אירופה ננעלה בעליות שערים; מדד הקאק עלה ב-2.4%

אחרי הירידות שנרשמו אתמול בעקבות פרסום מדד מנהלי הרכש של גוש האירו, בורסות אירופה רשמו עליות ■ ממשלת ספרד גייסה 1.93 בהנפקת אג"ח לטווחים קצרים והריביות עלו

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים, על אף פרסום נתוני מאקרו שליליים בארה"ב ולאחר הירידות שנרשמו אתמול אחרי פרסום מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור של גוש האירו שנפל לשפל של 3 שנים. גם תוצאות הבחירות בצרפת שהתקיימו ביום ראשון המשיכו להשפיע על המשקיעים.

מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור של גוש האירו שפורסם אתמול גרם לבורסות אירופה לנעול את יום המסחר הראשון של השבוע בירידות של עד כ-3.8%. מדד מנהלי הרכש של חודש אפריל ירד לרמה של 46 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מזה כ-3 שנים. המדד מצביע על כך שחלה התכווצות נוספת בהיקף פעילות הייצור של גוש האירו בחודש לאחר הירידה שנרשמה בחודש מארס.

ממשלות ספרד ואיטליה יצאו היום בהנפקות אג"ח. ממשלת ספרד הצליחה לגייס 1.93 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב לטווחים קצרים ובכך השיגה את טווח העליון לתחזית שלה לגיוס. למרות שההנפקה משכה ביקושים גבוהים, התשואות על אגרות החוב הללו כמעט הכפילו את עצמן לעומת התשואות שנקבעו לאחר ההנפקה הקודמת בחודש מארס.

בגזרת האג"ח ל-6 חודשים, הממשלה גייסה כ-1.2 מיליארד אירו כשגם בהנפקה הזאת הוכפלה הריבית הממוצעת ששולמה מ-0.836% בהנפקה הקודמת ל-1.580%. בניגוד להנפקת האג"ח ל-3 חודשים, הביקושים בהנפקה הנוכחית ירדו לעומת הביקושים שנרשמו בהנפקה הקודמת מפי 5.6 בהנפקה הקודמת לפי 3.3 בהנפקה הנוכחית.

ממשלת איטליה גייסה 3.44 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-2 ו-7 שנים. הממשלה הצליחה לגרד את טווח העליון של תחזית הגיוס שלה שעמד על 3.5 מיליארד אירו. הממשלה גייסה 2.5 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח לשנתיים בריבית ממוצעת של 3.36% לעומת 2.35% שנרשמו בהנפקה הקודמת. כשהביקושים עמדו על פי 1.796 לעומת 1.86 בהנפקה הקודמת.

סגן יו"ר קרן המטבע הבינלאומית דיוויד ליפטון אמר בראיון לרשת CNBC כי קרן המטבע לא תשחרר את הכסף לכלכלות אירופה, עד שהקרן "תהיה בטוחה שמדינות אירופה רתומות לשינויי המדיניות הנדרשים". ליפטון מתכוון לכספים של קרן החילוץ המיוחדת שהקימה קרן המטבע על מנת למנוע את התפשטות משבר החוב.

ביום שישי האחרון, במהלך פגישת שרי האוצר של ה-G20 בוושיגנטון, הצליחה קרן המטבע להגדיל את קרן החילוץ ב-430 מיליון דולר, ובכך הצליחה קרן המטבע להכפיל את הקיפה של קרן החילוץ המיוחדת. ארצות הברית עמדה על דעתה ולא תזרים כספים נוספים מעבר למה שהעבירה עד כה.

גם הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת שהתקיימו ביום ראשון היום ממשיכים לספק כותרות. כשהמועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד סיפק אתמול אמירה מפתיעה כשקרא לבנק המרכזי האירופי להוריד עוד יותר את הריבית, שנמצאת כבר בשפל של 1%, על מנת לעודד את הצמיחה באירופה.

"הבנק האירופי המרכזי צריך להפחית את שיעור הריבית המרכזית שלו זאת כדי לעודד את הצמיחה ולסיים את משבר החוב",אמר הולנד בראיון ל"בלומברג". הולנד אמר שהוא מודע לעובדה שגרמניה אינה תומכת ברעיון של הפחתות ריבית נוספות והוסיף כי יהיה זה חכם, מהיר ויעיל יותר עבור הבנק המרכזי האירופי להיות הגורם המלווה המרכזי למדינות גוש האירו ולא רק לבנקים המרכזיים.

כאמור הסיבוב הראשון לבחירות לנשיאות צרפת הצביע על כך שהנשיא המכהן ניקולא סרקוזי יתמודד עם הולנד בסיבוב השני של הבחירות שיערך ב-6 במאי. הולנד, ניצח בסיבוב הראשון בפער זעום עם 28.6 אחוזים מהקולות, זאת לעומת 27.1 אחוזים לנשיא סרקוזי.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים קלות, בעוד התחזקות הין מפעילה לחץ שלילי על היצואניות היפניות, ואילו הבורסה בסינדי עולה על רקע נתוני אינפלציה טובים מהצפוי. בשווקים, ממשיכים המשקיעים להגיב לפסגה החצי שנתית של קרן המטבע העולמית שנערכה בסוף השבוע בוושינגטון, בה הצליחה הקרן להגדיל את משאביה לכדי 430 מיליארד דולר. נכון לשעת בוקר זו, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, מאותתים על פתיחה שלילית.

החולשה בבורסה אסיה מגיעה לאחר נעילה שלילית בוול סטריט אמש, על רקע נתוני מאקרו לא מעודדים במיוחד מגוש האירו - שם פורסם אתמול מדד מנהלי הרכש, שנפל לשפל של 3 שנים.

"החדשות מאירופה לא מחדשות לנו, הן נוגעות לאותן הבעיות שאנו יועים שקיימות באירופה זה מכבר", מסביר טום קליין, מנהל השקעות בלואיס קפיטל. "ה'קלאב מד' באירופה חייב לפשוט רגל... יש גם בעיות עם הממשלה ההולנדית, והמשקיעים מנצלים את כל זה כד למכור".

עוד באירופה, מודאגים המשקיעים כי הניסיון בגוש האירו לגבש אמנה פיסקאלית מאוחדת אשר תעניק פיקוח הדוק יותר על כלכלות אירופה - ייכשל. זאת, על רקע בחירתו האפשרית של פרנסואה הולנד כנשיא צרפת. הולנד הינו המועמד הסוציאליסטי המתחרה בניקולא סרקוזי, והשניים צפויים להתמודד בסיבוב הבחירות השני.

היצואניות יורדות

התחזקות הין לוחצת הבוקר על היצואניות ביפן, ביניהן סוני ו-Citizen Holdings.

מניות הפיננסים במוקד. נציין את Sumitomo Financial וכן את Nomura Holdings.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]