זריקת בוטוקס למדד ת"א 100

מאז הנפקת עזריאלי לפני שנתיים לא התרעננה רשימת מניות הבלו צ'יפ שלנו

מזה תקופה ארוכה גורמי מפתח בשוק המניות המקומי שוברים את הראש בשאלה כיצד ניתן לשפר את אטרקטיביות השוק, וכפועל יוצא לגרום לגידול במחזורי המסחר בו. לאתגר לא מבוטל זה קיים פתרון מרכזי, המצוי כמו במקרים רבים "מתחת לפנס".

רשימת המניות הנכללות במדד ת"א 100 זקוקה ל"זריקת בוטוקס" בדמות חברות חדשות, אשר תביא להתחדשות תמהיל החברות. ואולם, כבר תקופה ארוכה לא זכתה הבורסה בת"א לזרם הנפקות של חברות בעלות שווי שוק גדול במונחים מקומיים ותזרים מזומנים ניכר.

אם מניחים בצד לשם הדיון את סקטור הגז והנפט, שאחראי למספר הנפקות של מניות בשנה האחרונה, ומתמקדים באיתור חברות בלו-צ'יפ מקומיות, הרי שמאז הנפקתה של קבוצת עזריאלי לפני כשנתיים לא זכתה רשימת מניות הבלו צ'יפ המקומית לרענון שורות כלשהו.

צו שמונה

איתור חברות ישראליות איכותיות, ותמרוץ בעלי המניות המרכזיים בהן לרשמן למסחר, יכולים להזרים "דם טרי" בעורקיו המסתיידים של שוק המניות הישראלי. אך מהיכן יגיע היצע החברות החדשות המדובר, זה שיעניק לשוק את אותה מתיחת פנים הנדרשת?

מלאי החברות הרלוונטי קיים ומורכב משלושה מאגרים מרכזיים: הראשון הינו מאגר החברות הישראליות המובילות הרשומות למסחר בבורסות חו"ל, ביניהן ניתן למנות חברות ענק במונחים מקומיים כמו צ'ק פוינט, אמדוקס, אבן קיסר, סודהסטרים, פלייטק ונוספות.

חברות אלו צריכות לקבל "צו-8" מצפוני הקורא להן שלא להחביא את הדרכון הישראלי, ולבצע רישום כפול באחד העם. מה שנכון עבור חברות גלובליות כגון טבע, נייס ופריגו, הרשומות למסחר גם בוול סטריט וגם בת"א, יכול וצריך להתאים גם לחברות שורה ראשונה ישראליות נוספות, וזאת ללא פגיעה ניכרת בנופך הגלובלי שהן חפצות לשוות לפעילותן.

המאגר השני אליו צריכים קברניטי הבורסה לכוון, הוא של חברות פרטיות גדולות שמסיבות שונות טרם הבשילו תוכניותיהן להנפקת מניות בבורסה המקומית. ברשימה זו ניתן לכלול את חברות כרטיסי האשראי, בית ההשקעות פסגות, נטפים ועוד.

גם הממשלתיות מתאימות

המאגר הפוטנציאלי השלישי הוא חברות ממשלתיות אטרקטיביות שיופרטו באמצעות הנפקת מניות לציבור הרחב. נכון שהמילה 'הפרטה' נחשבת בעת הנוכחית כמילת גנאי אשר כל פירושה פגיעה בעובדים, אולם לא כך הדבר. ניתן ונכון לבצע תהליך מואץ של "הכנה להנפקה" של חברות ממשלתיות מובילות מקומיות. הנפקתן תחזק את מבנה ההון של חברות אלו, תתרום לשוק המניות המקומי, תעשיר את אוצר המדינה ואף תטיב עם העובדים, שייהנו מאמצעי תגמול נוסף בדמות אופציות.

די להזכיר בין רשימת החברות המועמדות להנפקה את רפא"ל, נתיבי גז, חברת החשמל והנמלים, על מנת להבין את פוטנציאל ההשבחה של רשימת המניות המובילות בבורסה המקומית.

במידה שקברניטי הבורסה ישכילו למשוך בתוך השנתיים הקרובות 5-10 חברות שורה-ראשונה מתוך שלושת מאגרי החברות שמנינו, ולרשום את מניותיהם למסחר, יוכל מדד ת"א 100 ליהנות מדינמיקה חיובית שתשפיע על כלל ביצועי הבורסה המקומית, ותתרום להוצאתה של עגלת שוק המניות המקומי מן הבוץ התובעני בו היא שקועה.

יצירת דינמיקה שכזאת תוכל לסייע בעצירת נהירת המוסדיים להשקעה בבורסות זרות, וכן במשיכת זרים לשוק המקומי.

הכותב הוא אסטרטג השקעות ראשי באיילון בתי השקעות