נעילה מעורבת באירופה; מדד אמון הצרכנים בצרפת הפתיע

הסנטימנט החיובי שיצר אתמול נגיד ה'פד', ברננקי, התפוגג מעט היום ■ קנצלרית גרמניה הודיעה שהמדינה מתכוונת לאפשר לשתי קרנות החילוץ האירופיות לפעול במקביל

המסחר בבורסת אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות לאחר העליות שנרשמו אתמול עקב נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ובו רמז על אפשרות להשקת תוכנית נוספת של הקלה כמותית. בנוסף ההודעה של גרמניה אתמול על כך שהיא שוקלת להגדיל את קרן הסיוע הזמני של האיחוד האירופי (ה-EFSF) קרוב ל-900 מיליארד אירו, עודדה את המשקיעים, וגם מדד אמון הצרכנים בצרפת עלה מעל הציפיות.

כאמור מה שהקפיץ את השווקים באירופה ביומיים האחרונה נמצא דווקא בארצות הברית. כשיושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי הודיע אתמול (ב') במהלך נאום שנשא בכנס של איגוד הקבלנים הלאומי האמריקני על המשך התוכנית לתמרץ את הכלכלה האמריקנית במטרה לעזור לה בתהליך ההתאוששות שלה. במהלך דבריו ברננקי אפילו רמז על האפשרות להשקת סבב שלישי בתוכנית להקלה כמותית (QE3).

"מדובר בסימן חיובי מצדו של ברננקי שייתן דחיפה משמעותית עבור שוק המניות. סבב נוסף של הקלה כמותית יעזור לשוק הנדל"ן האמריקני", אמר גיא פוסטר, מנהל תיקי השקעות בחברת Brewin Dolphin.

ברננקי צפוי לתת עדות היום בפני הקונגרס האמריקני לגבי מצבה הכלכלי של היבשת האירופית. "למילים שיוצאות מפיו יש השפעה גדולה על השווקים, כפי שראינו אתמול", אומר קמרון פיקוק, אנליסט שווקים בחברת IG Market. "הערב אנחנו צפויים לעוד דיבורים כאלה, בנוסף מספר נתונים בתחום הנדל"לן בארצות הברית יפורסמו היום, ואנחנו מקווים שהשילוב בין שניהם יובילו להמשך העליות בשווקים".

גם הבנק המרכזי האירופי לא נח על זרי הדפנה כשמאז חודש דצמבר הזרים למערכת הבנקאות האירופית קרוב לטריליון אירו באמצעות שני סיבובים של תוכנית ההלוואות לטווח ארוך. אבל נגיד הבנק המרכזי מריו דרגי הזהיר אתמול בנאום שנשא בברלין, שעל המדינות באירופה להמשיך ולנקוט בצעדים נחרצים לטיפול במשבר.

"אין מוסד אחד שיכול לקחת על עצמו את כל העול של המשבר באירופה ושיכול להתמודד עם כל הקשיים הפיסקאלים הכלכליים והמוניטארים", אמר דרגי אתמול. "העליות שאנחנו רואים בתקופה האחרונה לא צריכים לגרום לנו להפסיק את המאמצים שלנו אלא להפך. זה צריך לעודד אותנו להמשיך לפעול על מנת לטפל במשבר".

שרי האוצר של גוש האירו ייפגשו ביום שישי הקרוב בקופנהגן בירת דנמרק על מנת להמשך בדיונים לגבי פתרונות אפשריים למשבר החוב באירופה זאת על רקע הודעת קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מאתמול שגרמניה קרוב לוודאי תסכים לכך ששתי קרנות החילוץ, הזמנית והקבועה, ימשיכו לפעול במקביל.

בזירת המאקרו, היום פורסם מדד אמון הצרכנים בצרפת לחודש פברואר והוא רשם עליה גדולה יותר מהתחזיות כשרשם נתון של 87 נקודות לאחר שהתחזיות דיברו על כך שהוא יישאר ללא שינוי מרמתו שרשם בחודש ינואר - 82 נקודות.

גם אסיה מעודדת מהנאום של ברננקי

המסחר בבורסות אסיה ננעל הבוקר בעליות שערים, לאחר שבוול סטריט הסתיים אתמול המסחר במגמה חיובית. בנוסף, נתוני מאקרו חיוביים בדרום קוריאה משפרים את האווירה בבורסת סיאול. במסחר בחוזים על מדדי ניו-יורק נרשמת יציבות.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בעליות, בין השאר בשל נאומו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, בו הוא רמז על כוונתו להשיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) כדי להאיץ את צמיחת הכלכלה ואת שוק התעסוקה. כמו כן, הגיעו דיווחים מעודדים לפיהם גרמניה מתכוונת להגדיל את מנגנוני החילוץ להיקף של 940 מיליארד אירו וכן בשל זינוק במדד אמון העסקים שלה שהיכה את התחזיות והוכיח שוב כי גרמניה היא הכלכלה המובילה ביבשת.

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי סיפק אתמול רמז עבה לתוכנית תמרוץ שלישית שהשווקים כה מצפים לה - ומקפיץ את השווקים. בנאום שנשא באיגוד הקבלנים הלאומי בארה"ב אמר ברננקי כי הוא מעודד מהירידה בשיעור האבטלה, אולם לדבריו יש צורך בהמשך מדיניות מרחיבה כדי לתמוך בצמיחה ובהורדת האבטלה. הירידה באבטלה, לפי ברננקי, עשויה לשקף "תפנית במגמה השלילית בשוק העבודה שהחלה ב-2008. על מנת שתפנית זו תושלם, יש צורך בהרחבה מהירה של הייצור והגברת הביקושים מצד הצרכנים והעסקים, תהליך שהמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה יכול לתמוך בו".

"ההצהרות של ברננקי אתמול על המשך התמיכה בהתרחבות הכלכלית והזרמת נזילות לשווקים מעודדות מאוד את המשקיעים ומשכיחות מהם את הצרות של אירופה", אמר לבלומברג טומומי יאמאשיטה, מנהל השקעות בטוקיו.

אתמול הסתיים יום המסחר באסיה בעליות קלות. זאת על רקע דיווח מעודד מאירופה באשר להגדלת מנגנוני החילוץ ביבשת. מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, עלה ב-0.1%.