דוח של ה-IIF המביע חשש מיישום לא מוצלח של תוכנית חילופי האג"ח ביוון. בזירת המאקרו, נתוני הצמיחה באוסטרליה פספסו את התחזיות, בעוד החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית בשעת בוקר מוקדמת זו.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, יורד היום בכ-0.9% מזה היום השלישי ברציפות, וזאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בירידות השערים החדות ביותר מתחילת שנה; ואילו "מדד הפחד" (VIX), מזנק בכ-15%.

החשש בשווקים הגלובליים ניצת לאור שטף של חדשות שליליות מכיוונה של אירופה, לאחר שאתמול פורסם דוח סודי ומדאיג של המכון הפיננסי הבינלאומי (IIF) אשר צופה הפסדים של עד כטריליון אירו למשקיעים במסגרת תוכנית חילופי האג"ח של יוון (שתתקיים מחר), בנוסף לנתונים המעידים כי הצמיחה בגוש האירו התכווצה בכ-0.3% ברבעון הרביעי של 2012.

"אנו רואים סימני דאגה מצד קרנות הגידור המחזיקות בחובותיהם של יוון, והדבר עלול להוות בעיה מחר בלילה - ולגרור את ממשלת יוון להכרזה טכנית על חדלות פירעון", מזהיר תומאס אבריל, מנהל השקעות ב-Rochford Capital בסידני.

הצמיחה באוסטרליה מאכזבת

באוסטרליה, דווח היום כי הכלכלה המקומית צמחה בכ-0.4% ברבעון הרביעי של שנת 2011, מחצית מקצב הצמיחה שציפו לו האנליסטים בשוק.

ולסיום, בזירת הגיאופוליטית מוסיפים המשקיעים להתמקד בחדשות בדבר תקיפה אפשרית של ישראל באיראן, כאשר מקור בכיר בממשל האמריקני מסר הלילה כי ארה"ב תמכור מטוסי תדלוק ופצצות עומק לצה"ל. זאת, ברקע ההצעה של מדינות העולם לאיראן לשוב לשולחן הדיונים ולשוחח על הפסקת תוכנית הגרעין שלה. בתוך כך, מחיר הנפט עולה הבוקר בכ-0.26% לרמה של 104.98 דולר לחבית.

חברת China Life Insurance , המבטחת הגדולה בסין, מתרסקת במהלך המסחר לאחר שהוציאה אזהרת רווח לשנת 2011 כולה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]