אירופה ננעלה במגמה מעורבת; דרגי השאיר הריבית על כנה

הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית בגוש האירו 1% ■ דרגי: "לא שקלנו אף פעם להוריד את הריבית" ■ אתמול נערך עימות טליוויזיוני בין המועמדים לנשיאות בצרפת

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') במגמה מעורבת, לאחר החלטת הבנק המרכזי האירופי על השארת הריבית בגוש האירו על כנה. בהמשך קיים דרגי את מסיבת העיתונאים החודשית שלו. מסיבת העיתונאים של הבנק המרכזי התקיימה בספרד, שיצאה היום בהנפקת אג"ח ל-3 ו-5 שנים ונרשמה עליה בריביות ששולמו. גם בצרפת מתחילים העניינים להתחמם לקראת הסיבוב השני לבחירות לנשיאות כשאתמול נערך עימות טליוויזיוני בין שני המועמדים.

כאמור הנושא המרכזי של היום הינו החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי לחודש מאי. למרות שרוב האנליסטים העריכו שהבנק יותיר את הריבית ברמתה הנוכחית - 1% - שנחשבת לרמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה של האיחוד האירופי, בשבוע האחרון התחילו לצוץ שמועות לפיהן נשיא הבנק מריו דרגי צפוי להודיע על הורדה נוספת של הריבית ל-0.75%.

הסיבה העיקרית למהלך שכזה הינה הנתונים הרעים שפורסמו בגוש האירו בשבועות והחודשים האחרונים שכוללים בין היתר את מדד מנהלי הרכש, שצנח באפריל לרמה של 45.9 נקודות (שפל של 3 שנים), ורמת האבטלה שעלתה ל-10.9% (שיא של 15 שנה באירופה).

בנוסף לכך, דרגי מיתן בשבועות האחרונים את הרטוריקה שלו בנוגע לכוונות שלו להילחם באינפלציה והוא נשמע יותר זהיר לגבי התחזית הכלכלית של גוש האירו, מה שהעל את הספקולציות לכך שהבנק המרכזי מתכוון לנקוט בצעדים של הקלה כמותית.

"הדברים לא הלכו בכיוון שדרגי רצה", אמר כריסטיאן טוידמן, הכלכלן הראשי של DekaBank. "בניגוד למצב שהיה לפני חודש, האסטרטגיה של הבנק המרכזי תזוז לכיוון מדיניות של הקלה במקום מדיניות של מילוט".

אולם כאמור הבנק המרכזי החליט על הותרת הריבית על כנה. במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר מכן אמר דרגי שהוא אף פעם לא שקל להוריד את הריבית מעבר לרמתה הנוכחית.

נעבור לצרפת ולמערכת הבחירות שמתחממת שם לקראת הסיבוב השני לבחירות לנשיאות צרפת שיתקיים ביום ראשון הקרוב. אתמול נערך עימות טליוויזיוני בין שני המועמדים, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי והמועמד הסוציאליסטי המוביל פרנסואה הולנד. העימות היה חם במיוחד וגלש לפסים אישיים, כשבשלב מסויים קרא סרקוזי להולנד "שקרן".

בזירת המאקרו, פורסם היום מדד המחירים ליצרן של גוש האירו לחודש מארס והוא איכזב במעט כשירד ל-3.3% כשהצפי היה שהמדד ירשום ירידה לרמה של 3.4% בחישוב שנתי לעומת 3.6% שנרשמה בחודש פברואר.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, על רקע נעילה מעורבת בוול סטריט אמש לאחר פרסום סקר ה-ADP המאכזב ונתוני אבטלה מאכזבים בניו זילנד. מניות הבנקים בסין יורדות לאחר שחברת Temasek החזקות הודיעה על מכירת חלק מהחזקותיה בבנקים במדינה. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים בשעת בוקר מוקדמת זו על פתיחה שלילית בארה"ב.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, יורד היום בכ-0.3%, לאחר שאתמול פורסם בארה"ב סקר ה-ADP, שהצביע על יצירה של 119 אלף משרות בלבד בסקטור הפרטי בארה"ב, לעומת צפי בשוק ליצירה של 180 אלף משרות. זאת, לקראת דוח התעסוקה שצפוי להתפרסם מחר (ו') - המהווה עדות משמעותית להתאוששות שוק העבודה בארה"ב.

"הנושא הבא על הפרק הוא ההאטה בצמיחה וכיצד זו משפיעה על היציבות הכלכלית באסיה", סבורה דיאן לין, מנהלת קרן גידור מסידני. "אירופה כמובן תמשיך להוות הסיכון המרכזי על המשקיעים הגלובליים".

בזירת המאקרו, דווח בניו זילנד כי רמת האבטלה במדינה עלתה ל-6.7% ברבעון הראשון של שנת 2012, וזאת לעומת 6.4% בתקופה המקבילה אשתקד - מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2010.

בנק אוף צ'יינה צונח היום במהלך המסחר יחד עם China Construction Bank לאחר שחברת ההחזקות Temasek מכרה חלק מהחזקותיה בבנקים. זאת, חודש בלבד לאחר ש-Temasek רכשה חלק מניות הבנקים בכ-2.3 מיליארד דולר מגולדמן זאקס.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]