מנכ"ל משרד התחבורה ויו"ר הצוות הבינמשרדי ליישום המלצות הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב, עוזי יצחקי, הגיש היום (א') לשר התחבורה ישראל כץ את תוכנית העבודה המפורטת ליישום ההמלצות של הוועדה בראשות ירון זליכה.
לדברי משרד התחבורה, דו"ח הצוות, שכלל נציגים בכירים של משרד התחבורה, אגף התקציבים, רשות המסים באוצר והרשות להגבלים עסקיים, ממליץ לשר התחבורה ליישם את המלצות הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב, שמונתה על ידי השר כץ בספטמבר 2011. בדו"ח מפורטות דרכי היישום של כל אחת מהמלצות הוועדה, כולל פירוט של התהליכים הנדרשים כדי ליישמן.
חלק מההמלצות כבר יושמו במהלך עבודת הצוות וחלקן האחר מצוי, לדברי משרד התחבורה, "בשלבי יישום מתקדמים". ההמלצות כוללות הקלות משמעותיות בייבוא חלקי חילוף וביטול תקנים ישראליים ייחודיים, הקמת מאגרי מכירות של כלי רכב ומצאי חלקי חילוף וקביעת קוד דגם אחיד לכלי רכב.
בין השאר הצוות המליץ להגדיר "יבואן זעיר" ולהתיר לו לייבא עד 20 כלי רכב שנרשמו בחו"ל וייחשבו כרכב חדש בישראל. במסגרת זאת, החליט השר כץ לאפשר ליבואן הזעיר לייבא גם כלי רכב עד גיל שנה, כלומר משומש. כמו כן, יחולו מספר הקלות על היבואן הזעיר: הוא לא יהיה מחויב בהסכם עם יצרן הרכב או סוכן מורשה ותוטל עליו ערבות מוגבלת. האחריות על כלי רכב אלה תוטל על היבואן הסדיר.
מעודדים ייבוא מקביל של כלי רכב
בתחום יבוא הרכב יתאפשר לרשום כרכב חדש אם היה רשום במדינת המקור. אימוץ ההמלצה עשוי לעודד ייבוא מקביל של כלי רכב, במיוחד לאור ההקלות שניתנו בגובה הערבות וההון העצמי לכלל יבואני הרכב.
בנוסף החליט כץ, שלא להתיר ליבואן רכב ישיר להחזיק כבעל עניין (בעלות צולבת) במניות של חברת ליסינג או חברת השכרה. נקודה זו צפויה ליצור טלטלה בשוק, במיוחד לאור העובדה שחלק נכבד מחברות הליסינג נמצאות כיום בבעלות ישירה של יבואנים גדולים.
על פי ההמלצות שאושרו לא יותר ליבואן להחזיק יותר ממוסך אחד בבעלותו. מהלך זה נועד להפחית את השליטה של יבואני הרכב במוסכים ולאפשר להם להרחיב את מגוון חלקי החילוף בהם משתמשים לתיקן כלי רכב. כיום אין הגבלה על מספר המוסכים שיבואנים יכולים להחזיק.
כמו כן הוחלט להסדיר בחוק את העיסוק בייבוא אישי של רכב אשר יקל על ייבוא אישי של כלי רכב ויאפשר לייבא רכב באמצעות גורמים מקצועיים ומוסמכים. כיום פועלים בתחום גורמים בלתי מוסמכים, המייבאים כלי רכב עבור כל מי שמעוניין לייבא רכב לישראל, ללא כל פיקוח. לטענת המשרד, הסדרת העיסוק ואישור העוסקים על ידי משרד התחבורה יבטיח למבקשים לייבא רכב ביבוא אישי, סיוע אמין ובטוח מגורמים אמינים, ללא חשש מהונאות אפשריות, כפי שקיים היום.
תבוטל אחריות היבואן הרשמי
בתחום שווק כלי הרכב הוחלט לבטל את אחריות היבואן הרשמי במטרה למנוע הסדר כובל בענף. היבואן יהיה חייב לספק אחריות הניתנת על ידי יצרן הרכב בלבד. כיום מחויב היבואן לתת את אותה אחריות הניתנת על ידי יצרן הרכב, כך שלא תפחת משנתיים מיום המכירה ללקוח. קיימים יצרנים המספקים אחריות לתקופה של פחות משנתיים ואז נטל האחריות נופל על יבואן הרכב.
