השבוע בוול סטריט; תחילתו של גל דובי או חזרה לעליות?

ההאטה בסין מעוררת חשש לגבי תחילתו של מיתון עולמי ■ השבוע צפוי בן ברננקי לשאת נאום לגבי מצב הכלכלה ■ בזירת המאקרו - נתוני הצריכה הפרטית ומדד אמון הצרכנים

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר (ב') ברקע להצהרות הפסימיות של יו"ר קרן המטבע העולמית לגבי אפשרות למיתון עולמי חדש ולאחר נתוני מאקרו שליליים הן באירופה והן בארה"ב בסוף השבוע. לאחר שהלחץ על יוון ירד במידה מסוימת לאחר שאושרה לה חבילת החילוץ, מוקד תשומת הלב במשבר החוב האירופי עבר להתמקד כעת בשלושת המדינות הבעייתיות בגוש האירו - ספרד, פורטוגל ואיטליה. השבוע כיוון השווקים יושפע משטף של נתוני מאקרו כגון מדד אמון הצרכנים, מדד קייס שילר ונאומיו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי.

נציין כי בסיכום שבועי רשם מדד הדאו ג'ונס ירידה של 1.1%, ה-S&P 500 נסוג ב-0.5% ואילו הנאסד"ק רשם עלייה מזערית. נראה כי חשש המשקיעים התגבר בשבוע החולף הן בשל החששות הגוברים לגבי מיתון סיני והן בשל התמשכותו של משבר החוב האירופי. השבוע השווקים יחפשו כיוון כאשר השאלה הגדולה היא האם השבוע החולף הוא תחילת המגמה הדובית או שמא רק תיקון קל שלאחריו השוורים ימשיכו לזנק.

נציין כי מדד ה-VIX בשפל של 5 שנים וירד בשבוע החולף לרמה של 14.5 נקודות, עניין שיכול ללמד על כך שקיים סיכויי כי הגל השורי עדיין לא הסתיים וכי הירידות של השבוע החולף היו רק תיקון קל.

בזירה העולמית גוברים החששות לגבי מיתון בכלכלה הגלובלית, זאת לאחר שיו"ר קרן המטבע העולמית קריסטין לגארד הצהירה לפני מספר ימים כי קיים גברו הסיכויים לכך שהכלכלה הגלובלית תיכנס למיתון, בעיקר בשל ההאטה במדינות המתפתחות ובראשן סין.

גם באירופה המשקיעים חוששים מהעמקת משבר החוב האירופי, זאת לאחר שראש ממשלת איטליה מריו מונטי, הביע אמש דאגה עמוקה מחובותיה המאמירים של ספרד, תוך שהוא מציין כי "לא דרוש הרבה" שמשבר החוב בגוש האירו יתפרץ מחדש ויגבר הסיכון כי הוא יתפשט לעבר איטליה.

מדד אמון הצרכנים ונאום ברננקי

לאחר שבשבוע החולף נתוני המאקרו הנוגעים לשוק הדיור היו שליליים בעיקרם והוכיחו כי כלכלת ארה"ב עדיין שברירית, השבוע צפויים להתפרסם נתונים חשובים הנוגעים לצריכה הפרטית, אמון הצרכנים וכמדי שבוע שוק התעסוקה.

ביום ב'- האירוע המרכזי ביום זה יהיה נאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, בו הוא צפוי לדון במצב הכלכלה האמריקנית, כאשר משקיעים ואנליסטים רבים ימשיכו לחפש בדבריו רמזים לגבי אפשרות של תוכנית רכישות אג"ח שלישית, זאת למרות שתוכנית כזו שנויה במחלוקת וברננקי הצהיר בעבר כי כלכלת ארה"ב מתאוששת ולא זקוקה לתוכנית שלישית שתעלה את סיכוני האינפללציה.

עוד ביום ב', יפורסם נתון החוזים לרכישת בתים חדשים לחודש פברואר, כאשר האנליסטים צופים עלייה של 1% לעומת עלייה של 2% בחודש הקודם.

ביום ג'- צפוי להתפרסם מדד מחירי הבתים של קייס שילר לחודש ינואר. מדד זה מודד את שינוי מחירי הדיור ב-20 ערים מובילות בארה"ב. קונצנזוס האנליסטים מצביע על ירידה של 3.8% בשיעור שנתי, זאת לעומת ירידה של 4% בחודש הקודם.

עוד ביום ג', יפורסם מדד אמון הצרכנים לחודש מארס. האנליסטים פסימיים למדי וצופים קריאה של 70.5 נקודות, עניין שיכול ללמד על האטה צפויה בצריכה הפרטית. בחודש הקודם המדד רשם קריאה של 70.8 נקודות.

ביום ה'- יפורסמו כמדי שבוע תביעות האבטלה החדשות לשבוע החולף, כאשר צפי האנליסטים מצביע על עלייה לרמה של 351 אלף, זאת לעומת הרידיה שנרשמה בשבוע הקודם לרמה של 348 אלף.

ביום ה' צפוי להתפרסם התמ"ג השנתי של ארה"ב כאשר האנליסטים צופים כי הוא ישאר על כנו ויירשום עלייה של 3% בשיעור שנתי.

ביום ו' צפויים להתפרסם נתונים לגבי הצריכה הפרטית - ההוצאה והצריכה הפרטית לחודש פברואר, היכולים ללמד גם על שיעור החיסכון של הצרכן האמריקני. האנליסטים צופים עלייה של 0.4% בהכנסות האמריקנים, לעומת עלייה של 0.6% בהוצאות, מה שמצביע למעשה כל גידול בצריכה הפרטית שהיא אחד מנדבכי הכלכלה האמריקנית.

טאואר, סיטירופ ואפל ירכזו עניין

בדש ברוקראז' יצאו בהמלצה שורית על חברת השבבים טאואר , כאשר במרכזה טוענים האנליסטים של בית ההשקעות כי המנייה תזנק בעשרות אחוזים במידה ואכן תיפטר בעיית שטרי ההון במלואה. בדש מעניקים לחברה מחיר יעד של 1.8 דולר למניה.

אפל תמשיך לרכז עניין גם השבוע לאחר שביום ו' היא נפלה במהלך המסחר ב-9% בשל טעות שביצע אחד ממחשבי העל המעבירים פקודות לבורסה.

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מתכוון לקנות את חלקו של סיטיגרופ במיזם ההשקעות המשותף שלהם, חברת ההשקעות סמית' בארני, בעסקה שהיקפה יכול להגיע לכ-10 מיליארד דולר, כך טוען מקור המקורב להנהלה של מורגן סטנלי.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]