בורסות אירופה סגרו בירידות חדות בעקבות נתוני המאקרו

המשקיעים באירופה הגיבו לראשונה להודעת קרן המטבע על הגדלת משאביה ■ ממשלת הולנד נפלה

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ב') בירידות שערים חדות, זאת ברקע לחדשות המדאיגות מסין, שם התפרסם היום מדד מנהלי הרכש של HSBC שהצביע על עלייה מתונה יחסית לרמה של 49.1 נקודות, המשקפת עדיין ירידה בהיקף הפעילות התעשייתית. המשקיעים הגיבו היום לראשונה לתוצאות המפגש החצי שנתי של קרן המטבע העולמית ומדינות ה-G-20 בסוף השבוע בוושינגטון, לפיהם קרן המטבע הצליחה לגייס יותר מ-420 מיליארד דולר לטובת מנגנוני החילוץ של אירופה.

כאמור, המשקיעים באירופה הגיבו היום לנתון השלילי שפורסם בסין והעיד על שקצב הפעילות הכלכלית שלה האט את הקצב. מדד מנהלי הרכש של HSBC לחודש אפריל, עלה ל-49.1 נקודות לעומת אומדן של 48.3 נקודות בחודש מארס - עלייה שעדיין מייצגת ירידה בהיקף הפעילות התעשייתית, עקב נתון שהינו מתחת לרף ה-50 נקודות.

"המדד מעיד על האטה בקצב ההתכווצות בחודש מארס, שנובע מההאטה בירידה בקצב הייצור וההזמנות החדשות", נמסר בהודעה מ-Markit Economic Resreach, אשר מפרסם את הנתון.

"אנו ניצבים בפני מיתון עם תחתית כפולה"

מעבר לסין, משבר החוב האירופי הוכיח היום כי הוא אינו עומד להסתיים בקרוב, זאת לאחר שפורסם מדד מנהלי הרכש (PMI) של גוש האירו וירד לרמה של 46 נקודות - הנתון הנמוך ביותר מזה כ-34 חודשים. גם מדד מנהלי הרכש של גרמניה, הכלכלה החזקה היבשת, צנח בחדות היום לרמה של 46.3 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2009.

"מדד מנהלי הרכש הצביע על כך שבחודש אפריל חלה האטה נוספת בפעילות העסקית של גוש האירו ובכך למעשה גובר החשש מהאפשרות שאנו ניצבים בפני מיתון עם תחתית כפולה", אומר כריס וויליאמסון, כלכלן ראשי בחברת מארקיט.

בנוסף, המשקיעים הגיבו היום לראשונה להודעתה של קרן המטבע העולמית מסוף השבוע, לפיה היא הצליחה לגייס כ-430 מיליארד דולר לטובת קרנות החילוץ שלה במסגרת המפגש החצי שנתי שלה בו השתתפו מדינות ה-G-20.

נזכיר כי אמש נערך הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות בצרפת - לאחריו התברר, כצפוי, כי נשיא צרפת ניקולא סרקוזי והמתמודד הסוציאליסטי המוביל פרנסואה הולנד, יתמודדו ראש בראש בסיבוב השני בבחירות - שיתקיים בתחילת חודש מאי. ברקע, מוסיפים האנליסטים לנתח את ההשלכות הכלכליות האפשריות שטמונות בבחירתו של הולנד לנשיאות.

גם הולנד חווה היום התחלה של אי יציבות פוליטית: ראש הממשלה, מארק רוט, הודיע כי הוא יגיש את התפטרותו, לאחר שהדיונים בקבינט לגבי קיצוצים ותוכנית צנע לא עלו יפה.

סנטימנט שלילי גם באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה שלילית, בעוד המשקיעים במזרח הגיבו לראשונה להודעת קרן המטבע הבינלאומית בסוף השבוע האחרון, על הגדלת משאביה בכ-400 מיליארד דולר. ברקע, מסחר חברות מרכזיות בסין דיווחו על תוצאותיהן הכספיות, המאותתות על האטה אפשרית בצמיחה הכלכלית במדינה. נכון לשעת בוקר זו, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים בירידות שערים.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק נחתם בירידות של כ-0.3%, על רקע נעילה מעורבת בוול סטריט ביום ו', בעוד המשקיעים בחו"ל מגיבים היום לראשונה להודעת קרן המטבע מסוף השבוע האחרון - על מינוף משאבי החירום שלה בכ-400 מיליארד דולר, לטובת התמודדות עם משבר החוב באירופה. כעת, מפעילה הקרן לחץ על ממשלות אירופה לרכוש אג"ח ממשלתיות אירופאיות בשוק המשני.

"המשקיעים נוקטים בגישה של 'נחכה ונראה' לאור האכזבה מחלק מהדיווחים הכספיים", מסביר סו נם, מנהל השקעות ב-Nikko Asset. "אולם, גם אם דיווחים כספיים עתידיים יהיו מאכזבים - המניות בשוק עדיין נסחרות במכפילים זולים. יש עדיין תקווה כי השוק יחזור לעלות".

חברת Daewoo Engineering צונחת במהלך המסחר בסיאול, לאחר שהחברה דיווחה על ירידה של כ-38% ברווח התפעולי שלה, לרבעון הראשון של שנת 2012. גם חברת Tokyo Steel קורסת על רקע דיווח על הפסד שנתי לסיכום השנה החולפת, לאור עלייה בעלויות הפקת המתכות שלה.

גם China Mobile , ספקית הסלולר הגדולה בעולם (מבחינה היקף מנויים), יורדת במהלך המסחר לאחר שדיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של שנת 2012 - שהיו נמוכות מהצפי בשווקים.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]