כחלון מנסה לחלץ את מיזם הסיבים האופטיים של חח"י

כחלון נפגש אתמול עם הממונה על התקציבים כדי לנסות ולחלץ את המיזם שכרגע לא נראה סביר שהמשקיעים יתמודדו בו

שר התקשורת משה כחלון נפגש אתמול עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר גל הרשקוביץ, במטרה לקדם את מיזם תשתיות התקשורת של חברת חשמל. היום (ג') צפויה להיערך פגישה של חברי ועדת המכרזים עם רשות החברות במטרה לבחון מספר הקלות במיזם, וזאת בעקבות ההערות של המשקיעים המתעניינים בפרויקט.

תמונת המצב נכון לעכשיו היא שקיימת נטייה ברורה ללכת לכיוון של הקלות, היות ושר התקשורת וראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעוניינים להגיע לבחירות כאשר נבחר משקיע למכרז. מכך נגזר ניסיון רציני להפחית בדרישות למשקיעים, על מנת להגיע למצב שהם יוכלו להתמודד במכרז.

ההקלות שנשקלות הן בכמה רמות, וסביר להניח שיהיו כמה סבבים של שיחות עם המשקיעים לפני שוועדת המכרזים תסגור סופית את התנאים ותצא למכרז. בשכבת המיזם עצמו ההקלות שמוצעות הן במשך חובת הפריסה, כלומר להגדיל את משך הזמן שבו המיזם ייפרס, לנסות ולמצוא דרך להקל בעלויות שתגבה חברת חשמל מהמיזם עבור עבודות ושימוש בתשתיותיה, ולהקטין את חלקה במיזם לטובת הגדלת חלקו של המשקיע.

בשכבת הרגולציה מנסים למצוא פתרון לבעיה המרכזית של המשקיעים שחוששים שיישארו ללא לקוחות, במידה ופרטנר וסלקום במסגרת כניסתן לשוק הקווי, יעדיפו להשתמש בתשתיות בזק והוט אם תמומש כוונת המשרד לכפות על בזק והוט מחירים נוחים לשימוש בתשתיותיהן.

כחלון נמצא כאן במצב בלתי אפשרי כמעט, היות והוא הצהיר כמה וכמה פעמים על כוונתו לכפות מחירי שימוש זולים בתשתיות בזק והוט, אך הוא מודע לכך שהדבר עשוי להכשיל את המיזם. מנגד פרטנר וסלקום לוחצות עליו לכפות הורדת מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט, שכן הן חוששות שללא הסדר שימוש בתשתיות של האחרונות, הן יימצאו בנקודת נחיתות מהותית מולן.

במשרד האוצר סבורים שיש להוריד את מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט מתוך הבנה שאין אפשרות להתעלם מהצורך בהסדרה חדשה בשוק התקשורת שמחייבת כפיית מחירים זולים לשימוש בתשתיות הקוויות של בזק והוט. לגבי הסיכון הכרוך בכך למיזם, סבורים באוצר שגם המשקיעים צריכים לקבל ודאות ואי אפשר יהיה להתחמק מהכרעה קשה בנושא, וזה גם לא יהיה הוגן כלפי המשקיעים עצמם, שיכולים להתעורר בוקר אחד אחרי שהמיזם יחל לעבוד, ויגלו שמשרד התקשורת כפה הפחתה של מחיר השימוש בתשתיות בזק והוט.

יתירה מכך, יכול להיווצר מצב שגם ללא כפיית מחיר שימוש בתשתיות בזק והוט, הן יורידו בעצמן את מחיר השימוש בתשתיות שלהן, על מנת להתחרות במיזם החדש, והמדינה לא תוכל במצב כזה להתערב ולאסור זאת עליהן. לכן, כדאי שהמדינה, ובעיקר משרד התקשורת, יגידו כבר עכשיו שיחול פיקוח על מחירי התשתיות של בזק והוט, והמשקיעים במיזם חח"י ישקלו את שיקוליהם בהתאם לכך.