המאקרו בגרמניה והודעת ברננקי דחפו את אירופה לעליות

יו"ר נאם היום ורמז על אפשרות להשקת תוכנית רכישות אג"ח שלישית - QE3 ■ בגרמניה פורסם מדד הסנטימנט העסקי שהיכה את התחזיות עם קריאה של 109.8 נקודות

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, לאחר הדיווח לפיו גרמניה מתכוונת להרחיב את מנגנוני החילוץ (EFSF) לרמה של 940 מיליארד אירו, לעומת 440 מיליארד אירו כיום, זאת כדי ליצור "חומת אש" טובה יותר להתמודדות עם משבר החוב האירופי. בנוסף התעודדו המשקיעים ממדד הסנטימנט העסקי בגרמניה שרשם עלייה הבוקר ומדבריו של נגיד ה'פד', בן ברננקי, שרמז לגבי תוכנית רכישות שלישית והקפיץ גם את המדדים בוול סטריט. נראה כי לאחר שאושרה ליוון חבילת החילוץ, כעת עברו המשקיעים להתמקד בשלושת המדינות הבעייתיות של אירופה - ספרד, איטליה ופורטוגל. תמיכה לכך ניתן למצוא בדבריו של מריו מונטי, ראש ממשלת איטליה, שהזהיר אמש מהחמרה נוספת במשבר גוש האירו שתיגרם בעיקר בשל מצבה הכלכלי הקשה של ספרד.

המשקיעים הגיבו בראש ובראשונה לחדשות מאירופה, שם דווח באשר לאפשרות כי יורחבו מנגנוני החילוץ ביבשת. לפי מקור אירופאי בכיר, ממשלת גרמניה עשויה להגדיל את השתתפותה בהלוואות ליתרות החירום האירופאית - וכך, עשוי לקום לצד קרן החילוץ האירופאית (EFSF) על סך 440 מיליארד אירו, מנגנון חילוץ נוסף אשר יסכם את יתרות החירום בהיקף של 940 מיליארד אירו.

ברננקי רומז והשווקים קופצים

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי סיפק היום רמז עבה לתוכנית תמרוץ שלישית שהשווקים כה מצפים לה - ומקפיץ את השווקים. בנאום שנשא באיגוד הקבלנים הלאומי בארה"ב אמר ברננקי כי הוא מעודד מהירידה בשיעור האבטלה, אולם לדבריו יש צורך בהמשך מדיניות מרחיבה כדי לתמוך בצמיחה ובהורדת האבטלה.

הירידה באבטלה, לפי ברננקי, עשויה לשקף "תפנית במגמה השלילית בשוק העבודה שהחלה ב-2008. על מנת שתפנית זו תושלם, יש צורך בהרחבה מהירה של הייצור והגברת הביקושים מצד הצרכנים והעסקים, תהליך שהמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה יכול לתמוך בו".

בתוך כך, חשש המשקיעים התגבר לאור דבריו של ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, שאמר אמש כי משבר החוב בגוש האירו עלול להחמיר בקרוב בעיקר בשל מצבה הכלכלי הרעוע של ספרד. מונטי הביע דאגה מחובותיה של ספרד וטען כי הם מסכנים גם את מערכת הפיננסים באיטליה.

המשקיעים באירופה התעודדו מגרמניה שממשיכה להוכיח גם היום כי הכלכלה החזקה ביבשת. מדד הסנטימנט העסקי לחודש מארס שפורסם היום בגרמניה היכה את התחזיות כאשר רשם קריאה של 109.8 נקודות זאת לעומת צפי לקריאה של 109.6 נקודות ולאחר שבחודש הקודם רשם המדד קריאה של 109.7 נקודות.

מסחר מהוסס באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות קלות זאת על רקע דיווח מעודד מאירופה באשר להגדלת מנגנוני החילוץ ביבשת. מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, עלה ב-0.1%. זאת, כאשר ברקע החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית בארה"ב.

"אפשרי שגוש האירו יתאושש לאט, כל עוד יטמיעו שם את תוכניות הצנע החדשות כנגד הסיוע שמובטח לכלכלות המתקשות", מסביר האנס קונן, מנהל השקעות ב-St. George Bank. "הסנטימנט סביב אירופה משתפר אט-אט".

"ספרד אמנם ביצעה רפורמות בשוק העבודה, אולם היא לא העניקה תשומת לב מספקת לכלכלה הציבורית", אמר מונטי. "זה גורם לדאגה גדולה - שכן התשואות על האיגרות הספרדיות עולות, וידרשו הרבה זמן ומאמץ כדי למתן את העליות".

את העליות ביבשת מובילות יצואניות המתכות, ביניהן JFE Holdings וכן Pacific Metals .

גם היצואניות ביבשת מרכזות עניין, ביניהן פנסוניק , סוזוקי וניסאן מוטורס .

[לבורסות בעולם][לטבלת ישראליות בעולם]