מי שעבר באחרונה ליד "עיר המכוניות" בצומת גלילות - או בסמוך לכל אחד ממגרשי המכירה לרכב משומש, הפזורים בכל פינה ברחבי הארץ - הבחין בוודאי במרבדים הענקיים של המכוניות, שאף גולשות לעתים אל מחוץ לגדרות המגרשים. נראה כי מדובר בשיאה של תופעת הצטברות מלאי עודף בבעלות חברות ההשכרה, הליסינג וסוחרי הרכב.
לתופעה זו מספר מקורות. האחד, שהחל לפני כשנתיים, הוא עלייתה של האלטרנטיבה הקרויה רכב עירוני, שנמכר "מהניילונים" בטווח מחיר של 60-80 אלף שקל. מדובר עדיין בפלח שוק מוגבל יחסית של כ-12-14 אלף יחידות בשנה, אבל הוא צומח.
גורם נוסף הוא ההאטה הכלכלית במשק, שכללה באחרונה גם כמה סבבי פיטורים בתאגידים. גם השפעה זו מינורית בינתיים, אבל היא מעידה על כך ששוק הליסינג נסוג או לכל הפחות לא צומח. לא נשכח גם את ההשפעה הפסיכולוגית של דוח זליכה, שאם יתקבלו המלצותיו עשוי לפגוע בציי הרכב הגדולים פגיעה כפולה: בכיס - באמצעות הרעת הטבות מס, ובמחירי המחירון של המשומשות - בשל הניסיון לערער את מעמדו וכוחו של לוח לוי יצחק. וקיים גם הגורם העונתי, ובמקרה דנן מדובר בחורף קר וסוער במיוחד.
למחפשי המציאות זוהי תקופה טובה לחפש רכב משומש. המודעות של חברות הליסינג וההשכרה כבר מבשרות על הנחות ענק, תנאי מימון נדיבים מאד וחציית ספי-מחיר פסיכולוגיים כלפי מטה (כבר מזמן לא ראינו מודעות שמנסות לדחוף משומשות ליסינג ב-35-40 אלף שקל), וזהו רק קצה הקרחון: לאנשי המכירות במגרשים יש הוראות "להעיף מכוניות" ולגלות גמישות רבה כדי לסגור עסקאות. מנגד, זהו שוק שדורש תשומת לב. עבור מי שהחליט לבחון את טמפרטורת המים, נזכיר כמה טיפים בסיסיים.
1. המחיר נגזר ממצב הרכב: מחירי הרצפה שמפרסמות חלק מהחברות, מתייחסים בדרך כלל למלאי מוגבל של מכוניות במצב שחוק ורעוע עם קילומטראז' גדול. ככל שמצב הרכב טוב יותר כך קטנה ההנחה. אמנם לכל החברות יש במלאי "מכוניות בונבוניירה", אבל אלו נמכרות למקורבים או בהנחות מזעריות שמתקרבות למחירי השוק הפרטי.
2. לא לוותר על בדיקה: ברוב המגרשים מוצגים דוחות בדיקה מפורטים של כלי הרכב, שבוצעו עבור חברות הליסינג. למרות זאת, מומלץ לבצע בדיקה עצמאית ונפרדת. מי שמהסס לשלם 400-500 שקל על בדיקה במכון, יכול לדרוש לראות את היסטוריית הטיפולים של הרכב, שצריכה להיות מוצגת במסגרת "חוק גילוי נאות". עיון בה יכול לגלות מה היו הטראומות שעברו על הרכב, ללא עלות.
3. להתחשב ביד השלישית: למגרשים יש כמה שיטות להקטין את ההנחות על כלי רכב איכותיים, למשל, לספק תעודות על כך שהרכב היה בבעלות נהג יחיד ולא "רכב מאגר". זה באמת מרגיע את הקונה הישיר, אבל לא בהכרח ייכנס למשוואה של הקונה ביד השלישית, שידרוש את מלוא הפחתת הליסינג.
4. לבדוק מה המחיר האמיתי: מחירי המחירון של היבואנים די תיאורטיים. למי שרוכש רכב בן שנה-שנתיים מומלץ לבדוק מה מחירו כחדש, אחרי כל ההנחות, אחרת הוא יגלה שהוא רוכש רכב בן שנה במחיר שבו נמכר רכב "מהניילונים" במבצע למועדון לקוחות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.