הדולר ננעל ביציבות; "השקל ימשיך להתחזק בטווח הקצר"

השער היציג של הדולר נותר ללא שינוי ברמה של 3.73 שקלים ואילו האירו רשם ירידה של 0.1% לרמה של 4.948 שקלים ■ דריכות לקראת פרסום החלטת הריבית, הערב; האם בנק ישראל יעלה תחזית הצמיחה?

המסחר בזירת המט"ח מתנהל היום (ב') במגמה יציבה, כאשר הדולר נסחר ביציבות ושערו היציג נקבע על 3.73 שקלים, זאת לאחר שמוקדם יותר היום הוא נחלש ב-0.25% מול השקל. האירו נחלש ב-0.1% ושערו היציג נקבע על 4.948 שקלים. בזירת העולמית, נסחר הדולר בהחלשות מול האירו בשער של 1.332 דולר לאירו בעקבות הנאום של ברננקי (על כך בהמשך).

בזירה המקומית, ממתינים המשקיעים במט"ח להודעת בנק ישראל, הערב, שצפוי להכריז על החלטת הריבית המרכזית במשק לחודש אפריל, שלפי קונצנזוס אנליסטים בשוק צפויה להיוותר ללא שינוי - ברמה של 2.5%. (לסיפור המלא)

אלי בן-דוד, כלכלן ואנליסט ראשי בקבוצת ההשקעות USG Capital מציין בסקירה שפרסם היום כי "השקל צפוי להתחזק במהלך ימי המסחר הבאים עד אזור 3.70 שקלים עם סיכוי להמשך נוסף עד 3.65 שקלים, זאת לאור העלייה החוזרת בציפיות האינפלציה במשק ולאור הצפי כי בנק ישראל יותיר את הריבית היום בגובה 2.5%".

בחדר המסחר של FXCM צופים כי במקרה של גל ירידות שערים ו"שנאת סיכון" בשווקים צפויים לחזק את הדולר, שדווקא התחזק בשבוע שעבר בסיכום שבועי אל מול המטבעות המרכזיים בעולם. הדולר-שקל צפוי לנוע על פי המגמות הגלובליות הללו. ניתן לזהות תמיכה משמעותית באזור 3.70-3.72, וכל עוד הצמד מצוי מעל רמה זו הסבירות היא להתחזקותו של הצמד לעבר אזור 3.75-3.76.

נזכיר כי לפי סקר בלומברג, 23 מתוך 24 החזאים בשוק צופים הותרת הריבית על כנה, ואילו רק בבנק HSBC מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.25%.

עוד עשוי להודיע הבנק על העלאת תחזית הצמיחה במשק ל-2012, העומדת כעת על כ-2.8% לפי תחזית הבנק (לעומת 3.2% לפי תחזית משרד האוצר). זאת, על רקע סימנים של התאוששות בכלכלה העולמית, בדגש על ארה"ב ואירופה.

"תחזית הצמיחה של בנק ישראל התבססה ברובה על חשש כבד מאסקלציה במשבר החוב האירופי", מסביר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. "מדובר באסקלציה אשר התבדתה, נוכח העובדה שלפי שעה 'השמיים באירופה' לא נפלו".

באירופה, דווח כי ממשלת גרמניה צפויה לסייע למינוף מנגנוני החילוף ביבשת לכ-940 מיליארד אירו; בעוד בארה"ב, צפוי לשאת היום דברים יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, שישוחח על מצב הכלכלה האמריקנית הנהנית באחרונה מהתאוששות משמעותית. ברקע, משקיעים ואנליסטים רבים ימשיכו לחפש בדבריו רמזים לגבי אפשרות להשקתה של תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3).

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי סיפק היום רמז עבה לתוכנית תמרוץ שלישית שהשווקים כה מצפים לה - ומקפיץ את השווקים. בנאום שנשא באיגוד הקבלנים הלאומי בארה"ב אמר ברננקי כי הוא מעודד מהירידה בשיעור האבטלה, אולם לדבריו יש צורך בהמשך מדיניות מרחיבה כדי לתמוך בצמיחה ובהורדת האבטלה. הירידה באבטלה, לפי ברננקי, עשויה לשקף "תפנית במגמה השלילית בשוק העבודה שהחלה ב-2008. על מנת שתפנית זו תושלם, יש צורך בהרחבה מהירה של הייצור והגברת הביקושים מצד הצרכנים והעסקים, תהליך שהמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה יכול לתמוך בו".