יום אחרי המפץ הגדול בשוק הסלולר, ושר התקשורת, משה כחלון, בקושי מוצא זמן ליהנות מהשינוי הגדול שחולל. עדיין לא הגיעה העת לחשוף כיצד נולדה הרפורמה בשוק הסלולר, אבל רק נאמר שכחלון מצא את האומץ והיוזמה לפעול שלא לפי דעת בכירי משרדו, והעדיף ללכת יד ביד עם בכירי אגף התקציבים במשרד האוצר דאז - אודי ניסן, ערן פולק ויהודה סבן - לרפורמה שתשמש דוגמה לכל שרי הממשלה.
אנשי אגף התקציבים כמעט שלא זוכים לקרדיט על מהלכים שהם מובילים, ולרוב הם מוזכרים בהקשרים שליליים או בדברי ביקורת. כאן מגיע להם קרדיט עצום, מכיוון שללא התמיכה הנחושה שלהם, הרפורמה בסלולר לא הייתה מתממשת. דווקא בהם מצא כחלון את הכתף שנזקק לה.
למרות סדר יומו העמוס, התפנה השר כדי לספר ל"גלובס" מה הוא חושב על התחרות בשוק ועל האיומים של חברות הסלולר הוותיקות שלא יוכלו להמשיך ולהשקיע ברמות מחיר כה נמוכות.
- מה הלקח שלך מהשינוי הדרמטי בשוק הסלולר, לגבי עבודת הממשלה, עבודת הרגולטור?
"אין לי איזה לקח מיוחד. כשר כלכלי, כשנכנסתי למשרד התקשורת ראיתי מה הכשלים, את מה שצריך לעשות, ויחד עם הצוות הבנו שחייבת להיות רפורמה בשוק. אבל אני אגיד לך עוד דבר - לא יכולתי לעשות את זה ללא התמיכה של ראש הממשלה. המסקנה שלי בסיום הרפורמה בסלולר היא שתחרות מחויבת בכל הענפים במשק. כל הענפים צריכים רפורמה ותחרות. התשובה המרכזית ליוקר המחיה ולתלונות של הצרכנים היא תחרות, והממשלה צריכה לפעול לרפורמות צרכניות שנותנות לכך מענה".
- הערכת שהשינוי יהיה כמו מה שראינו אתמול - כל-כך דרמטי?
"כן. אתה ישבת אתי במסיבת העיתונאים כשאמרתי לפני כשנתיים שאני צופה שהמחירים יירדו ב-50% וחשבו שאני הוזה. אבל אמרתי את זה. זה מתועד".
- אתה חושב שהתחרות הזאת יכולה באמת להתקיים ולא מדובר רק בחדירה מהירה לשוק?
"אין לי ספק שהשוק יידע לסדר את עצמו, אבל לדעתי, רמת המחירים היא סבירה. המחירים בארץ פחות או יותר דומים לאלה שבעולם. מדברים על 20, 25 אירו לחבילה, כך שזה לא שונה בהרבה משאר המדינות".
"מי שלא ישקיע - לא יתקדם"
- מה אתה אומר לחברות הוותיקות שטוענות שיהיה להן קשה להמשיך ולהשקיע ברמת מחירים כל-כך נמוכה?
"אני טוען שהתחרות תאלץ אותן גם להשקיע, גם לתת שירות טוב וגם לתת מחירים טובים. מי שלא ישקיע - לא יתקדם, לא יתפתח ויישאר מאחור. לדעתי, אף חברה נורמלית לא רוצה להישאר מאחור, לכן אני פחות מוטרד. כשיש תחרות - היא מאלצת אותך להשקיע. כשאין תחרות - זה התמריץ הכי טוב לא להשקיע, כי הלקוח הוא שבוי שלך, אין לו אפשרויות, אין לו מבחר, לכן החברות לא משקיעות".
- ומה לגבי ענפים אחרים שבתחומי אחריותך?
"אין לי ספק שברגע שנכניס את ה-IPTV (שירותי טלוויזיה על גבי רשת האינטרנט, ג.פ), וזה לא ייקח הרבה זמן, אנחנו נראה הוזלה משמעותית של עשרות אחוזים בטלוויזיה. אין היום שום סיבה בעולם לשלם 300 שקל להוט או ל-yes. זה הרבה מאוד כסף, וה-IPTV ייתן להם תחרות. אין לי ספק. היעד שלי זה 4 חברות שמספקות טלוויזיה - שתיים באמצעות IPTV ושתיים באמצעות כבלים או לוויין. וגם שם אנחנו נראה הוזלה משמעותית".
מפת התקשורת החדשה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.