וול סטריט ננעלה בירידות שערים; מחיר הנפט צנח ב-1.7%

בזירת המאקרו, לפני פתיחת המסחר התפרסמו נתוני התביעות הראשוניות לדמי אבטלה הממשיכים את המגמה החיובית של השבועות האחרונים ■ סעודיה התחייבה להגביר את תפוקת הנפט כדי ללחוץ את המחירים כלפי מטה

יום המסחר בוול סטריט (ה') ננעל בירידות שערים, על רקע מגמה שלילית במסחר באירופה. בזירת המאקרו, עוד לפני פתיחת המסחר התפרסמו נתוני התביעות הראשוניות לדמי אבטלה שרשמו ירידה נוספת גם השבוע ולאחר הפתיחה התפרסם מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים שרשם עלייה, מה שיכול ללמד על המשך התאוששותה של כלכלת ארה"ב. אולם, נראה כי מה שהעיב היום על המסחר בוול סטריט היו הנתונים השליליים בסין המעידים על האטת הכלכלה ומשבר החוב האירופי שעדיין לא אמר את המילה האחרונה.

אירופה תחילה, שם מוסיפים המשקיעים להתמקד באישורה של תוכנית החילוץ של יוון - במסגרתה תזכה לסיוע חיצוני של כ-130 מיליארד אירו כנגד "תספורת" נומינלית של 53.3% לנושיה. השבוע דווח כי בעלי האג"ח היווניות שביטחו עצמם מפני חדלות פירעון, יזכו לפיצוי בהיקף של כ-78.5% מהחוב.

בנוסף התפרסמו היום מספר נתוני מאקרו עגומים בינהם מדד מנלי הרכש המשוקלל של גוש האירו לחודש מארס שירד לרמה של 48.7 נקודות מרמה של 49.3 נקודות בחודש מארס, כשהציפיות היו לעלייה לרמה של 49.3. המדד מצביע על החרפה בהתכווצות בפעילות בגוש האירו שכן המדד מצביע על נתון של מתחת ל-50 נקודות שמפריד בין צמיחה לבין התכווצות.

האטה בסין

עניין נוסף שבולט באחרונה בשווקים הינו החשש מהאטה בצמיחה בכלכלה סין. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, הציתה מחדש את החשש לאחר שציינה השבוע כי התגברו הסיכויים שהכלכלה הגלובלית עומדת בפני מיתון עולמי - וכי סין והודו חייבות לבצע רפורמות מרחיקות לכת במערכת הפיננסית שלהן כדי לסייע לאירופה להיחלץ מהמשבר. דבריה של לגארד נאמרו כאשר לפני כשבועיים, חתכה ממשלת סין את יעד הצמיחה השנתי שלה לרמה של 7.5%, לעומת 8% באומדן קודם.

ובארה"ב - נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, נשא אמש נאום בפני הקונגרס האמריקני, במסגרתו הזהיר כי הקשיים בפניהם עומדת המערכת הבנקאית האירופית עלולים להתפשט לארה"ב דרך המוסדות הפיננסיים שלה החשופים לבנקים באירופה. עוד הוא הזהיר מפני ירידה בשווי המניות בשווקים הגלובאליים ומחנק אשראי בשל משבר החוב האירופי.

ההתאוששות בכלכלת ארה"ב והסימנים החיוביים באשר לטיפול במשבר החוב באירופה מובילים את כלכלני סיטי להעלות את תחזיות הצמיחה הגלובלית שלהם, כאשר הם צופים כי בשנת 2012 הכלכלה העולמית תצמח בכ-2.5% (לעומת תחזית של 2.4% בחודש שעבר). לשנים 2013 ו-2014 מותירים בסיטי את תחזיות הצמיחה בעיניהן, עם צמיחה של 3% ו-3.5% בהתאמה.

סעודיה מרגיעה

ממשלת סעודיה הודיעה היום כי תגדיל ב-25% את תפוקת הנפט שלה לרמה של 12.5 מיליון חביות נפט ביות, במטרה ללחוץ את מחירי הנפט כלפי מטה, עניין שייסע להפחית את הסיכונים האינפלציוניים במדינות המערב. כלכלנים מציינים כי גם ההאטה בכלכלת סין משחקת לטובת הורדת מחיר הנפט, זשאת בשל ההאטה בביקושים לזהב השחור מצידה של הכלכלה השנייה בגדולה בעולם.

מאקרו: מדד מחירי הבנקים והאינדיקטורים הכלכליים

בזירת המאקרו, נתון חיובי פורסם היום. ירידה של 5,000 נרשמה בתביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע החולף, לרמה של 348 אלף, לעומת 353 אלף תביעות בשבוע הקודם. הצפי היה לתביעות בהיקף של כ-355 אלף. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז פברואר 2008. בתביעות הנמשכות נרשמה ירידה של 9,000 לרמה של 3.35 מיליון.

כחצי שעה לאחר הפתיחה (ב-16:00 שעון ישראל) התפרסם מדד מחירי הבתים (FHFA Housing Price Index) לחודש ינואר, שנותר ללא שינוי בהשוואה לדצמבר. מדד האינדיקטורים הכלכליים המובילים לפברואר רשם עלייה של 0.7% בפברואר לעומת צפי לעלייה של 0.6% , לאחר עלייה של 0.4% בינואר.

טאואר מזנקת, פרטנר פרסמה דוחות

מניית אפל המשיכה לרכז עניין רב, כמובן. המניה, שזינקה יותר מ-80% בעשרת החודשים האחרונים זוכה לאהדה גורפת בקרב מרבית האנליסטים, ולמעשה מתוך 53 אנליסטים בוול סטריט שמסקרים את המניה רק שניים העניקו לה "תשואת חסר" או "מכירה".

נייקי צפויה לפרסם תוצאות לרבעון האחרון לאחר סיום המסחר. אנליסטים צופים בממוצע רווח של 1.17 דולר למניה.

חברת השילוח הבינלאומית פדקס פרסמה היום לפני הפתיחה את דוחותיה הכספיים לרבעון הפיסקאלי השלישי כאשר בשורה התחתונה החברה היכתה את התחזיות לאחר שפרסמה כי רווחיה לרבעון זה הוכפלו ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

האם עננת שטרי ההון, שמעיבה על מניית טאואר כבר שנים, בדרך לפתרון? על פי הערכות בשוק, בטאואר מנסים לגבש פתרון לסוגיית השטרות, במסגרתה תרכוש החברה את שטרי ההון מ-2 הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, וכן מבעלת השליטה בה החברה לישראל תמורת עשרות מיליוני דולרים, והם ימחקו מספריה.

לאחר פרסום תוצאות ביניים לפני מספר שבועות, סיכמה הבוקר פרטנר את הרבעון הרביעי של 2011 ואת השנה כולה עם עלייה של 5% בהכנסות השנתיות ל-1.8 מיליארד דולר או 7 מיליארד שקל. את הרבעון הרביעי סיימה פרטנר בירידה של 10% בהכנסות ל-416 מיליון דולר או 1.589 מיליארד שקל, כאשר בהכנסות משירותים נרשמה ירידה בשיעור דומה ל-337 מיליון דולר או 1.286 מיליארד שקל. ההפסד הנקי הסתכם ב-49 מיליון דולר או 188 מיליון שקל.