שינוי כיוון באירופה: המסחר נסגר בעליות קלות במדדים

מרכז הכובד באירופה עבר מיוון לאירלנד הנמצאת במיתון, ספרד מוכת האבטלה ופורטוגל, שם מתקיימת שביתה כללית על רקע צעדי הצנע ■ פעילות הייצור בסין התכווצה זה החודש החמישי ברציפות

יום מסחר תנודתי בבורסות אירופה (ו') הסתיים בעליות שערים קלות, במקביל לשיפור באווירת המסחר בוול סטריט למרות נתוני מאקרו מאכזבים שהתפרסמו אתמול והיום מסביב לעולם. לאחר שנדמה כי מרכז הכובד של משבר החוב ירד מיוון, ספרד, אירלנד ופורטוגל ממשיכות להדאיג את המשקיעים.

תחילה, לנתון המאקרו שפורסם אתמול והוביל את המדדים לירידות: מדד מנהלי הרכש המשוקלל של גוש האירו לחודש מארס ירד לרמה של 48.7 נקודות מרמה של 49.3 נקודות בחודש מארס, כשהציפיות היו לעלייה לרמה של 49.3. גם המצב של גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו, לא מבשר טובות, כשהיקף פעילות הייצור במדינה עברה להתכווצות, לאחר שמדד מנהלי הרכש בתחום הייצור במדינה לחודש מארס רשם נתון של 48.1 נקודות מרמה קודמת של 50.2 נקודות בחודש פברואר, כשהצפי היה לעלייה לרמה של 51 נקודות. גם המצב בצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו, לא נראה טוב: בעוד מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור נותר ללא שינוי ברמה של 50 נקודות שמצביעה על קיפאון לאחר שהצפי היה לעלייה מזערית לרמה של 50.3 נקודות, המדד בתחום השירותים ירד ל-47.6 נקודות מרמה קודמת של 50 נקודות כשהצפי היה לעלייה ל-50.2 נקודות.

ספרד ממשיכה להדאיג את מנהיגי אירופה, כאשר אתמול נרשמה קפיצה חדה בתשואות על אגרות החוב הספרדיות, מה שהעלה מחדש את החששות מכך שהכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו תיאלץ להודיע על פשיטת רגל. הממשלה הספרדית הנוכחית מתקשה לטפל במשבר למרות מספר תוכניות צנע שאושרו במדינה. אחוז האבטלה בספרד ממשיך לעלולת ומזמן עבר את רף ה-20%.

בפורטוגל, מדינה נוספת המטרידה את השווקים, פתחו אתמול בשביתה כללית במחאה על תוכניות הצנע שהממשלה הפורטוגלית מקדמת על מנת לעמוד בתנאים של האיחוד האירופי לקבילת חבילת חילוץ בהיקף 78 מיליארד אירו, במה שנראה כמו שידור חוזר של הסאגה היוונית.

והמדינה השלישית שעומדת במרכז בימים האחרונים: אירלנד. המדינה נכנסה באופן רשמי למיתון, לאחר שנתונים שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של אירלנד מצביעים על כך שהתמ"ג בשלושת החודשים האחרונים של 2011 (ברבעון הרביעי) הצטמק בשיעור שנתי של 0.2%, לאחר שברבעון השלישי כולו התמ"ג התכווץ ב-1.1%.

אסיה ננעלה בירידות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, בהמשך לסנטימנט השלילי מאתמול בשוקי העולם ועל רקע החשש המתמשך מהאטה בסין וממשבר החוב באירופה שנראה שהגיע לנקודת מפנה לאחר אישור הסיוע ליוון, אולם ממשיך להדאיג על רקע המצב הקשה בספרד ופורטוגל.

עיקר חשש המשקיעים באסיה מופנה לסין ולחשש מפני האטה בצמיחה במדינה. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, הציתה מחדש את החשש לאחר שציינה השבוע כי התגברו הסיכויים שהכלכלה הגלובלית עומדת בפני מיתון עולמי - וכי סין והודו חייבות לבצע רפורמות מרחיקות לכת במערכת הפיננסית שלהן כדי לסייע לאירופה להיחלץ מהמשבר. דבריה של לגארד נאמרו כאשר לפני כשבועיים, חתכה ממשלת סין את יעד הצמיחה השנתי שלה לרמה של 7.5%, לעומת 8% באומדן קודם.

אתמול דווח כי פעילות הייצור במדינה התכווצה בחודש מארס זה החודש החמישי ברציפות, כך לפי סקר של בנק HSBC. מדד הייצור התעשייתי שפורסם בסין עמד על 48.1 נקודות - שפל של ארבעה חודשים, וזאת לעומת נתון של 49.6 נקודות בפברואר. נתון מתחת ל-50 נקודות מצביע על התכווצות בפעילות הייצור במדינה.

באירופה פורסם אתמול מדד מנהלי הרכש המשוקלל של גוש האירו לחודש מארס, אשר ירד לרמה של 48.7 נקודות מרמה של 49.3 נקודות בחודש מארס, כשהציפיות היו לעלייה לרמה של 49.3. המדד מצביע על החרפה בהתכווצות בפעילות בגוש האירו שכן המדד מצביע על נתון של מתחת ל-50 נקודות שמפריד בין צמיחה לבין התכווצות.

[לבורסות בעולם][לטבלת ישראליות בעולם]