קניתם בקיקה ושילמתם מראש? כדאי לכם לשכוח מהכסף. בהנחה שקיקה תגיע למצב של חדלות פירעון או שתימצא בתהליך כזה, מאות מהצרכנים ששילמו מראש, ולא סופק להם המוצר, יכולים לשכוח מהכסף.
גם צרכנים ששילמו במזומן או בצ'ק שכבר נמצא בקופת קיקה יכולים להצטרף לרשימת הנושים וככל הנראה לא יראו דבר.
הבשורה הטובה: אפשר להציל את התשלומים העתידיים דרך חברת האשראי.
כאשר בית עסק מגיע למצב של הפסקת פעילות, הנושים מדורגים לפי סדר עדיפות. הראשונים במעלה הם הבנקים, אחריהם העובדים והספקים, ובתחתית הדירוג נמצאים הצרכנים.
כרוניקה ידועה מראש
עו"ד ניסים מזרחי מהמועצה לצרכנות מסביר כי לפי חוק חיוב כרטיסי אשראי, לחברות האשראי יש את הסמכות להקפיא תשלומים עתידיים ולהגן על לקוחותיהן. מזרחי ממליץ ללקוחות כאלה לפנות מידית לחברות האשראי ולדרוש את הקפאת החיובים העתידיים.
הצרכנים גם יתקשו מאוד לדרוש את כספם מקיקה העולמית. "חוק הגנת הצרכן הוא חוק טריטוריאלי, שאינו חל מחוץ לגבולות המדינה, כך שלא יכול לחייב בהוראותיו בית עסק שנמצא בחו"ל", מסביר עו"ד מזרחי.
באופן תיאורטי, יש לצרכן זכות לתבוע את החברה בחו"ל, אלא שזה בתהליך מסורבל ויקר, שכולל פנייה לבית הדין הבינלאומי, שיקבע למי הסמכות השיפוטית, לפי איזו דין ייערך המשפט, מה קובע החוק במדינה וכדומה.
"כבר חודש וחצי אני מבקשת שיחזרו אליי אחרי שלא סיפקו לי מזנון. צלצלתי כמה פעמים ביום, הייתי בסניף, ואף אחד לא סיפק לי תשובות ענייניות", מספרת ל"גלובס" הילה, לקוחה מתוסכלת. "עכשיו אני מבינה שככל הנראה, לא רק שלא אראה את המזנון, אלא שגם הכסף ששילמתי עבורו ירד לטמיון".
לדבריה, היא שילמה מראש כ-2,000 שקל עבור המזנון אחרי שהובטחה לה הנחה. "למרות שברור לי שאין לשלם מראש את כל הסכום, התפתיתי במעמד הקנייה. עכשיו אני יודעת שעשיתי שטות ושלא אראה את הכסף שלי".
הפורומים באינטרנט מוצפים בתלונות דומות, לצד עשרות רבות של תלונות שהתקבלו במועצה לצרכנות על קיקה מרגע הקמתה.
התלונות דומות: עיכובים חמורים באספקת מוצרים, אספקה של מוצרים פגומים, חוסר התנהלות ארגונית משוועת מול הצרכן ומערך שירות לקוחות לקוי.
"בניגוד למקרים אחרים שבהם קריסת חברות מתרחשת כרעם ביום בהיר, כאן, לצערי, אי-אפשר להגיד את זה", אומר עו"ד מזרחי.
היות שמדובר בריהוט, עסקאות רבות נאמדות באלפי שקלים. כאמור, רבים שילמו מראש כך שמנעו מעצמם את היכולת לבטל את העסקה במקרה של כישלון תמורה. העובדה שהכסף הועבר לקיקה הרבה לפני שהמוצרים הועברו ללקוח הותירה את הצרכנים מתוסכלים וחסרי אונים. גם דף הפייסבוק של החברה הוצף בתלונות דומות, ובמארס האחרון אף הקפיאה קיקה את העמוד.
במועצה לצרכנות מספרים כי "מיד עם פתיחת הסניף בישראל קיבלנו עשרות תלונות על מערך השירות ובעיות באספקה. גם פניית המועצה להנהלת החברה לא הניבה תשובות ענייניות. הבענו את עמדתנו שלפיה בטרם פתיחת שעריה, היה על קיקה להקים מערך שירות לקוחות".
מקיקה לא נמסרה תגובה בעניין עתיד כספי הצרכנים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.