חודש לבעלי עצבים חזקים

תכניסו לראש: למרות האווירה האופטימית, המשבר הפיננסי רחוק מלהסתיים

בורסות ארה"ב השיגו ברבעון הראשון של שנת 2012 את הביצועים הטובים ביותר מאז שנת 1998 והוכיחו שוב כי בעיתות של חשש ממשבר עולמי עדיף השוק האמריקאי על האחרים. כל מי שהעביר את כספו מהבורסה הישראלית לארה"ב עשה מהלך נכון.

כל מי שהעדיף את ארה"ב על אירופה גם כן עשה נכון כשבוחנים תוצאות במונחי סיכון מול סיכוי. למרות העליות האחרונות בשווקי אירופה,המצב שם שברירי ועדין והכול יכול להתהפך שם בין רגע.

די אם הבחירות ביוון יעלו לשלטון את האופוזיציה שתבטל את החלטות הממשלה הקודמת והזעזוע הבא מובטח. זעם הציבור שהולך וגובר ברחבי היבשת מסכן את יציבות הגוש.קל מאד לראות את הפער ההולך ומתרחב בין ראשי הממשל והמגזרים הפיננסיים לבין הציבור שמרגיש הנפגע העיקרי מההחלטות שבאות להגן על המגזר על חשבון הציבור כמובן.

ראשי האיחוד האירופי מקבלים בברכה את החלטת ממשלת ספרד לקיצוץ משמעותי והעלאות מיסים והציבור הספרדי, כמו מקביליו ביוון ובפורטוגל מגיב בזעם רב ולא מוכן להשלים עם רוע הגזירה.

מצד אחד ציבור זועם במדינות הפריפריה החלשות, המתנגד לצמצומים ולהעלאות מיסים ומצד שני ציבור זועם בגרמניה שחש יותר ויותר את משקל המדינות הבעייתיות על כתפיו הרחבות. גרמניה ממשיכה לעבוד במלוא הקיטור ונתוני האבטלה שם שונים לגמרי מהממוצע בגוש האירו.

אם לא די בכך אירו חזק ונפט יקר מקטינים יותר ויותר את הסיכוי של הגוש לצאת ממעגל הקסמים של מיתון והעדר צמיחה. את הבלנקפיינים למיניהם (בנקי ההשקעות וקרנות גידור) זה לא ממש מעניין ומעגל החסות העוטף אותם, מבית מדרשן של ניו יורק ולונדון, מעניק להם את הביטחון והכוח לעשות ככל העולה על רוחם.

בישראל דבר לא השתנה.מחאת הקיץ שהולכת וצוברת תאוצה. הזרים שממשיכים להדיר את רגליהם מהבורסה ועננת אי הודאות בנושא האיראני מונעים למעשה כל סיכוי להדביק פערי תשואות עם העולם.לא הייתי ממהר לאמץ את התיזה שהבורסה הישראלית עומדת בקרוב להדביק את הפער שנוצר בשנה האחרונה בינה לבין בורסות העולם.

במקרה הטוב תיגרר הבורסה אחריהן. במקרה הפחות טוב ראינו מה קרה ביום חמישי האחרון. מי שרוצה להמשיך להתעלם מהמציאות, להקשיב לנתניהו ושטייניץ ולהאמין שמעולם לא היה כאן טוב יותר מוזמן.

אז מה לעשות עכשיו ? חודש אפריל ידוע בארה"ב כחודש האכזרי לבורסה אולם למי שאוהב להשתעבד לסטטיסטיקה אזכיר כי בשנתיים האחרונות היה אפריל חודש לא רע בכלל בלשון המעטה.

רמיזותיו הבוטות של ברננקי וחודש יחסית דל באירועים,לפחות אלו הצפויים, מאפשרים לי להמשיך להפגין אופטימיות זהירה בכל מה שקשור לשוק האמריקאי.בנתוני שוק העבודה והדיור לא יהיו דרמות מיוחדות והדבר היחיד שיוכל להעיב על מצב הרוח החיובי בארה"ב יהיו חדשות רעות מאירופה.

אולם למרות האווירה האופטימית לה אני שותף לקראת חג הפסח, אני ממשיך להזהיר מפני אופוריה עיוורת. המשבר הפיננסי רחוק מלהסתיים. תכניסו את זה טוב טוב לראש. בטווח הקצר ארה"ב פשוט פחות חולה מכל היתר.אם הבנתם את זה, לא תופתעו בהמשך.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.