חח"י פונה לבנק ישראל להסדרת מימון למיזם הסיבים

ל"גלובס" נודע שפגישה אחת כבר נערכה בין חברת החשמל לבנק ישראל ופגישה נוספת תיערך בזמן הקרוב שוב, בניסיון להקל על גיוס הון למיזם ■ "גלובס" חושף את רשימת ההקלות המלאה למיזם התקשורת

ועדת המכרזים למיזם התקשורת של חברת החשמל פנתה לבנק ישראל על מנת להסדיר בעיית המימון למיזם. בעקבות פניות של המשקיעים לוועדה, התברר שהבנקים הגדולים בארץ עשויים למנוע מתן אשראי למיזם הסיבים האופטיים וזאת בשל העובדה שלחח"י יש חוב גדול מאד כלפיהם והמיזם שבו היא תהיה שותפה עשוי להגדיל את החוב ומכאן להקשות על גיוס הון.

ל"גלובס" נודע שפגישה אחת כבר נערכה בבנק ישראל ופגישה נוספת תיערך בזמן הקרוב שוב.

אתמול פרסמה ועדת המכרזים חלקים מההקלות שיקבלו המשקיעים, ו"גלובס" חושף כאן את רשימת ההקלות המרכזיות, שהוועדה נמנעה מלפרסם בהודעתה לעיתונות אתמול:

* ראשית, המשקיעים יוכלו לשלם ערבות מופחתת בעד הרישיון שיקבלו ממשרד התקשורת. כיום עומדת הערבות הנדרשת על 14 מיליון דולר והתיקון הוא שהמשקיעים ישלמו 5 מיליון דולר בלבד.

* ההקלות בפריסה של המיזם ישונו באופן שבו ב-5 השנים הראשונות, שיעור הנגישות למשקי בית ואזורי פריסת הרשת יהיו לפי שיקול דעתו של בעל הרישיון, ובלבד שבמהלך התקופה תובטח נגישות לרשת גם למוסדות ציבוריים וממשלתיים (דוגמת בתי חולים ומוסדות חינוך), המצויים ביישובי פריפריה. בנוסף, מקבלים המשקיעים הבטחה כי בכוונת שר התקשורת משה כחלון להעניק לחברת התקשורת רישיון מיוחד להתקשר עם לקוחות עסקיים גדולים, לרבות מוסדות ציבוריים וממשלתיים.

* הסדרת הבעלות ברשת הגישה: כרגע הבעלות על הרשת שתיפרס אינה מוסדרת ולכן עלתה שאלה מה יהיה עתידה. המדינה התחייבה שהסוגייה תיבדק בעתיד היות וישנה בעיה מול זכויותיה של חברת חשמל ברשת הגישה שלה ושל המיזם.

* הארכת תקופת הבלעדיות: בתנאים המקוריים התחייבה המדינה להענקת זכות שימוש למיזם לתקופה של 20 שנה וכעת מתוקן המכרז והמיזם מקבל זכות שימוש בלעדית ל - 30 שנה.

* שינוי במבנה האחזקות: כפי שכבר פורסם, חברת החשמל תרד ל-40% החזקה, והמשקיע יקבל 60% מהבעלות.

* שינוי במבנה סכום ה-BID אותו התחייב המשקיע הזוכה להעמיד לידי חברת התקשורת: במקום העמדת מלוא הסכום מיידית עם סגירת המכרז, ישונו ההוראות כך ש-50% מסכום ה-BID אותו התחייב המשקיע הזוכה להעמיד לידי חברת התקשורת, כפי שיהיה במועד סגירת העסקה (Closing), יוזרם כהשקעה הונית (Equity). המחצית השנייה מסכום ה-BID של המשקיע יוזרם כהלוואת בעלים של המשקיע הזוכה לחברת התקשורת. עוד נקבע כי הלוואת הבעלים הראשונית תוחזר בכל מקרה לפני חלוקת דיבידנדים לבעלי המניות.

* המשקיע הזוכה יידרש להעביר רק 100 מיליון שקל במקום 300 מיליון שקל במקור, והיתר יופקדו במסגרת של ערבות בנקאית על פי אבני דרך שייקבעו בעתיד.

* המדינה מתחייבת להעמיד למיזם מענק בסכום של עד 150 מיליון שקל, שיועמדו על פי אבני דרך שיפורסמו. המענק יינתן לחברת התקשורת בשנים 2014-2015.