משרד התחבורה: בלי תוצרת ארה"ב ברכבת הקלה

מכרזי הביצוע של הרכבת הקלה בגוש דן נכנסים להילוך גבוה ■ מיכאל רצון, יו"ר חברת נת"ע, נמצא השבוע בסין כדי לבחון מקרוב את המתמודדים המקומיים ■ למה האמריקנים נשארו בחוץ?

מכרזי הביצוע של הרכבת הקלה בגוש דן נכנסים להילוך גבוה ומיכאל רצון, יו"ר חברת נת"ע, המנהלת את המכרזים, נמצא השבוע בסין כדי לבחון מקרוב את המתמודדים המקומיים. ביקורו של רצון בסין עורר כעס אצל נציגי ספקים אמריקנים שחשים כי הושארו מחוץ למשחק. ל"גלובס" נודע כי התסכול הזה קיבל ביטוי מוחשי בצורת פנייה של השגרירות האמריקנית לנת"ע.

בנת"ע טוענים שהאמריקנים כלל לא ניגשו לשלבי המיון במכרזים, אבל האמריקנים בשלהם. לטענתם נת"ע מתכוונת לרכוש את שמונה מכונות הכרייה המיועדות לפרויקט, בעלות של 15 מיליון דולר למכונה, מהספק הגרמני הרקנכט ואינה שוקלת כלל לבדוק את הצעותיהם של הספקים האמריקנים המתחרים. הרקנכט, מסבירים בנת"ע, שולטת כיום בשוק העולמי.

מבט מהיר על ענף התחבורה בכללותו מגלה שיש משהו בתחושת הקיפוח של האמריקנים. בשנים הקרובות יושקעו עשרות מיליארדי שקלים מכספי המדינה במכרזים בתחום התחבורה. בדיקת זהות הזוכים במכרזים מצביעה על הגמוניה של החברות האירופיות לצד התגברות כוחן של החברות מסין, ונוכחות אפסית של חברות מארה"ב. רכבת ישראל עובדת באופן מסורתי על פי תקנים אירופיים. הקו המהיר לאילת אמור להיבנות על ידי חברות מסין, כך לפחות מסתמן מדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. בעיות תקינה מונעות יבוא של משאיות ואוטובוסים להסעת תלמידים מארה"ב. הדוגמה הבוערת ביותר היא מכרזי ציוד כיבוי האש. בסבב המכרזים הראשון שפורסם לאחר השריפה בכרמל זכו בעיקר חברות גרמניות כמו מאן וציגלר. לאחרונה פורסמו מכרזים לרכש של עשרות כבאיות כשבמקור נדרשו הכבאיות לעמוד בתקן האירופי. הדרישה בוטלה בעקבות פניית השגרירות האמריקנית אך הספקים האמריקנים חוששים שיוציאו אותם בדרכים מתוחכמות יותר, כמו באמצעות התבחינים האיכותיים או בפרטים הקטנים שבמפרטים.

"בסופו של דבר לאמריקנים יימאס מהיחס הזה והם ינקמו בנו דרך הסיוע הצבאי והמימון לפרויקטים כמו כיפות הברזל", מזהיר גורם ישראלי הנמצא בקשר עם החברות האמריקניות, "חבל שנותנים לפקידים בדרג הביניים לקבל החלטות שפוגעות באינטרס האסטרטגי של ישראל".

מחברת נת"ע נמסר כי "החברה, האמונה על נושא הקמת הרכבת הקלה במטרופולין גוש דן , מקדמת בברכה כל מעורבות של חברה אמריקאית בכל התחומים והנושאים, בהן היא עוסקת. החברה מוכנת לבחון כל הצעה שתגיע מחברה אמריקאית בנושא הרכבת הקלה. לא ידוע לנו בנת"ע על כל פניה של השגרירות האמריקאית אלינו בנושא, וכשתהיה פניה כזאת נשמח להיפגש עם נציגי השגרירות ולדון עימם בנושא. אנו רואים בארה"ב את האחות הגדולה של מדינת ישראל ונשמח לשתף עמה פעולה בכל נושא רלוונטי. חשוב לציין כי עדיין אין כל החלטה בנת"ע לקנות ציוד כל שהוא הקשור לרכבת הקלה והכל יבוצע במכרזים לפי חוקי מדינת ישראל".