הסנקציות עובדות: ירידה של 14% ביצוא נפט מאיראן

בחודש מארס חלה ירידה של קרוב ל-300 אלף חביות בתפוקת הנפט היומית באיראן ■ מומחים מעריכים שהירדה תימשך בחודשים הקרובים

הסנקציות מתחילות לתת את אותותיהם: מומחה שוויצרי בתחום הנפט מחברת Petro-Logistics SA מעריך, שהיקף ייצוא הנפט מאיראן יירד החודש בכ-14%. על פי ההערכות, היקף תפוקת הנפט באיראן ירדה החודש בקרוב ל-300 אלף חביות ביום ל-1.9 מיליון חביות, וזאת כ-4 חודשים לפני כניסתו לתוקף של האמברגו האירופי על הנפט האיראני.

הירידה בהיקף תפוקת הנפט צפויה להמשיך לרדת לאחר שנשיא ארצות הברית ברק אובמה יודיע מחר על כך שהשווקים בעולם יוכלו להתמודד עם הירידה בהיקף הייצוא של הנפט האיראני. לאחרונה דווח, שסעודיה הגבירה את היקף תפוקת הנפט שלה במטרה לכסות במעט את המחסור שנגרם מהירידה בייצוא הנפט האיראני.

טבעת הסנקציות סביב איראן צפויה להתהדק בחודשים הקרובים כשמנהיגים בארצות הברית ואירופה טוענים שיוטלו עוד סנקציות בעתיד הקרוב על המדינה במטרה למנוע ממנה את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה. היעד על פי אותם גורמים, הוא להקטין את ייצוא הנפט מאיראן לכדי חצי מהכמות שמופקת היום.

למרות זאת, יש מי שטוען שאיראן תוכל לשרוד את הסנקציות הללו מכיוון שהם מעריכים שסעודיה ומדינות המפרץ לא יוכלו לכסות על כל המחסור שיגרם לשווקים כתוצאה מהירידה בהיקף תפוקת הנפט באיראן, מה שיגרום לעלייה במחיר הנפט וזה יעזור לאיראן לצמצם מאוד את ההפסדים שלה מהסנקציות, בעוד מדינות המערב, שממילא מתמודדות עם משברים כלכליים, לא יצליחו לעמוד במחירי הנפט המאמירים.

בסוף יוני, בנוסף לכניסתו לתוקף של האמברגו האירופי על הנפט האיראני, ייכנסו לתוקפן סנקציות חדשות של ארצות הברית על הבנק המרכזי של איראן שאחראי על סליקת הכספים מייצוא הנפט האיראני.

בשבועות האחרונים, התחילו מדינות כמו ארצות הברית, בריטניה וצרפת לשקול אפשרות לשחרר חלק מעתודות הנפט שלהם במטרה להלחם בעלייה המתמדת במחיר חבית הנפט כתוצאה מהסנקציות על איראן. צרפת הודיעה אתמול, שהיא ממתינה לאישור סופי למהלך שכזה מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה.