תחרות בשוק האופנה המקומי הולכת ומתגברת, אבל מתברר שלא כל השחקנים הגדולים מושפעים ממנה לרעה. 3 חברות האופנה הציבוריות - פוקס , קסטרו וגולף - רשמו כולן רווחים נאים בשנת 2011, אך המגמות שהציגה כל אחת מהן שונות: בעוד שבגולף מקבוצת כלל תעשיות ניכרת שחיקה בשיעורי הרווח, הרי שבפוקס נרשמה עלייה מרשימה ברווחים, ואילו בקסטרו המגמה מעורבת - לצד שחיקה ברווחיות התפעולית חלה עלייה בשורה התחתונה.
שנת 2012 צופנת לחברות האופנה המקומיות אתגרים גדולים אף יותר, עם המשך החדירה המואצת של מותגי אופנה בינלאומיים לשוק המקומי, ולכן הרחבת פעילותן לקטגוריות ומותגים נוספים עשויה להקנות להן יתרון.
כך אכן עושים בפוקס, שהרחיבה בשנים האחרונות את פעילותה באופן משמעותי, והיא מפעילה היום מספר רשתות אופנה (פוקס, בילבונג, סאקס ואמריקן איגל), את רשת הטיפוח ללין ואת רשת כלי הבית פוקס HOME. המותג הבינלאומי אמריקן איגל הושק רק בפברואר האחרון וכולל כבר 8 סניפים.
גם לגולף יש פעילות מגוונת עם רשתות האופנה גולף וגולף קידס, מותג כלי הבית גולף אנד קו, רשת ההלבשה התחתונה אינטימה ורשת הגלישה בלו בירד (שאותה נראה כי גולף טרם הצליחה להעלות על מסלול הצמיחה לאחר הרכישה).
קסטרו, לעומתן, ממקדת את כל פעילותה במותג קסטרו, לאחר שסגרה את הפעילות בחו"ל ואת מרבית סניפי רשת האקססוריז דיווה. המותג קסטרו אמנם נהנה מפריחה, אך החברה צועדת אל השנים הקרובות, שבהן התחרות רק צפויה להחריף, מבלי שיהיו לה מנועי צמיחה נוספים.
הנתון הבולט בתוצאות החברות בשנה שעברה הוא הזינוק החד בתוצאות פוקס. זה מוסבר, בין היתר, במהלך איחוד החנויות שביצעה. כיום מונה הרשת 149 סניפים בלבד, לעומת 190 סניפים ערב המהלך. צעדים נוספים שסייעו לחברה לשפר את תוצאותיה הם החזרה לאופנת הבייסיק והתחזקות מועדון הלקוחות.
אופנת הבייסיק הממותגת בשוק המקומי נמצאת ברמת מחירים גבוהה יחסית, כאשר המותג S. WEAR מושך אותה כלפי מעלה, ופוקס היא אחת הנהנות מכך. מועדון הלקוחות של פוקס התחזק משמעותית בשנת 2011, והוא מונה יותר מ-600 אלף חברים. מודל הפעולה של מועדון הלקוחות הוכיח את עצמו וסייע לרשת להגדיל משמעותית את המכירות לחברי המועדון.
לפניכם הנתונים העיקריים שהציגו 3 חברות האופנה הציבוריות בשנת 2011:
819 מיליון שקל - זה היקף מכירותיה של פוקס בשנת 2011. פוקס הולכת ומבססת את מעמדה כקבוצת האופנה החזקה מבין חברות האופנה הציבוריות, ונראה כי היא אחת משתי קבוצות האופנה החזקות בארץ. גם בנטרול המכירות לחו"ל (108 מיליון שקל), מכירות הקבוצה עוקפות את מכירותיהן של גולף וקסטרו. פוקס חתמה את השנה עם עלייה של 12.6% במכירות. קסטרו רשמה עלייה של 8.7% במכירות, שהסתכמו ב-649 מיליון שקל; ואילו גולף רשמה את הצמיחה הנמוכה ביותר, 5.6% במכירות, שהסתכמו ב-694 מיליון שקל.
394 מיליון שקל - זהו הרווח הגולמי של קסטרו ב-2011, שנהנתה משיעור הרווח הגולמי הגבוה ביותר (60.7%) מבין 3 החברות. הרווח הגולמי של פוקס הגיע ל-476 מיליון שקל, והיא רושמת את הרווח הגולמי הגבוה ביותר אך את שיעור הרווח הנמוך ביותר. שיעור הרווח הגולמי של פוקס עמד על 58.2%, עלייה לעומת השנה הקודמת, המעידה כי היא לא שחקה את המחיר לצרכן. בגולף הסתכם הרווח הגולמי ב-416 מיליון שקל, ושיעורו נשחק קלות ל-60%.
