ההבטחה שהמסך הגדול בסלון יציע הרבה יותר ממה שהוא מציע עכשיו, נמצאת באוויר כבר כמה שנים. אבל בינתיים, היא לא לגמרי התגשמה: אמנם, הטלוויזיה מציעה שירותי VOD (וידיאו לפי דרישה), המאפשרים לראות תוכן רב בכל זמן שרוצים, והחיבור למחשב הפך לקצת יותר פשוט בזכות סטרימרים - מזרימי מדיה. אלא שהיצע התוכן עדיין, מוגבל והטלוויזיה לא מתקשרת לחלוטין עם העולם החיצוני. היא עדיין קופסה די מנותקת.
הסמארט TV היא הפתרון של יצרניות הטלוויזיה לכך. אלה הם מסכים שהופכים לחכמים יותר בזכות היכולת להתקין אפליקציות עליהן, בדומה לצורת ההתקנה של אפליקציה על-גבי טלפון סלולרי, ישירות מחנות ייעודית לכך המופיעה על-גבי המסך. יכולת אחרת היא גלישה בדפדפן, כאשר השליטה ניתנת לביצוע מסמארטפון או מטאבלט.
בתחילת השבוע הכריז דב מורן, היזם שמכר את אם סיסטמס לסנדיסק ב-1.6 מיליארד דולר אך כשל עם חברת מודו - על קומיגו: סטארט-אפ חדש בתחום הסמארט TV. קומיגו מציעה ממיר לבית, הפותח בפני המשתמש ממשק ייעודי לטלוויזיה, לטאבלט ולסמארטפון. הקופסה, המבוססת על מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל, מאפשרת לצופה לצפות בשידורי טלוויזיה מעידן פלוס, שירותי VOD, שידורי אינטרנט, יו- טיוב או תוכן כמו סרטים ותמונות המאוחסנים במחשב הביתי.
קומיגו פיתחה יישום בשם WatchApp, המאפשר לצופים להיות בקשר האחד עם השני. למשל, במשחק כדורגל ניתן לזרוק עגבנייה מהמסך של משתמש אחד, שתופיע על הצג של חברו. צופים יכולים להתערב אחד נגד השני ואפשר גם לרכוש פריטים ישירות דרך המסך.
מלבד זה, על הפס במסך שמפרט את שם התוכנית שבה צופים, הלקוח יכול לראות תמונות של החברים שלו שצופים באותו שידור. מתאפשר גם חיבור בין מכשירים ניידים של אפל או אנדרואיד, בצורה מעניינת: אפשר להזרים תוכן באותה רשת לאותם טאבלטים או סמארטפונים, כך שניתן להתחיל לצפות בתוכנית על המסך בסלון ולהמשיך לראות אותה על הטאבלט בחדר השינה או בסמארטפון במטבח. כמו-כן, אפשר להזמין חברים לצפות באותה תוכנית ולהזרים שירים באמצעות אפליקציה של קומיגו לטלפונים של בני משפחה, שנמצאים במקום אחר.
קומיגו יושבת באותה המשבצת של סטארט-אפ ישראלי אחר - בוקסי. בניגוד לבוקסי, שמציעה מוצר שהוא גם סטרימר, גם חיבור לשירותים המקבילים בארה"ב לעידן פלוס וגם גישה לשירותי וידיאו כמו נטפליקס במטרה להתחרות בחברות התקשורת הממוסדות - קומיגו רוצה לפעול ביחד עם ספקיות טלוויזיה אינטרנטיות (IPTV).
לא משקיעות בשוק הישראלי
כבר באמצע השנה שעברה נכנסו לשוק הישראלי דגמים בודדים של סמארט TV, אבל היצרניות שכרגע מובילות את הענף בישראל, סמסונג ו-LG, לא מציעות כמעט תכנים מקומיים.
חברת LG הצליחה לפתח בינתיים רק אפליקציה אחת של וואלה, כאשר בסמסונג מציעים מעט יותר: אפליקציות של ynet ושל אתר חדשות הטכנולוגיה הישראלי Home Theater. במילים אחרות, ההיצע דל, וזו אחת הבעיות הגדולות היום עם הסמארט TV.
כך שצרכנים שרוכשים את הטלוויזיות יכולים ליהנות בעיקר מגישה לאתרים בינלאומיים או להתעדכן ברשתות חברתיות כמו טוויטר או פייסבוק. אבל עד שלא תהיה גישה לאפליקציות וידיאו עשירות, המתואמות לחוויה של מסך טלוויזיה עם תוכן מתאים, אין באמת סיבה לרכוש סמארט TV.
עתיד התחום מבחינת סמסונג ו-LG לא מספיק ברור, כי הן שומרות קרוב לחזה את התוכניות העתידיות. בסמסונג ישראל מציינים כי הם מתכננים להוציא אפליקציית שירות של בזק, B144, ואפליקציה בדיקת מהירות גלישה של SpeedTest - שתי אפליקציות שבשלב הזה לא ברור מדוע המשתמשים צריכים אותן דווקא על המסך הגדול. בסמסונג טוענים עוד, כי בשנה הקרובה תושק אפליקציית השכרת סרטים מלאים בתשלום, וב-LG מציינים שאף הם עובדים על שירות השכרת סרטים - אם כי בחברה לא סיפקו מפת דרכים שלו, או פירטו מה הוא הולך לכלול.