כמו כן התקבלה ההמלצה לביטול "רישום יד" אצל חברות הליסינג המוכרות רכב חדש. הדבר יאפשר לחברות הליסינג להתחרות ביבואני הרכב על מכירת רכב חדש. כיום רכב חדש שנמכר מחברת הליסינג נרשם "כיד שנייה" למרות שהינו רכב חדש לחלוטין.
בתחום שווק החלפים ותיקון במוסכים אושרו לביצוע המלצות שיאפשרו למוסכים המורשים לטפל בכלל כלי הרכב הנעים בישראל. משרד התחבורה יאפשר ללקוח לבחור בין שלושה סוגים של מוסכים: מוסך מורשה משרד התחבורה, מוסך שירות של יבואן רכב ומוסך ביניים אשר יעמוד בכל הדרישות של משרד התחבורה אך לא בכל הדרישות של יבואן הרכב. המוסך יהיה מוסמך לטפל בכלי רכב שקבע משרד התחבורה. המוסכים הרשמיים מהווים כיום חסם תחרותי. בשל החשש לאבד את אחריות על הרכב, נוטים הלקוחות לטפל בכלי רכבם במוסכים מורשים של יבואן הרכב בלבד.
כמו כן תינתן הקלה בדרישות של יבואני חלקי חילוף ויוסרו חסמים בשוק החלפים. במסגרת זאת יבוטלו דרישות ותקנים ייחודיים לישראל ויתאמו לתקינה הבין לאומית, תוך התמקדות במערכות רכב וחלפים בטיחותיים. כיום קיימים נהלים ודרישות, המתייחסים לכלל המערכות, גם כאשר לא מדובר בחלפים בטיחותיים.
יוקם מאגר מידע על מחירי רכב יד שנייה
בתחום מחירוני רכב אושרה ההמלצה להקמת מאגר מידע על מחירי רכב יד שנייה. הקמת המאגר תאפשר לאמוד את ערכו הריאלי של הרכב. חברת "דואר ישראל" תאסוף בעת העברת בעלות את הנתונים של הרכב הנמכר מהקונה הרכב והמוכר. הנתונים יכללו בין השאר את מספר הקילומטרים של הרכב ומחיר העסקה. מחירוני הרכב הקיימים כיום אינם משקפים בהכרח את ערכו הריאלי של הרכב.
כן הוחלט על קביעת קודי דגם אחידים של משרד התחבורה לכלי רכב המיובאים לישראל, המשרד יקבע קודי דגם אחידים הן בייבוא אישי והן ביבוא מסחרי שינתנו זיהוי מדויק של כלי הרכב. כל הגופים בענף הרכב יחויבו להשתמש בקודי הדגם הרשומים ברישיון הרכב. שימוש נכון בקודים יאפשר לחשב טוב יותר את גובה הביטוח של הרכב. יצויין כי משרד התחבורה כבר הורה לכל הגופים העוסקים בנושא להיערך להנחיות החדשות.
מספר בודד של המלצות של הועדה הציבורית נמצאות עדיין בשלבי בחינה ובדיקה על ידי הצוות הבינמשרדי, במסגרת זאת נבחנות מספר חלופות ליישומן. בכוונת הצוות להביא בקרוב, בפני השר כץ, המלצות נוספות להגברת התחרותיות בענף.
השר כץ הנחה את מנכ"ל משרדו "לקדם באופן מיידי את יישום ההמלצות ולשלב את אותן המלצות הדורשות חקיקה ותיאום בין המשרדים השונים בתכנית הכלכלית של הממשלה המתגבשת בימים אלה באגף התקציבים במשרד האוצר". שילוב ההמלצות בתכנית הכלכלית יאפשר מסלול זריז ומהיר של ההמלצות, בעיקר בצד המשפטי שלהן.
שר התחבורה הודיע כי ידרוש הפחתה במיסוי המוטל כיום על כלי רכב משפחתיים.
יצוין כי ההמלצות אינן מדברות בינתיים על פירוק יבואני רכב קיימים והגבלת נתח השוק שלהם - המלצה שהייתה אחת מהמלצות הליבה של ועדת זליכה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "להבנתנו, הצוות טרם סיים את עבודתו והמסקנות כפי שפורסמו בתקשורת אינן תואמות את עמדת משרד האוצר. אנו בטוחים כי כאשר תושלם עבודת הצוות הבין משרדי, נגיע להסכמה בנוגע לצעדים אותם יש לנקוט לשם הגברת התחרות בענף הרכב".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.