רק מיתון עולמי חריף יוזיל פה נדל"ן

כל הנתונים משרתים את מטרת הממשלה הרשמית, אבל מחירי הדירות לא יורדים

הבלבול המתמשך בעניין מחירי הדיור משרת את מי שאינם חפצים בירידות מחירים בשוק הנדל"ן. אם אמנם הגורמים הממשלתיים חפצים בירידת המחירים, לעת עתה הם משחקים לידיהם של מי שרוצים את ההפך.

כל הנתונים משרתים את מטרות הממשלה הרשמיות: המצב הכלכלי העולמי, הירידה בצמיחה בישראל, ירידה דרמטית בהשקעות הזרים, המחאה החברתית וצעדי הריסון שנקט בנק ישראל, היו אמורים להביא לשינוי, אולם ככל שזה נראה כעת, הדבר היחיד שהושג הוא עצירה של גל העליות, ולא ירידה משמעותית.

אחד האינדיקאטורים החשובים ביותר להערכת מחירי הדיור בעתיד הוא מלאי הדירות שנותרו למכירה, שאותו מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מאז השפל הגדול בספטמבר 2009 שבו נותרו בסך הכול פחות מ-14,000 דירות למכירה,יש עליה מתמדת בנתונים: בסוף 2011 המלאי היה יותר מ20,000 והתייצב סביב 21,000 דירות.

לפי הגדרת הלמ"ס, כיום עולה ההיצע על הביקוש, וזה מצב קלאסי לירידת מחירים, במיוחד כשלוקחים בחשבון את הגורמים האחרים שמניתי.

מדוע זה לא קורה? שום תכנית להורדת מחירי הדיור, טובה ככל שתהיה, לא תצליח אם לא תכלול שני אלמנטים מרכזיים. האחד: רפורמה אמיתית במינהל מקרקעי ישראל, האחראי בלעדית על מחירי הקרקעות וזמינותם והשני -הפעלת סנקציות כואבות כנגד רוכשי קרקעות שאינם מממשים את זכות הבנייה, ולמעשה אוגרים קרקעות מבלי עליהן ובכך גורים למחסור בהיצע.

במינהל הכול תקוע. המכרזים מתנהלים לאיטם ובחלק מהם עלות הקרקע גבוהה אף יותר מעלות קרקע זהה במכרזים פרטיים. אין שום סיכוי להתיר את סבך הקרקעות הזמינות ללא שיתוף פעולה מלא של המינהל והאחרון ממש לא שש לכך.

לגבי הסנקציות מתפתח כאן משהו שצריך להדאיג את ראש הממשלה ואנשיו. בהעדר סנקציה, רוכשים הקבלנים את הקרקעות ומפעילים את החוק הראשון בבית ספר לכלכלה-הקטן את ההיצע והמחירים ישובו לעלות.

יש לנו זמן,הם אומרים.יש אי ודאות,הקשיחו לנו את מתן האשראי, יש מחסור בידיים עובדות ועוד מלוא החופן תירוצים שמטרתם אחת- ליצור מחסור. במקביל הם מפעילים מכבש לחצים על חברי הכנסת וכמובן שכל האסטרטגיה מלווה במערך יח"צנות משומן היטב שעסוק כל העת בשטיפת מוח, בעיקר של אלו היושבים על הגדר וממתינים לירידת מחירים.

כל עוד לא מטפלים בשני גורמים אלו, רק מיתון עולמי חריף יביא לירידת מחירים אמיתית. לא לזה אנו צריכים להתפלל.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד