כלכלת זהבה ושלושת הדובים

ב-1992 השתמשו במעשייה זו לתיאור כלכלת ארה"ב, בימים אלה זה מתגשם

בראש הרשימה עומדים כלי הנשק להשמדה המונית שהסתתרו (ומסתתרים עדיין) מאחורי ראשי תיבות קליטים כגון CDS (חוזי ביטוח כנגד חדלות פרעון), ABS (אג"ח מגובה נכסים), MBS (אג"ח מגובה משכנתאות) ועוד רבים.

הם שיחקו תפקיד ראשי ביצירת המשבר ב-2008, ואפקט גלי ההדף של אותו המשבר ממשיכים להכות עד היום.

הקריאטיביות מגיעה לשיאה אינה בבתי ההשקעות בארה"ב, אלא בחברות הברוקארז' האמריקאיות. מבית היוצר שלהם קיבלנו את ה-Decoupling - הרעיון שמדינות כגון סין וברזיל ימשכו את העולם לצמיחה גם אם ארה"ב תיכנס למיתון.

עוד לפני ה-Decoupling המציא בית ההשקעות של האחים סולומון בשנת 1992 את המונח Goldilocks economy .Goldilocks זו זהבה. אותה זהבה מסיפור הילדים שבו הולכת ילדה ליער ונכנסת לבית זר שבו שלוש קערות ובהן דייסה. הדייסה הראשונה חמה מדי, השניה קרה מדי והשלישית מתאימה לה בדיוק.

מה הקשר בין סיפור הילדים לכלכלת ארה"ב? בשנת 1992 השתמשו בה כדימוי לתיאור כלכלה שאינה חמה מדי ואינה קרה מדי, אלא כזו שמתאימה בדיוק.

על מנת להבין מדוע התיאור הזה רלוונטי לחודש הקרוב יותר מתמיד, ננסה להבין למה טבעו את המונח הזה מלכתחילה. הבעיה בכלכלה "חמה" מדי היא שצמיחה מהירה עלולה לייצר אינפלציה גבוהה, ואז תידרש התערבות מוניטרית מצמצמת. הן ההתערבות המצמצמת, והן האינפלציה פוגעים במשקיעי האג"ח ואולי אפילו במשקיעי המניות. כך שהתרחיש "החם" אינו טוב למשקיעים.

גם כלכלה שצומחת "לאט מדי", אינה תומכת בהשקעות למרות המדיניות המוניטרית המרחיבה. בדרך כלל מדובר על עליה בשיעור האבטלה, ירידה במכירות וברווחים ועליה במרווחי האג"ח. כך שגם התרחיש ה"קר" אינו מתאים למשקיעים הפנדומנטליסטיים ובעיקר למשקיעי המניות. מה שמתאים למשקיעים הוא כלכלה שלא דורשת התערבות מוניטרית, צומחת, בריבית נמוכה, ובאינפלציה מתונה. לא חם מדי ולא קר מדי - Sweet Spot

בדרך כלל המשקיעים מחבקים בשמחה תרחיש שכזה, אך הפעם ייתכן ומדובר בעצם בקללה במסווה.

להזכירם, בספטמבר 2011 לאור חששות הולכים וגדלים להתפתחות משבר החוב האירופאי יחד עם מיתון בכלכלת ארה"ב, הכריז הפד על תוכנית ה- Operation Twist. התערבות מוניטרית בשווי 400 מיליארד דולר שמטרתה להוריד את התשואות הארוכות בעקום של ממשלת ארה"ב. לקראת ההכרזה על התוכנית ירדו התשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב אל עבר 2% תשואה לפדיון, ונשארו ברמות אלו מאז.

יש כלכלנים שרואים בתוכנית הזו, כמו גם בתוכניות ההקלה השונות שקדמו לה הצלחה (כלשהי) במשיכת הכלכלה האמריקאית ממיתון. אך הבעיה היא שבחודש יוני, מסתיימת התוכנית הנוכחית.

כל שלושת התוכניות הגיעו כתגובה למצב קשה בשוקי המניות ולחששות לגבי הכלכלה. ה- QE הראשון הגיע בסמוך לשיא המשבר ב-2009.

ה-QE השני הגיע ב-2010 לאחר חשש לכלכלת ארה"ב ולמשבר החוב האירופאי שלווה בירידות חדות בחודש מאי. ותוכנית ה- Operation Twist הגיעה גם היא לאחר תקופת של ירידות חדות בשווקים. יש לציין שכל תקופה כזו היית אמנם רעה למחזיקי המניות אך הייתה תקופת השקעה מצוייינת למשקיעי האג"ח.

ברננקי הוכיח שהוא מגיב ולא חוזה, וכך כל התוכניות הגיעו בעקבות כלכלה "קרה" מדי. האם מצב שכזה יכול להתרחש ב Goldilocks Economy? כנראה שלא.

התוכנית הנוכחית של הפד מסתיימת בעוד כחודש. בדרך כלל מצפים המשקיעים לתוכנית נוספת שתמשיך את ההתערבות האינסופית של הבנקים המרכזיים שהחלה ב- 2008. האם העובדה שכלכלה ארה"ב לא "קרה מדי", תביא דווקא להתקררות של הכלכלה ולחזרתם של הדובים?

אנו מעריכים שלקראת חודש מאי, ובדומה לתקופות הקודמות בהן הסתיימה תוכנית קודמת של הפד, גם הפעם ישנה הסתברות גבוהה לירידות בשוקי המניות, ושמי יקבל את קדמת הבמה יהיו הדובים, ולא זהבה.

חיים נתן הינו כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.