ביקורת כלפי LG וסמסונג בצד, יש גם אלמנט חיובי: הן היצרניות הבודדות שבאמת משקיעות בשוק הישראלי. היצרניות הקוריאניות דואגות שהממשקים של המכשירים והשירותים החכמים יגיעו בעברית ויפותחו להם תכנים מתאימים. אצל רוב המתחרות אין תמיכה בעברית, אין ממשק מגויר, ובוודאי שאין על מה לדבר על אפליקציות בעברית.
האם כל חברה שמספקת דפדפן אינטרנט לטלוויזיה היא כבר בהכרח בקטגוריה של סמארט TV? לא בהכרח. גלישה בדפדפן אינטרנט בטלוויזיה היא תענוג מפוקפק, שגורם למאמץ בעיניים לקריאת הפונטים הקטנים. המטרה האמיתית של הסמארט TV היא להציע אפליקציות ייעודיות, שיכולות לשמש את הלקוח בסלון - כמו למשל שיחות וידיאו או הצגת תמונות משירותי רשת שונים, כמו פיקסה של גוגל או אינסטגרם.
מה שככל הנראה יתרום לפופולריות המסכים החכמים הוא קמפיין שאותו מנהלת בימים אלו בזק, למכירה מסובסדת של מסך סמארט TV מבית סמסונג - בתמורה להתחברות לשירותי החברה (כמו בפרסומת החדשה שבה משתתפים גידי גוב ושלמה בראבא). בזק הצליחה בעבר לדחוף את הנתבים האלחוטיים וגם את הסטרימרים במבצעים דומים, ויש להניח שבתקופה הקרובה יותר אנשים ייחשפו אל הקטגוריה הזו, והדבר יגדיל את המכירות של כל היצרניות.
מה מציעות היצרניות, ומה הן מתכננות לעתיד
סמסונג: הפעלה קולית
סמסונג הציגה בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES שהתקיימה בתחילת השנה בלאס וגאס, את הטכנולוגיות הבאות במסכי הסמארט TV. הטלוויזיות החדשות הן כבר סוג של מחשב מתוחכם, ולא מסך רק עם יכולות של התקנת אפליקציות, שסובלות מאיטיות בהפעלה שלהן.
כדי לפתור את הבעיה הזו, סמסונג שילבה בסדרת הדגל שלה, ES8000, מעבד כפול-ליבה, שאמור לתת מהירות תגובה טובה יותר וגם לספק חוויה חלקה, המאפשרת להפעיל מספר יישומים במקביל (ריבוי משימות).
לדוגמה, הצופה יכול לראות תוכנית טלוויזיה באפליקציה מסוימת ואז לעבור תוך כדי לאפליקציית חדשות, רק בשביל להתעדכן מה חדש בתחום המעניין אותו. המסכים בסדרה הזו יהיו בגודל של עד 75 אינץ', והם ישלבו מצלמה פנימית ליישומים שונים.
טרנד ההפעלה הקולית הפופולרי בסמארטפונים יגיע גם למסכי הטלוויזיה של סמסונג, עם אפשרות להחלפת ערוצים וחיפוש באינטרנט באמצעות הקול - מה שיאפשר להפעיל את הטלוויזיה מבלי לגעת בשלט כאשר הידיים מלוכלכות מאוכל, למשל. המסכים של סמסונג גם ידעו לזהות את האנשים שמפעילים אותם באמצעות זיהוי פנים, ואפילו יאפשרו הפעלה באמצעות תנועות הידיים.
LG : תשלב את גוגל TV
שילוב מסכים המבוססים על פלטפורמת גוגל TV עדיין לא הצליח, אבל דגמים חדשים כבר בדרך. חברת LG הקוריאנית הכריזה בלאס וגאס על מסך טלוויזיה משלה בתחום. LG לא חשפה פרטים רבים על המוצר, אולם ידוע שטכנולוגיית הסמארט TV של החברה תהיה משולבת עם מערכת ההפעלה של גוגל.
LG שילבה בתוך המסך אופציה לריבוי משימות, כך שניתן לבצע חיפוש ולגלוש לרשתות חברתיות במקביל לצפייה בטלוויזיה. המסך גם מצויד בטכנולוגיית התלת-ממד של החברה, המאפשרת המרה של תוכן דו-ממדי לתלת-ממדי, בעזרת ממיר מובנה במסך.
פנסוניק: משחקים ואפליקציות
בפנסוניק החליטו שמעבדים חזקים בטלוויזיות חכמות זה טוב, אבל לא מצוין. להערכתם, הפתרון ללקוח הוא שירותי ענן, שמאפשרים כוח עיבוד גבוה למסך. בדרך זו החברה תוכל לספק למשתמשים שירותי משחקים ואפליקציות שונות, שדורשים כוח עיבוד חזק יותר מזה שקיים בטלוויזיה של הלקוח. לחלק ממסכי הפרימיום של החברה נוספה לדפדפן תמיכה בפלאש, כאשר הדגמים מסדרת ה-SmarTViera מציעים חיבור לטוויטר, פייסבוק, גישה לתוכני VOD מבית אולפני מירמיקס וערוץ שיציג ספרי ילדים מבית דיסני.
סמארט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.