בורסות אירופה סגרו בירידות בעקבות נתוני המאקרו

מדדי מנהלי הרכש באירופה הצביעו על התכווצות בכל הענפים ברחבי אירופה ■ התשואות על אגרות החב הספרדיות זינקו ■ בפורטוגל פותחים בשביתה על רקע תוכניות הצנע

בורסות אירופה סגרו היום (ה') בירידות, לאחר פרסום נתוני מאקרו עגומים במיוחד שהצביעו על התכווצות נרחבת בכל העניפים בגוש האירו. ביומיים האחרונים גברו שוב החששות ממשבר החוב באירופה. אתמול גברו החששות שספרד תיאלץ ללכת בדרכה של יוון, כשמבהלך המסחר אתמול נרשמה עלייה חדה בתשואות על אגרות החוב הספרדיות. בפורטוגל החלה שביתה כללית במחאה על תוכניות הצנע שמעבירה הממשלה בתמורה לקבלת חבילת סיוע מהאיחוד האירופי.

נתחיל הפעם עם נתוני המאקרו שפורסמו היום ומציגים תמונה עגומה לגבי מצבו הכלכלי של גוש האירו. מדד מנלי הרכש המשוקלל של גוש האירו לחודש מארס ירד לרמה של 48.7 נקודות מרמה של 49.3 נקודות בחודש מארס, כשהציפיות היו לעלייה לרמה של 49.3. המדד מצביע על החרפה בהתכווצות בפעילות בגוש האירו שכן המדד מצביע על נתון של מתחת ל-50 נקודות שמפריד בין צמיחה לבין התכווצות. (לסיפור המלא)

גם בגרמניה המצב לא נראה טוב כשהיקף פעילות הייצור במדינה עברה להתכווצות, לאחר שמדד מנהלי הרכש בתחום הייצור במדינה לחודש מארס רשם נתון של 48.1 נקודות מרמה קודמת של 50.2 נקודות בחודש פברואר, כשהצפי היה לעלייה לרמה של 51 נקודות.

"יש חשש גובר שמדינות הפריפריה של אירופה לא מתאוששות מהמשבר בקצב אחיד, יחד עם הקשיים בהתאוששות של מנועי צמיחה גדולים כמו סין", אומר ג'ירארד שוורץ, אסטרטג בבאדר בנק. "אני לא הייתי מגדיר את הירידה בימים האחרונים כתיקון גדול, זה עלול להימשך שבועות וכי הייתה קנייה מאסיבית מדי בשווקים בשבועות האחרונים והשווקים מחפשים כעת אחר הזרז הבא"

כאמור במהלך המסחר אתמול באגרות החוב נרשמה קפיצה חדה בתשואות על אגרות החוב הספרדיות, מה שהעלה מחדש את החששות מכך שהכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו תיאלץ להודיע על פשיטת רגל. הממשלה הספרדית הנוכחית מתקשה לטפל במשבר למרות מספר תוכניות צנע שאושרו במדינה. אחוז האבטלה בספרד ממשיך לעלולת ומזמן עבר את רף ה-20%.

גם בשכנה ממערב לא שקט, כשוועדי העובדים בפורטוגל פתחו היום בשביתה כללית במחאה על תוכניות הצנע שהממשלה הפורטוגלית מקדמת על מנת לעמוד בתנאים של האיחוד האירופי לקבילת חבילת חילוץ הביקף 78 מיליארד אירו, במה שנראה כמו שידור חוזר של הסאגה היוונית.

עקב כל הבעיות הללו, התבטא אתמול הכלכלן הראשי של סיטיגרופ וולים בויטר ואמר ש"למרות שנראה כי הכל באירופה הולך לכיוון הנכון עם אישור חבילת החילוץ ליוון ותוכנית ההלוואות לטווח ארוך של הבנק המרכזי האירופי שהציפה את השוק במזומנים, הגרוע מכל עבור אירופה עדיין לפניה". בויטר טוען שהצפת השוק במזומנים מובילה לתחושה שקרית ש"הכל בסדר".

"אני מעריך שלמרות קבלת החילוץ, יוון לא תתצליח להתאושש מהמשבר שלה ואילו הבנק המרכזי האירופי ייאלץ לצאת בסבב שלישי של הלוואות לטווח ארוך כבר השנה או בתחילת 2013", את הדברים הללו אמר בויטר בראין לרשת CNBC.

שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן הציג אתמול את תקציב אנגליה ל-2012-2013 במהלכו אמר כי אין צורך להידוק פיסקלי נוסף בידי ממשלת בריטניה. אוסבורן ציין כי התקציב אמור להיות "ניטרלי" למשך 5 השנים הבאות .אוסבורן צופה צמיחה של 0.8% לכלכלת בריטניה ב-2012 - צפי גבוה מעט יותר מההערכה בנובמבר שעמדה על 0.7%. הוא הדגיש את החשש מעליית מחירי הנפט והסיכונים שמציב המשבר בגוש האירו.

לעומת הנתונים באירופה, בארצות הברית התפרסמו היום נתונים חיוביים. ירידה של 5,000 נרשמה בתביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע החולף, לרמה של 348 אלף, לעומת 353 אלף תביעות בשבוע הקודם. הצפי היה לתביעות בהיקף של כ-355 אלף. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז פברואר 2008. בתביעות הנמשכות נרשמה ירידה של 9,000 לרמה של 3.35 מיליון.

יציבות באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ה') במגמה יציבה עם נטייה לעליות שערים, על רקע נתונים המרמזים כי פעילות הייצור בסין התכווצה מזה החודש החמישי ברציפות, והחשש מהאטה לא מבוקרת במדינה מוסיף להטריד את המשקיעים. בזירת המאקרו, מגיבים המשקיעים לנאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, שהביע אמש דאגה ממשבר החוב באירופה; בעוד ביפן פורסם נתון מפתיע המצביע על גירעון מסחרי קטן מהמצופה.

אירופה תחילה, שם מוסיף משבר החוב להעיב על המשקיעים חרף אישור תוכנית החילוץ היוונית בסוף השבוע האחרון. יו"ר ה'פד' בן ברננקי, הצית אמש את החששות כאשר הזהיר כי הקשיים בפניהם עומדת המערכת הבנקאית האירופית עלולים להתפשט לארה"ב דרך המוסדות הפיננסיים שלה החשופים לבנקים באירופה. (לסיפור המלא)

עוד בבורסות המזרח, מוסיפים המשקיעים לחשוש מהאטה בצמיחה בכלכלת סין. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, הציתה מחדש את החשש לאחר שציינה השבוע כי התגברו הסיכויים שהכלכלה הגלובלית עומדת בפני מיתון עולמי - וכי סין והודו חייבות לבצע רפורמות מרחיקות לכת במערכת הפיננסית שלהן כדי לסייע לאירופה להיחלץ מהמשבר. דבריה של לגארד נאמרו כאשר לפני כשבועיים, חתכה ממשלת סין את יעד הצמיחה השנתי שלה לרמה של 7.5%, לעומת 8% באומדן קודם.

"אני לא רואה נחיתה קשה בסין השנה, בגלל שינויי המדיניות שניתן לבצע כדי למנוע זאת", ציין אנדרו פיס, מנהל השקעות ב-Russell Investment. "שוק הנדל"ן בסין הוא הדאגה המרכזית שלנו. הנתונים שמתפרסמים באשר לשוק זה ממשיכים להעיד על חולשה בכלכלה המקומית".

הייצור בסין מוסיף להתכווץ

בזירת המאקרו, דיווחה יפן באופן מפתיע על גירעון מסחרי קטן מהמצופה לחודש פברואר - כאשר המשלוחים מעבר לים (קרי, היצוא) במדינה צנחו בחודש זה בכ-2.7% ביחס לאשתקד, לעומת ציפיות השוק לירידה של 6.5% לפחות. היבוא מנגד עלה יותר מכצפוי, לרמה של 9.2% - תוך שהגירעון המסחרי המשקף מהנתונים עומד על 32.9 מיליארד ין (395 מיליון דולר).

"ישנה התאוששות ביצוא שצפויה להמשיך ולהיות מתונה", סבור קוהי אוקזקי, מנהל השקעות בבנק נומורה. "כלכלת יפן צפויה לשוב לצמיחה ברבעון הראשון של השנה, ולשמור על קצב סביר בהמשך השנה".

בסין, פעילות הייצור התכווצה מזה החודש החמישי ברציפות בחודש מארס, כך לפי סקר של בנק HSBC שפורסם היום. מדד הייצור התעשייתי שפורסם היום עמד על 48.1 נקודות, שפל של ארבעה חודשים, וזאת לעומת נתון של 49.6 נקודות בפברואר. נתון מתחת ל-50 נקודות מצביע על התכווצות בפעילות הייצור במדינה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]