104 מיליון שקל - זהו הרווח התפעולי של פוקס לשנת 2011 - עלייה של 20.7%. פוקס מצליחה לבצע מהפך ולמרות שיעור רווחיות גולמית נמוך יחסית, היא רושמת את שיעור הרווחיות התפעולית הגבוה ביותר - 12.8%. בעוד שפוקס רושמת עלייה בשיעור הרווחיות התפעולית, הן קסטרו והן גולף רושמות שחיקה. בקסטרו היווה הרווח התפעולי 12.1% מההכנסות; בעוד גולף חתמה את 2011 עם צניחה של 18.5% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-81 מיליון שקל (11.7% מהמכירות).
16% - זהו שיעור הצניחה שנרשמה ברווח הנקי של גולף, שהסתכם בשנת 2011 ב-65 מיליון שקל. הרווח הנקי של פוקס היה הגבוה ביותר, 75.5 מיליון שקל, שהם עלייה של 30%. קסטרו רשמה עלייה חדה ברווח הנקי, בעיקר בשל העובדה שאת שנת 2010 היא חתמה עם רווח נקי של 642 אלף שקל בלבד. הרווח הנקי של החברה ב-2011 הסתכם ב-48 מיליון שקל. בסך-הכול הרוויחו השלוש 188 מיליון שקל בשנה שעברה.
108 מיליון שקל - אלה הן הכנסותיה של פוקס בחו"ל, לא כולל את החנויות שהיא מפעילה ברוסיה, בשותפות עם לב לבייב. דווקא בפעילותה בחו"ל, מנוע צמיחה נוסף של החברה, נרשמה הרעה בתוצאות הכספיות. המכירות לזכיינים ירדו ב-5.7%, והחברה רושמת גם שחיקה בשיעורי הרווח. שיעור הרווח הגולמי בחו"ל ירד מ-27.9% בשנת 2010 ל-22.2% ב-2011. הרווח התפעולי צנח ב-46% והסתכם ב-11.4 מיליון שקל (10.6% מהמכירות).
בשנים האחרונות נכנסה רשת האופנה פוקס כשותפה (50%) ב-3 חברות. הדוחות הכספיים של הרשת חושפים את הביצועים של חברות אלה, ונראה כי השלוש מהוות מנועי צמיחה עבור פוקס. מדובר ברשת הטיפוח ללין, המונה 72 סניפים בישראל, רשת אופנת הגלישה בילבונג (28 סניפים) ורשת האופנה סאקס.
רשת ללין חתמה את 2011 עם עלייה של 24% במכירות ל-111 מיליון שקל. המותג ממשיך ליהנות משיעור רווחיות גולמי גבוה במיוחד, וזה עמד ב-2011 על 72.1%. מותג הטיפוח רשם עלייה מרשימה בשיעור הרווחיות התפעולית מ-13.6% בשנת 2010 ל-17.7% בשנת 2011.
תוכניתה האסטרטגית של הקבוצה למותג ללין כוללת את המשך פיתוחו בארץ, אך בעיקר את פריצתו לחו"ל. מתחילת השנה פתחה ללין 3 חנויות בישראל, ועד סופה היא תפתח 5 חנויות נוספות, ובכך תגיע הרשת ל-77 סניפים.
ללין החלה לפעול בחו"ל במהלך 2011, והרשת מפעילה כיום, באמצעות זכיינים, 6 סניפים ביפן ו-3 סניפים בסן פרנציסקו. באפריל תפתח הרשת לראשונה חנויות בסינגפור ובאיטליה.
עם זאת, פוקס נסוגה מההתקשרות עם זכיין פתיחת רשת חנויות בבריטניה בשל מה שמגדירים בחברה "עיכוב מתמשך בפתיחת החנויות שם". הזכיין צפוי לפצות את ללין בסכום של מיליון שקלים בגין אי קיום ההסכם.
צמיחה מרשימה נרשמה גם בהכנסות המותגים סאקס ובילבונג. הכנסות סאקס עלו אשתקד ב-31% והסתכמו ב-52.3 מיליון שקל, כשהמותג חתם את השנה עם עלייה של 78% ברווח הנקי ל-9.1 מיליון שקל. הכנסות המותג בילבונג צמחו ב-24% ל-60 מיליון שקל, והמותג שילש את הרווח הנקי ל-4 מיליון שקל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.