הדולר היציג התחזק ב-0.2%: "השקל יתחזק בימים הקרובים"

האירו היציג נקבע על 4.942 שקלים ■ בנק ישראל יפרסם אחה"צ את הריבית לחודש מאי - הערכות: תישאר ללא שינוי בשיעור של 2.5%

השקל נחלש היום (ב') במסחר בשוק המט"ח בפתיחת שבוע המסחר הבין-בנקאי כאשר הדולר היציג רשם עליה של כ-0.2% ל-3.764 שקלים, והאירו רשם עלייה של 0.16% ל-4.942 שקלים.

בזירת המאקרו המקומית, היום דווח כי בחודש מארס הסתכם יבוא הסחורות ב-24 מיליארד שקל, יצוא הסחורות ב-18.7 מיליארד שקל והגירעון המסחרי ב-5.3 מיליארד שקל. כך נמסר היום מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. יצוא הסחורות בחודשים ינואר-מארס 2012, היווה רק 63.3% מהיבוא (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים). הגירעון המסחרי בשלושת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב-6.9 מיליארד שקל בממוצע לחודש, 82.6 מיליארד שקל במונחים שנתיים (לעומת 52.2 מיליארד שקל בשנת 2011).

בנק ישראל דיווח היום כי המדד המשולב למצב המשק רשם עליה של 0.2% בחודש מארס. נתוני המדד החודש, כמו אלו של הרבעון הראשון של השנה, מצביעים על המשך התרחבות הפעילות במשק, אך בקצב מתון יחסית לזה שנרשם במחצית השנייה של שנת 2011. העלייה במדד החודש משקפת עליה חדה במדד יבוא תשומות לייצור. עליות אלו קוזזו על ידי ירידות במדד יצוא הסחורות, יבוא מוצרי צריכה ובמדד היצור התעשייתי.

בנק ישראל יפרסם ב-17:30 את החלטת הריבית במשק לחודש מאי - שצפוייה להיוותר על כנה ברמה של 2.5%. בנוסף, הלמ"ס תפרסם במהלך היום מספר נתוני מאקרו - שכוללים בין היתר את היקף הייצור התעשייתי לחודש פברואר, כמו גם מדד יצוא השירותים לחודש פברואר והיקף סחר החוץ לחודש מארס.

נזכיר כי בבנק ישראל הותירו גם בחודש שעבר את הריבית ללא שינוי, תוך שהסתמכו על ההתפתחויות בכלכלה העולמית ובשוקי ההון - אשר לדברי הוועדה המוניטארית של הבנק, "הפחיתו את הסיכונים להידרדרות משמעותית בפעילות הכלכלית באירופה ובארה"ב בזמן הקרוב".

אלי בן-דוד, כלכלן ואנליסט ראשי ב- USG capital , מציין היום כי "השקל צפוי להתחזק במהלך ימי המסחר הבאים עד אזור 3.70 שקלים לאור העלייה החוזרת בציפיות האינפלציה במשק ולאור צפייה להותרת גובה הריבית במשק בגובה 2.5% היום בשעה 17:30".

יפתח דרורי מלמבקס מתייחס היום להחלטת הריבית של בנק ישראל ולהשלכות שלה על רמת הדולר-שקל וכותב כי "הקיפאון משפיע גם על בנק ישראל אשר ממתין להתפתחות באירופה. מגמת הורדת הריבית נעצרה והעלייה האחרונה במדד המחירים לצרכן של 0.4% תמנע את הירידה הבאה, אותה מתכננים בבנק כבר תקופה ארוכה. בעקבות העובדה שלא מתקיימות החלטות פונדמנטליות חשובות ימשיך השקל במעקבו אחרי המגמה העולמית ויתחזק לשער של 3.73 שקלים מול הדולר".

כמו כן, ובהתאם לדיווח מקדים ב"גלובס", העלה בנק ישראל העלה גם את תחזית הצמיחה למשק לשנת 2012, שעמדה על 2.8%, ל-3.1%. "בארה"ב נרשם שיפור ניכר בכלכלה בחודשים האחרונים, בייחוד בשוק העבודה, וגם בישראל נתוני היבוא ממשיכים להצביע על ביקושים פנימיים חזקים מעבר לצפוי", הסבירו בבנק את המהלך, תוך ציון כי "הערכות הבנק לגבי ההאטה הכלכלית היו מוגזמות במקצת".

בעולם, לאחר שהיום פורסם מדד מנהלי הרכש בסין והצביע על כך שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם מאטה את הקצב, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור של גוש האירו לחודש אפריל שפורסם היום הוכיח כי משבר החוב של גוש האירו מעמיק עוד יותר. זאת, לאחר שהצביע על כך שהפעילות העסקית של 17 מדינות האיחוד האירופי נמצאת בשפל של כמעט 3 שנים. המדד נפל לרמה של 46 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מזה 34 חודשים., זאת לאחר שגם בחודש מארס הנתון הצביע על קריאה של 47.7 נקודות. קונצנזוס האנליסטים הצביע דווקא על עלייה לרמה של 48.1 נקודות.