המסחר בבורסות אירופה נחתם בירידות של יותר מ-1%

ממשלת ספרד תנסה להעביר מחר את תקציב המדינה לשנת 2012 ■ ועדי העובדים במדינה פתחו בשביתה כללית במחאה על התקציב החדש ■ בדנמרק, ייפגשו מחר שרי האוצר של גוש האירו

המסחר באירופה ננעל היום (ה') בירידות שערים, זאת לאחר הנעילה השלילית בבורסות אסיה הבוקר ווול סטריט אתמול. המשקיעים עקבו במהלך סוף השבוע הקרוב אחרי ספרד שאמורה להעביר מחר את התקציב של שנת 2012 על רקע שביתה כללית שהחלה הבוקר במשק הספרדי במחאה על התקציב החדש. בתחום המאקרו, נתוני המאקרו שפורסמו היום הן באירופה והן בארה"ב החריפו את הירידות והובילו את המדדים המרכזיים לירידות של מעל 1%.

נתחיל עם ספרד שאמורה לרכז את מירב תשומת הלב בימים הקרובים כשהממשלה שם תנסה להעביר מחר את תקציב המדינה לשנת 2012. על פי הדיווחים התקציב יכלול קיצוצים בהיקף של 20 מיליארד אירו, ואינו כולל העלאת מס ההכנסה או המע"מ במדינה.

למרות זאת, נראה כי התהליך לא יעבור בצורה חלקה, שכן ממשלתו של מריאנו ראחוי מתקשה למשוך תמיכה מספיק רחבה להתקציב החדש. הקואליציה בספרד ספגה הפסד צורם במהלך בחירות חשובות שהתקיימו בספרד ביום שני האחרון, מה שמצביע על חוסר שביעות רצון מהביצועים של הממשלה החדשה.

ועדי העובדים בספרד פתחו היום בשביתה נרחבת במחאה על הגזרות שעולות מהתקציב החדש. ועדי העובדים יצאו בהפגנות גדולות במספר ערים ברחבי ספרד כשהעצרת המרכזית תתקיים במדריד בשעה 18:30. כחלק מהשביתה, תנועת הרכבות תהיה מושבתת בכל רחבי המדינה כמו גם תנועת המטרו והאוטובסים. חברת איבריה אירליינס הודיעה על ביטול קרוב ל-400 טיסות.

קופנהגן, בירת דנמרק, תמשוך תשומת לב מחר מכיוון שהיא תארח את פסגת שרי האוצר של גוש האירו. במהלך הפסגה צפויים שרי האוצר לאשר מהלך שבו ניתן יהיה להפעיל את קרן החילוץ הקבועה (ESM) ביחד עם קרן החילוץ הזמנית (EFSF) על מנת להגיע לסכום כולל של קרוב ל-940 מיליארד דולר, שישמשו כחומת אש בפני התפשטות משבר החוב ברחבי אירופה.

המהלך התאפשר לאחר שגרמניה, שהתנגדה למהלך שכזה, ריככה את עמדתה בעניין הזה והודיעה שהיא מוכנה לתמוך במהלך שכזה. גרמניה התנגדה בעבר להגדלת חומת האש הזו בטענה שהחומה הקיימת מספיקה, היא טענה שצריך לנצל את כל הסכום שנותר בקרן החילוץ הזמנית ורק לאחר מכן להתחיל להשתמש בכספים של קרן החילוץ הקבועה שהיקפה עומד על כ-500 מיליארד אירו.

ממשלת איטליה הצליחה לגייס היום כ-8 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח לטווחים בינוניים וארוכים. החדשות המרכזיות בהנפקה הנוכחית הינה הירידה בתשואות על אגרות החוב ל-10 שנים שירדו לרמה של 5.24%, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2011.

בזירת המאקרו, הסנטמנט העסקי של גוש האירו ירד לחודש מארס ירד באופן מפתיע לרמה של (0.30-) נקודות לעומת צפי לעלייה קלה לרמה של (0.16-) נקודות מהרמה שנרשמה בחודש פברואר (0.18-) נקודות. גם מדד אמון הצרכנים לחודש מארס התפרסם היום, והוא רשם ירידה קלה לרמה של (0.19-) נקודות כשהצפי היה שישאר ללא שינוי לעומת החודש שקדם לו על רמה של (19-) נקודות.

בהמשך התפרסם גם מדד האמון הכלכלי של גוש האירו, גם הוא לחודש מארס, והוא נותר ללא שינוי לעומת צפי לעלייה מתונה מרמה של 94.4 נקודות בחודש פברואר לרמה של 94.5 נקודות. מדד אמון התעשייה, רשם ירידה חדה לרמה של (7.2-) נקודות, לעומת התחזיות שצפו שהמדד ישאר ללא שינוי החודש על רמה של (5.8-) נקודות, בעוד מדד אמון מגזר נותני השירותים רשם עלייה חדה מהצפוי לרמה של (0.3-) נקודות לעומת צפי לעליה קלה מרמה של (0.9-) נקודות לרמה של (0.8-) נקודות.

אסיה ממשיכה במגמת הירידה

המדדים המובילים באסיה ננעלו הבוקר (ה') במגמה שלילית בצל ירידות השערים שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט. נפילת מחירי הנפט והמתכות אמש בניו יורק מכבידה על מניות הסחורות במזרח.

הזהב, הנפט והנחושת בלטו אמש לשלילה בניו יורק ברקע הצתה מחודשת של החששות מהיכולת של הכלכלות בעולם לתחזק את ההתאוששות הפיננסית. חולשה זו מקרינה למניות הסקטור - נציין את מפיקת הזהב והנחושת האוסטרלית PanAust שיורדת ב-3.5%, Pacific Metals וענקית הכרייה BHP ביליטון .

ענקית הנפט Cnooc נלחצת מטה ברקע הירידה במחירי הנפט, כמו גם תחזית הפקה שמרנית ל-2012, זאת למרות שרווחיה ב-2011 זינקו ב-29% ל-11.2 מיליארד דולר.

חברת הספנות הסינית Container Lines רושמת ירידות שערים לאחר שעברה ב-2011 להפסד שנתי של 428 מיליון דולר ברקע העלייה במחירי הדלקים.

בפייפר ג'פרי נותנים עצה הבוקר למשקיעים: "אם אתה משקיע קצר-טווח, אולי כדאי שתנעל רווחים בשלב זה". נזכיר כי מדד ההנג-סנג בהונג-קונג זינק מעל 11% מתחילת השנה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]