RBC: כך תגנו על ההשקעה במניות פיננסים בקנדה

המוצר של RBC מנסה להציע פרופיל סיכון/סיכוי מעניין גם בתקופה זו, לחשיפה מנייתית עבור משקיעים שמרניים יחסית

לפני מספר חודשים סקרנו את הקשר בין התנודתיות הגבוהה בשווקים לבין ההיצע של מוצרים מובנים מסוג אג"ח להמרה הפוכה. העיקרון במוצרים אלו הוא ניצול התנודתיות הגבוהה של נכס לצורך הגדלת פוטנציאל התשואה. בדרך-כלל פוטנציאל התשואה בא לידי ביטוי בקופון גבוה.

צורה נוספת של מוצרים מסוג זה, היא ניצול התנודתיות לטובת השתתפות מוגברת בעליית נכס הבסיס. משוואת הסיכון/סיכוי המתקבלת במוצרים מסוג זה, היא אסימטרית: השתתפות מוגברת בעליית נכס הבסיס, הגנה מותנית בפני ירידת נכס הבסיס. כמובן שאין ארוחות חינם, ומוצרים אלו כרוכים לרוב בוויתור על תשואת הדיבידנד של נכס הבסיס.

בשבועות האחרונים רמת התנודתיות בשווקים ירדה באופן חד, וכן מרווחי האשראי של הבנקים בעולם הצטמצם, ולכן קשה יותר "לייצר" מוצרים מסוג זה. הביטוי לכך הוא הגנה פחות עמוקה ו/או פוטנציאל תשואה נמוך יותר, בהשוואה לתמחור מוצרים אלו לפני מספר חודשים.

השבוע אנו בוחנים רעיון למוצר של הבנק הקנדי Royal Bank of Canada, אשר מנסה להציע פרופיל סיכון/סיכוי מעניין גם בתקופה זו. מדובר במוצר ל-5 שנים המונפק על-ידי RBC (דירוג אשראי AA מינוס) ונקוב בדולר קנדי.

נכס הבסיס של המוצר הוא סל של 10 מניות קנדיות מסקטור הפיננסים, במשקל שווה לכל מניה (Bank of Montreal, Bank of Nova Scotia, Canadian Imperial Bank of Commerce, Great-West Lifeco, Manulife Financial, National Bank of Canada, Power Corp of Canada, Royal Bank of Canada, Sun Life Financial, Toronto-Dominion Bank).

המוצר מספק הגנה מותנית על סכום ההשקעה הראשוני באופן הבא: כל עוד הסל לא ירד ביותר מ-20% מרמתו ההתחלתית, סכום ההשקעה הראשוני מוגן. לאחר מכן המשקיע חשוף לכל היותר לירידה של 20% נוספים בסל. כלומר אם הסל ירד ב-30%, המשקיע מפסיד 10%. אם הסל ירד ב-40% או יותר, המשקיע מפסיד 20%. ההפסד המקסימלי הוא כאמור 20%. האפסייד הוא חשיפה מוגברת של 1.28% על כל 1% עלייה של סל המניות, עד לחסם עליון של 64% (חסם עליון של 50% עלייה של הסל, מוכפל ב-1.28).

תשואת הדיבידנד: 4.2% לשנה

כפי שתיארנו בעבר, אג"ח להמרה הפוכה היא מכשיר פיננסי, המשלב איגרת חוב של בנק, כתיבת (מכירה) אופציית Put על נכס בסיס, ופרמיה המשולמת כקופון. ככל שתנודתיות נכס הבסיס גבוהה יותר, ההכנסה המתקבלת מכתיבת אופציית ה-Put גבוהה יותר. הסיכון הוא כמובן, שנכס הבסיס ירד בשיעור חד והאופציה "תיכנס לכסף", כלומר כותב האופציה ייאלץ לקנות את נכס הבסיס לפי מחיר גבוה יותר ממחירו בשוק.

באג"ח להמרה הפוכה האופציה מספקת בדרך-כלל חשיפה של 1:1 לנכס הבסיס מתחת לחסם מסוים. במקרה של המוצר האמור, החסם הזה הוא 80% (כלומר ירידה של 20%). בשונה מהמבנה הנפוץ יותר, כאן המשקיע במוצר למעשה כותב/מוכר Put Spread, בכדי להגביל את ההפסד ל-20% לכל היותר. פוטנציאל התשואה מתקבל על-ידי קנייה של Call Spread: חשיפה, ממונפת/מוגברת במקרה זה, לעליית נכס הבסיס עד לחסם עליון.

מכירת ה-Put Spread תורמת למימון קניית Call Spread, אך אינה אמצעי המימון העיקרי. גם מרווח האשראי של RBC אינו אמצעי המימון העיקרי. RBC נחשב לאחד הבנקים הבטוחים בעולם, ולכן הפיצוי על הסיכון שבחשיפה אליו הוא נמוך. הנפקה של אותו מוצר על-ידי בנק פחות בטוח, הייתה משפרת את אחד הפרמטרים הבאים: הגנה עמוקה יותר בפני ירידות, אפסייד גבוה יותר או משך חיים קצר יותר.

אז אם זה לא מכירת Put ולא החשיפה ל-RBC, מה נשאר? תשואת הדיבידנד. תשואת הדיבידנד הנוכחית של סל המניות המרכיב את המוצר, היא כ-4.2% לשנה. וזה לא מעט.

בשורה התחתונה: פרופיל סיכוי/סיכון מעניין, עם פתרון טוב לחשיפה מנייתית עבור משקיעים שמרניים יחסית.

רעיון למוצר של RBC

חיי המוצר: 5 שנים

מטבע: דולר קנדי

נכס בסיס: סל של 10 מניות קנדיות מסקטור הפיננסים במשקל שווה לכל מניה

ההפסד המקסימלי: כל עוד הסל לא ירד ביותר מ-20%, סכום ההשקעה הראשונית מוגן

האפסייד: חשיפה מוגברת של 1.28% על כל 1% עלייה בסל המניות עד לחסם עליון של 64%

הכותב משמש כאנליסט של מוצרים פיננסיים עבור קבוצת פיוניר אינטרנשיונל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי