חודש שלישי של ירידה במכירת דירות חדשות: במארס מכרו הקבלנים 1,547 יחידות דיור, ירידה של כ-14% בהשוואה לחודש פברואר 2012, וצניחה של כ-22% בהשוואה למארס אשתקד. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
מארס הוא החודש השלישי ברציפות בו נרשמה ירידה במכירות חדשות; השיא האחרון היה בדצמבר 2011, במהלכו נמכרו 2,082 דירות חדשות.
הביקוש לדירות - נתון הכולל דירות חדשות שנמכרו וכן דירות שהוחל בבנייתן שלא למטרות מכירה (למשל: "בנה ביתך" וקבוצות רכישה) - ירד ב-16.5%, מ-3,135 יחידות דיור בפברואר ל-2,616 יח"ד במארס. בהשוואה למארס אשתקד, מדובר בירידה של 26%.
כזכור, אתמול פרסם משרד האוצר סקירה ולפיה במארס נמכרו 7,490 יחידות דיור ישנות וחדשות, עלייה של כ-2% בהשוואה לחודש פברואר, וצניחה של כ-19% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
מנתוני הלמ"ס עולה כי, ברבעון הראשון של 2012, נמכרו בישראל 5,186 דירות חדשות, ירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. שיאנית המכירות ברבעון הראשון של 2012 היתה פתח תקווה, בה נמכרו 349 דירות חדשות; במקום השני מדורגת נתניה, עם 314 יחידות דיור; ואחריה ניצבת ירושלים, בה נמכרו 287 דירות חדשות. בתחתית הרשימה: קרית אונו, בה נמכרו ברבעון הראשון 17 דירות חדשות בלבד.
בחלוקה למחוזות, ספג בחודש מארס מחוז המרכז ירידה בשיעור חד של 19%: במארס נמכרו במרכז 702 יחידות דיור חדשות, לעומת 868 בפברואר השנה. במחוז תל אביב נרשמה צניחה של 25%, ובחיפה נפלו המכירות ב-28%. לעומת זאת, במחוז הדרום זינקו המכירות ב-52% בתוך חודש אחד.
מלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות נותר יציב בחודש מארס, בהשוואה לחודש הקודם, ברמה של 20.8 אלף יחידות דיור. בהשוואה למארס 2011, גדול המלאי ב-38%, והוא יספיק לשנה.
שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס התייחס לנתונים ואמר כי "מאז אמצע 2010 ישנה עלייה של קרוב ל-50% בהיצע הדירות העומדות למכירה - מכ-14 אלף דירות למכירה ביוני 2010 לכ-20.9 אלף דירות במרץ 2012. זאת הבשורה המשמעותית ביותר בנתוני הלמ"ס. משמעות היצע גדול יותר היא הורדת ביקושים ומחירים".
עוד הוסיף השר אטיאס כי "הגידול המשמעותי בהיצע הדירות החדשות העומד למכירה הוא תוצאה ישירה מהגידול בשיווק הקרקעות של משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל. הגדלת היצע הקרקעות משפיעה יותר מכל התכניות והצעדים האחרים על מצב שוק הדיור והיא תורמת בראש ובראשונה לזוגות הצעירים ולחסרי הדירה. אנחנו מתכוונים להמשיך במדיניות שיווקים זו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.