בלק&דקר בדרך לרכוש את אירוסקאוט ב-250 מ' ד'

ענקית כלי העבודה והגינון מנהלת מו"מ לרכישת הסטארט-אפ הישראלי ■ בלק אנד דקר התמזגה ב-2010 לחברה שנסחרת לפי שווי של 12 מיליארד דולר■ הערכות: החברה תקים בישראל מרכז פיתוח

ענקית כלי העבודה והגינון צפויה לבצע השקעה ראשונה בחברה ישראלית, כך נודע ל"גלובס". ענקית הציוד המכני והאלקטרוני, סטנלי בלק אנד דקר (Stanley Black & Decker), מנהלת מו"מ מתקדם לקראת רכישת חברת אירוסקאוט הישראלית, שמפתחת טכנולוגיה בתחום תגי הרדיו, תמורת 200-250 מיליון דולר. העסקה תושלם ככל הנראה בשבועות הקרובים. מאירוסקאוט נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

ניטור עובדים וציוד

אירוסקאוט הוקמה כבר בשנת 1999, על-ידי יובל בר-גיל, שמכהן כמנכ"ל. החברה יצאה לדרך בתחום אחר - טכנולוגיית התקשורת בלוטות', ובהתאם גם שם החברה היה שונה - בלוסופט. בשנת 2004 עברה החברה שינוי אסטרטגי, שכלל התמקדות בשוק הארגוני במקום הפניה לשוק הפרטי עם הפתרון הקודם, וכן מעבר לטכנולוגיית RFID, וגם שם חדש.

באירוסקאוט הושקעו לאורך השנים כ-85 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון היה באוקטובר 2010. בין המשקיעים ניתן למצוא את הקרנות אינטל קפיטל, מנלו ונצ'רס, פיטנגו, סטאר, גריילוק, טכנופלס, WTI וכן קומברס, סיסקו ואנדרו וויטרבי, ממייסדי קוואלקום.

אירוסקאוט מתמחה באותות אקטיביים שמיועדים לאספקת זיהוי בזמן אמת (RTLS), מה שיכול להיות רלוונטי בכל שוק שבו יש צורך בניטור עובדים, כלים, לקוחות או ציוד באופן מיידי. למעשה החברה ממש המציאה את השוק שבו בכדי לבצע ניטור בזמן אמת נדרשת טכנולוגיה יותר מורכבת מלבד יכולות קליטה ושידור של אותו רדיו.

בכדי לספק תוצאה אופטימלית משלבת החברה טכנולוגיית תקשורת שונות לצד יכולות השידור של אותות הרדיו כולל רשת אלחוטית לטווחים קצרים - WiFi, וסנסורים שונים, שמאפשרים לבצע אופטימיזציה למיקום. הפתרון של החברה מוצמד לציוד או בני אדם, ומשדר אות שיכול להיקלט על-ידי נקודות גישה אלחוטיות רגילות כך שניתן לזהות את המיקום המדויק על פי תוכנה וציוד שהחברה מספקת.

אירוסקאוט פונה עם הטכנולוגיה בעיקר לשווקים הרפואיים. בר-גיל טען בעבר כי 60% מלקוחות החברה הם בתי חולים, עבורם היא מספקת פתרונות למעקב אחרי חולים, עובדים, ציוד רפואי, ציוד בחדרי הניתוח, וכן ניטור גורמים סביבתיים שיכולים להיות קריטיים במוצרים רפואיים כגון טמפרטורה. על-פי הערכות IVC החברה סיימה את 2011 עם מכירות של 40 מיליון דולר.

מקדחה חשמלית ומברגים

מספר מכרזים שיצאו בארה"ב לאחרונה מעידים שהשוק שבו מובילה אירוסקאוט - RTLS באמצעות RFID ו-WiFi - מתרומם. בסוף 2011 הוציאה הרשות הפדרלית לענייני חיילים משוחררים בארה"ב (Department of Veterans Affairs),

מכרז לשילוב מערכות איתור בזמן אמת המבוססות על טכנולוגיית תגי רדיו (RFID). הכוונה היא לשלב את הטכנולוגיה כסטנדרט ב-152 מרכזים רפואיים וכ-1,400 קליניקות רפואיות שונות ברחבי ארה"ב, כל זאת בהיקף של כ-550 מיליון דולר.

את בלק אנד דקר, מכיר כל מי שהיה מעורב אי פעם בעבודות תיקון פשוטות בבית או בטיפול בגינה. החברה שהוקמה במקור ב-1910 פיתחה כלי עבודה חשמליים ניידים וההמצאה הגדולה שלה היא המקדחה החשמלית. לאורך השנים התרחבו המוצרים שהציעה החברה לתחומים נוספים כגון גינון וכלי עבודה ידניים (כגון מברגים ופליירים).

ב-2010 התמזגה בלק אנד דקר עם חברת סטנלי, שהוקמה בתחילת ה-19 ופעלה בתחום הציוד המכני. החברה הממוזגת נסחרת כיום בוול סטריט לפי 12 מיליארד דולר, מעסיקה כ-45 אלף עובדים ואמורה למכור השנה בכ-11 מיליארד דולר. קשה להעריך מה הכוונה של הרוכשת לגבי כוח האדם של אירוסקאוט - כ-200 עובדים - אך ישנו סיכוי סביר כי תנסה לבסס בישראל מרכז פיתוח בתחום סביב הרכישה.

רכישה לצרכים תעשייתיים

הרכישה עשויה להתבצע על-ידי אחת מהחטיבות של הקבוצה. בסטנלי יש חטיבה שמספקת בין השאר גם טכנולוגיית ניטור לבתי חולים (Stanley Healthcare Solutions) וכחברת בת בחטיבה זו פועלת חברת InfoLogix, שהיא שותפה של אירוסקאוט. כמו כן, יתכן והרכישה תתבצע לצרכים יותר תעשייתיים - תחום פחות פעיל באירוסקאוט - שבו תוכל טכנולוגיית האיתור של החברה להשתלב במגוון המוצרים התעשייתיים שמספקת בלק אנד דקר.